DE VERKEERDE WEG Onze Nederlandse spaarinstellingen zijn bij de propaganda voor het sparen een weg ingeslagen, die verschillende gevaarlijke punten heeft en onherroepelijk moet doodlopen. Het is de weg van het cadeaustelsel, die onze handel en in dustrie reeds vroeger en met zeer pijnlijke er varingen hebben afgelegd. Die ervaringen zullen voor de spaarbanken dubbel pijnlijk zijn als zij het pad blijven ver volgen, want de fondsen, die besteed mogen worden voor de spaarpropaganda, zijn niet te vergelijken met de kapitalen, die handel en in dustrie kunnen uittrekken voor reclame. Wij behoeven de insiders niet duidelijk te ma ken, dat de rentemarge tussen spaargelden en uitzettingen zo gering is. dat slechts moeizaam een redelijke winst kan worden behaald. En dan spreken wij nog van winst, waar eigenlijk een reserveringsoverschot wordt bedoeld, want ge zien de omzetten en balanstotalen onzer boeren leenbanken is de betiteling „winst" voor dit matige bedrijfsoverschot eigenlijk te ruim. Zo is het bij de spaarbanken onzer boerenleen banken en bij de overige spaarbanken in ons land treffen wij ongeveer dezelfde verhoudingen aan. Van deze winst mag of liever moet een redelijk deel worden bestemd voor propagandadoelein den. Wij stellen ons op het standpunt, dat het zelfs noodzakelijk is om de propagandakosten als een vaste begrotingspost op te nemen en jaarlijks een nauwkeurige bestemming te geven aan het aldus uit te trekken bedrag. In een goed geleid bedrijf worden deze kosten niet aan het toeval overgelaten en onze boerenleenbanken zullen steeds meer gaan inzien, dat een passende propaganda een wezenlijk deel kan uitmaken van de bedrijfsvoering. Anderzijds zal men beseffen, dat met „een redelijk deel van de winst" geen daverende reclamecampagnes opgezet kunnen worden. En dat moet zelfs niet. Wij behoeven geen ver- brniksartikel aan de man te brengen en het be hoort nu eenmaal tot de „standing" van een spaarbank dat zij haar vertrouwensarbeid in een rustige sfeer verricht. Sinds jaar en dag hebben de Nederlandse spaarbanken (en nu spreken wij weer in het algemeen) hun propaganda op een rustige toon gevoerd, op een wijze, die passend was voor de bevolkingsgroep, waartoe zij zich richtten en aangepast aan de bescheiden mid delen, die zij zich konden veroorloven uit te geven. Zij zijn er doorgaans wèl bij gevaren. Om tal van redenen, die wij reeds vroeger be lichtten, werd vooral de jeugd in die propa ganda betrokken. De verschillende systemen voor school- en jeugdsparen absorbeerden een belangrijk deel der opbrengsten. Niettemin vond men hier een doeltreffende uitwerking van de propaganda voor het sparen, die de daaraan verbonden uitgaven alleszins verantwoord deden zijn, mits en 1111 komt het mits die uitgaven per sparende leerling aan redelijk te stellen normen voldeden. Nu kan men de kosten per sparend kind zo berekenen, dat daarin be grepen worden alle normale administratiekosten plus de extra uitgaven ter verbreiding van het systeem en ter aanmoediging van het jeugd- sparen. Laat men de normale administratiekos ten buiten beschouwing, dan zouden wij voor de overige kosten een norm willen stellen van b.v. 30 cent per kind. In de praktijk zal blijken, dat dit bedrag voor enkele spaarbanken nog aan de hoge kant is, doch vele andere banken zouden meer kunnen besteden, hetgeen dan afhangt van het aantal sparende schoolkinderen en van de mogelijkheden, die de bank in zich heeft. Wij zullen het gemakshalve op 30 ct. houden, want het blijft toch in ieder geval een dubbel tjeskwestie. Hiervan moeten dus extra druk werken worden betaald, eventuele verrassingen, kleine aanmoedigingen, prijsjes, kindermid dagen en wat men al zo gewoon is te doen op dit gebied. Allen, die met dit bijltje hakken, weten, dat er alleen met heel veel moeite iets aardigs kan worden bekostigd en dat de meeste plannen financieel praktisch onuitvoerbaar zijn. Nu heeft de na-oorlogse situatie met zich ge bracht, dat de propaganda voor het sparen op meer intensieve wijze gevoerd diende te worden ten einde de negatieve invloeden van de oorlog te overwinnen. De Nationale Spaarraad werd in het leven geroepen, zijnde een contactlichaam tussen de Nederlandse spaarinstellingen ener zijds en de overheid anderzijds. Propagandakosten per kind Coördinatie in de Nationale Spaarraad 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 11