politiek moeten zorgen, dat men kan en wil sparen, toch houden onze boerenleenbanken de taak om onvermoeid op de bres te staan ten einde het sparen aan te moedigen. Tal van mogelijkheden zijn er ontwikkeld in de propaganda en heel vaak richt men zich uit op voedkundig oogpunt tot de jeugd om het sparen tot een gewoonte te maken. Naast het zegel sparen op school wordt thans een toenemend gebruik gemaakt van „spaarkisten". De gang van zaken met deze kisten is wel heel eenvou dig, want de kisten bevatten 35 blikken busjes, die corresponderen met even zo vele sleuven in de deksel. De sleuven en de busjes zijn genum merd van 1 tot 35, zodat iedere sparende leer ling zijn eigen vakje heeft. De onderwijzer be heert de kist en geeft op een vaste tijd per week gelegenheid om wat in de kist te storten. Perio diek wordt de kist geledigd en zo wordt zonder veel omhaal het sparen op school beoefend. De deelnemende kinderen kunnen op deze wijze ook het boekje ,,De reddingboot komt" met bijbehorende plaatjes verwerven. Wij nemen aan, dat dit voorbeeld zo aanstekelijk werkt, dat ook andere kinderen in dezelfde klasse gaan meesparen. Aanvankelijk waren wij niet bepaald enthousi ast voor deze spaarmethode, daar enkele bezwa ren wel sterk naar voren springen. Er is b.v. geen controle door de ouders mogelijk, daar men geen kwitantie ontvangt en de kinderen zou den het geld geheel of ten dele kunnen achter houden. In de praktijk valt zulks meestal mee en het zijn de uitzonderingen, die het vertrou wen hunner ouders beschamen. Voorts bieden de spaarkisten slechts een geringe bescherming tegen ontvreemding. Ook al zou den de kisten in een stevige metalen uitvoering worden gemaakt, dan nóg kan de kist in zijn geheel worden medegenomen. Wij menen, dat een lichte houten uitvoering deze gevaren niet groter maakt en het kan slechts worden aanbe volen de inhoud niet al te zeer te laten oplopen. Ook is het mogelijk, dat het geld in een ver keerd vakje wordt gestort. Om dit te ondervan gen legt de kassier van de Coöperatieve Boeren leenbank ,,De Noordoostelijke Polder" W.A. bij elke kist een cahier aan met de namen der spa rende kinderen. Hierin noteert dan de onder wijzer de stortingen, zodat controle op de in houd der busjes althans mogelijk is. Men ziet alweer, dat de medewerking van de onderwijzer moeilijk ontbeerd kan worden, zij het dan ook, dat deze medewerking bij het gebruik van spaar kisten tot het uiterste beperkt kan worden. Overigens is de bank „De N.O. Polder" W.A. wel aangewezen op spaarkisten, indien men het sparen door de jeugd wil propageren. De afstan den in de polder zijn te groot voor een andere werkwijze, die meer persoonlijke attentie vraagt, terwijl men bij een zich snel ontwikkelende bank heel moeilijk extra tijd kan geven aan dit z.g. kleine werk". Toch ziet het bestuur de nood zaak in om in het uitgestrekte poldergebied de relaties met de spaarbank zoveel mogelijk uit te breiden en wij zouden dit voorbeeld aan an deren willen voorhouden, die door gebrek aan tijd het jeugdwerk niet kunnen aanpakken. De kassier van bovengenoemde bank heeft zich met een duidelijke circulaire tot de ouders gewend, zodat het aantal deelnemende kinderen al spoe dig tot 130 opliep en nog steeds wordt uitge breid. Heel belangrijk is ook, dat aan de hoofden van scholen kwartaalsgewijze een overzicht wordt verstrekt, zodat ook het onderwijzend personeel inzicht en daarmede belangstelling houdt voor de gang van zaken. In enkele maan den tijd werd in totaal ingelegd een bedrag van 1.177.56 en terugbetaald 59.30. Het gemid delde bespaarde bedrag per week liep over drie kwartalen als volgt op 0.47 0.57 0.67. Velen zullen aanvoeren, dat het niet zo moei lijk is het sparen op school te beginnen, maar dat het spoedig terugloopt als het nieuwtje er af is. Hiertegen kan worden ingebracht, dat er toch altijd een vaste kern blijft en de „bijloper- tjes" hebben meestal voor de toekomst ook wei nig waarde. Bovendien is daar de actie van de Nationale Spaarraad om althans over een be paalde periode het sparen levendig te houden. Wij verwachten, dat de „spaarkist" op vele scholen een vaste plaats kan veroveren en wel in hoofdzaak, doordat aan de bezwaren van de onderwijzers tegemoet kan worden gekomen. Geen beslommeringen, administratie en derge lijke. Ook het aandeel in de werkzaamheden wordt voor de kassier tot een minimum beperkt. Desondanks blijven wij toch aan de zegelkaar- ten voorkeur geven en zal de spaarkist eerst naar voren gebracht dienen te worden, indien de andere methode op te veel bezwaren stuit. 13

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 13