genomen prijzen gelijk zijn aan die uit een
vroegere periode, wordt geen rekening gehouden
met de ongelijkmatigheid der vorderingen in de
verschillende productietakken,, noch met de wij
zigingen, welke sindsdien in de vraag gekomen
zijn.
Wat het tweede probleem betreft, dit bestaat in
het voorkomen van een verergeren der conse
quenties, voortvloeiend uit het handhaven van
een hoge productie als gevolg van de gegaran
deerde prijzen. Hiertoe zal moeten worden in
gegrepen op het gebied van de vraag en van
het aanbod. Gezien van de zijde van de vraag
kan resultaat bereikt worden door verhoging van
de koopkracht, waarvan de doelmatigheid niet
te ontkennen valt. Bedoelde verhoging kan be
reikt worden door hoge industriële lonen en
subsidie op het verbruik.
Intussen kan deze handelwijze slechts gaan tot
een bepaalde grens, zodat ze geen stijging van
de kostprijs der agrarische producten als gevolg
van stijging van de industriële productie of
geen inflatie te voorschijn roept.
Op het gebied van de vraag kunnen de verbrui
kers verder worden opgevoed door middel van
propaganda en publiciteit. In een land, waar
het niveau van de voedselvoorziening vrijwel
normaal is, zal verhoging van de consumptie
slechts van belang zijn voor de substitutiegoe
deren. Immers voor het geheel van producten
geldt, dat het terrein, dat gewonnen wordt door
het éne product, in den regel verloren gaat voor
het andere.
Van de zijde van het aanbod dreigt het gevaar,
dat een garantieprijs de producenten zal prik
kelen om de productie uit te breiden, zelfs in
een periode van overvloed. Het noodzakelijk
gevolg van steun aan de prijzen zal dan ook
moeten zijncontingentering der productie.
Dit systeem van contingentering, met elke pro
ducent afzonderlijk overeen te komen, heeft
dikwijls geleid tot technische vooruitgang, om
dat iedereen zich inspande om het maximum
te produceren op de grondoppervlakte;, die hem
was toegestaan, waardoor overigens de doel
matigheid der contingentering verminderde.
Het treffen van dergelijke maatregelen brengt
in zekere zin een privilege voor de bestaande
bedrijven mede; het behouden van een eenmaal
verworven positie is een hinderpaal voor de ves-
tiging van nieuwe bedrijven.
Aan de andere kant roept de contingentering het
probleem op van het nuttig gebruiken van de
daardoor vrijkomende gronden.
Ten slotte bestaat er een variant op het stelsel
van contigentering door het vaststellen van
twee sectorenvoor een zekere kwantiteit der
productie wordt een bepaalde prijs gegarandeerd,
het surplus wordt tegen vrije prijs verkocht.
Hoe het ook zij, de prijssteun, die aan de pro
ducenten de gelegenheid geeft om in hun ver
koopprijzen de uitgaven te calculeren, welke zij
gedaan hebben om aan de eisen van de verho
ging van de productie te voldoen, zal een mid
del zijn om de wanverhouding tussen de indu
striële en de agrarische productiekosten te ver
minderen.
De verschillende manieren van het geven van
garantie dienen te worden toegepast, rekening
houdend met de mogelijkheden van de binnen-
en de buitenlandse marktverhoudingen, hetgeen
de noodzakelijkheid medebrengt om nauwkeu
rig de behoeften van de zijde der consumenten
te kennen en om de prijzen vast te stellen op
een zodanige hoogte, dat ze tegen de interna
tionale concurrentie zijn opgewassen.
Het geven van een garantie voor de prijzen zal
noodzakelijk aangevuld moeten worden met een
garantie voor de afzet. De niet voorziene sei
zoen- of jaarlijkse schommelingen in de pro
ductie, gevoegd bij het voorkomen van specu
latieve manoeuvres, waartegen de landbouw zich
niet kan verdedigen, werken als zodanig bij de
huidige stand van zaken in de landbouw een
normale afzet van de productie tegen.
De steunpolitiek leidt zodoende onvermijdelijk
tot opslag van goederen, hetgeen weer onaf
wendbaar maatregelen eist bij liquidatie of zelfs
bij vernietiging van opgeslagen en ongebruikte
voorraden.
Na deze algemene beschouwing wordt in het
rapport overgegaan tot een beschrijving van de
maatregelen,, die in Amerika, Canada, Engeland
en Nederland genomen worden tot steunver
lening van de prijzen van verschillende agra
rische producten. In het bijzonder wordt de
regeling van de prijssteun in Frankrijk be
schreven.
In het derde deel van het rapport worden de
credietproblemen behandeld, die verbonden zijn
aan de maatregelen tot steun van de prijzen.
Aangezien deze problemen ook ons bezig hou
den, gaan we op de inhoud van dit hoofdstuk
wederom enigszins uitvoeriger in.
Dit deel van het rapport gaat achtereenvolgens
na de verschillende aspecten van de financie-
11