KRONIEK UIT EIGEN KRING
Nu de vacantietijd is aangebroken, bereiken ons
van verschillende zijden verzoeken om voor een
plaatsvervanger van de kassier te willen zorg
dragen.
Aangezien de Centrale Bank tot nu toe beschikt
over één lid van haar personeel, die speciaal
belast is met de vervanging van kassiers, zal het
IJ zonder meer duidelijk zijn, dat niet aan alle
verzoeken om hulp kan worden voldaan. Temeer,
aangezien ook vaak hulp moet worden geboden
bij ziekte of ingeval van overlijden van een
kassier, fn vele gevallen is dan nog wel een
oplossing te vinden door de kassiers functie
tijdelijk te laten vervullen door iemand van de
afdeling inspectie.
liet kan echter voorkomen, dat (zoals kort ge
leden het geval was) op vijf of zes plaatsen
tegelijk hulp nodig is en in dergelijke gevallen
is hulpverlening alleen mogelijk, doordat de
normale inspectiewerkzaamheden worden opge
schort.
Het is dan ook van zeer groot belang, dat iedere
boerenleenbank zoveel mogelijk zorg draagt
voor de benoeming van een plaatsvervangend
kassier, die in noodgevallen tijdelijk het werk
van de kassier kan overnemen. Dit behoeft geen
persoon te zijn, die in vaste dienst van de
bank is.
In vele gevallen zal wellicht een bestuurslid of
een lid van de raad van toezicht, die enigszins
is onderlegd in de administratiewerkzaamheden,
kunnen worden gekozen.
Om op de hoogte te blijven zal het in dat geval
aanbeveling verdienen, dat de plaatsvervangende
kassier zo nu en dan aan de administratieve
werkzaamheden deelneemt, ten einde niet geheel
vreemd tegenover het werk te staan indien het
nodig is te vervangen.
Ook kan het, zoals reeds vroeger door ons werd
betoogd, aanbeveling verdienen om met kassiers
van omliggende banken de afspraak te maken,
dat men elkaar over en weer zal vervangen.
De Centrale Bank is, wij herhalen het nogmaals,
te allen tijde gaarne bereid bul]) te bieden.
Er kunnen zich echter omstandigheden voor
doen, waardoor het niet mogelijk blijkt aan alle
aanvragen tegemoet te komen.
De beoordeling van de door de boerenleenban
ken ingezonden begrotingen door de afdeling
inspectie heeft regelmatig voortgang.
In vele gevallen kan een ontvangen begroting-
zonder op- of aanmerkingen worden goedge
keurd. In andere gevallen zijn wij echter ge
noodzaakt het bestuur te adviseren in bepaalde
onderdelen wijzigingen in de rentevergoeding
aan te brengen of een provisieregeling in te
voeren. Uit de reacties op onze adviezen van de
zijde van de boerenleenbankbesturen blijkt dan
vaak, dat men genoodzaakt is een bepaald per
centage te vergoeden voor toevertrouwde gel
den, omdat de bank hiertoe gedwongen wordt
door plaatselijke concurrentie of concurrentie in
de naaste omgeving. Indien dit het geval is door
de activiteit van particuliere banken of spaar
banken. zal men in vele gevallen genoodzaakt
zijn zich hierbij neer te leggen. Het komt echter
ook voor, dat men gedwongen wordt een hoog,
vaak te hoog percentage te vergoeden, omdat
ook andere boerenleenbanken in de omgeving
een dergelijk percentage vergoeden (wellicht
inderdaad hiertoe in de gelegenheid gesteld door
hun uitzettingen).
Waar zulke gevallen zich voordoen lijkt bet ons
niet ondienstig, dat de betreffende boerenleen
banken door gezamenlijk overleg trachten een
regeling te ontwerpen, zodat een behoorlijke
rentabiliteit van alle banken in het betreffende
rayon gewaarborgd wordt.
Wij zouden dan ook een dergelijk overleg warm
willen aanbevelen.
Op 23 Februari van dit jaar werd aan alle boe
renleenbanken een circulaire verzonden van de
administratierubriek, no. 3, waarin gewezen
werd op de noodzakelijkheid van het bijhouden
van een voldoende overzicht van de effecten,
welke aan de bank zijn toevertrouwd In deze
circulaire werd een volledige uiteenzetting ge
geven betreffende bet gebruik van de bij de
circulaire gevoegde modellen.
Het ligt in de bedoeling 0111 in de effecten
administratie niet alleen het effectenbezit van
de bank, doch ook de effecten, welke door cliën
ten ter registratie zijn gedeponeerd, op te nemen.
Thans blijkt, dat bij de tot heden gehouden
inspecties in vele gevallen de banken er nog niet
toe zijn overgegaan om deze administratie in te
richten.
Wij verzoeken daarom nogmaals dringend er
voor te zorgen, dat ook deze schakel in de
(Zie vervolg pag. 4)
3