geleidelijk ons bezit aan Amerikaanse fondsen zal verminderen door vrijwillige verkopen, want op de uur kan een arm land, dat aanzienlijke bedragen schuldig is aan het rijkste land ter wereld,, niet tevens schuldeiser zijn van dit land. De handel in Amerikaanse fondsen heeft op onze beurs niet bijzonder veel meer te betekenen en zij, die een belangrijke opleving van deze handel hadden verwacht van de mogelijkheid Amerikaanse fondsen te kunnen kopen, zijn bedrogen uitgekomen. De vooruitzichten op het tot stand komen van een Europese Clearing Unie zijn de laatste tijd wat gunstiger geworden. Op 30 Juni van dit jaar loopt de bestaande betalingsovereenkomst tussen de Westeuropese landen af en men hoopt tijdig gereed te komen met een betere overeen komst. De verbetering zou dan zijn, dat men voortaan de vordering op het ene land zou kun nen gebruiken om er een schuld aan een ander land mede te voldoen. Op het ogenblik is de toe stand nog grotendeels zo, dat men met iedei land afzonderlijk tot een sluitende rekening moet komen. Wil men schulden aan het ene land kunnen vereffenen met vorderingen op een an der land, dan zal het in de eerste plaats nodig zijn, dat de officiële koersen, waartegen deze schulden en vorderingen berekend worden, een juist beeld geven van hun werkelijke waarde. Sinds de devaluatie zijn er op dit punt onge twijfeld vorderingen gemaakt en er bestaat ten aanzien van de meeste valuta's niet meer zulk een belangrijk verschil tussen de officiële koer sen en de noteringen, die op de vrije wisselmark ten tot stand komen. Waarschijnlijk zal Amerika een bedrag van 600 millioen van de Marshall hulp bestemmen als fonds voor de te vormen Clearing Unie. Dit fonds zou dan de schokken moeten opvangen en daardoor een onderlinge omwisselbaarheid van de Europese valuta s mo gelijk maken. Een dergelijke onderlinge omwis selbaarheid zou een belangrijke bijdrage vormen tot een uitgebreider handelsverkeer tussen de landen van Europa. De noodzakelijkheid met ieder land afzonderlijk een sluitende rekening te hebben, een noodzakelijkheid, die thans nog in vele gevallen bestaat, vormt een onoverkomelijke hinderpaal voor een gezonder ontwikkeling. Dat men in België belangrijke vorderingen heeft gemaakt op de weg naar het financiëel herstel is een dezer dagen weer gebleken, toen men de handel in bepaalde vreemde bankbiljetten en munten geheel heeft vrijgegeven. Overigens mag men de betekenis van deze maat regel niet overschatten, hij is in de eerste plaats als symptoom van het voortgeschreden herstel van belang. De invoer van goederen mag ook in België niet met vreemde bankbiljetten betaald wordende betaling van de normale goederen beweging tussen de landen vereist ook daar nog steeds een vergunning van de daartoe aangewe zen autoriteiten. De handel in bankbiljetten be tekent voornamelijk een gemak voor het vreem delingenverkeer. Overigens kou men ook voor de jongste maatregel in België reeds gemakke lijk vreemde bankbiljetten kopen en verkopen op de zwarte markten, die oogluikend werden toe gelaten. Datum 24 Oct. 3j4 Nederland 1950 3334% Nederland 1947 9717.« 3 °/c Nederland 1962/64 met belast, fac. 99 3 °/o Investeringscert. 98 3% Nederland 1937 9 7% 3 $-lening 1947 93"/ Dollars 234 NAV.S. 781/8 3 Indië 1937 A 951/ Nov. 23 Dec. 20 Jan. 23 Febr 23 Mrt. 23 Mei 99"/ IOO 78 987.. 987,. 98 y8 98"/.. 98 7« 98"/ 997». 99*7 100 7. 100 7» 9917>« 98 7. 98 V 2 99 99 7s 99 7* 99 8 977.. 9774 98 7, 98 y8 98 7'« 97" 94 7. 98"/,. 98U/.6 98 7.6 98 7s 98 s 3-8o 80 V i« 8o7s 81 7,s 81 7.. 81 81 957.. 967s 97"/967ü 96 7» 94"7. C'9 8 19

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 19