geleidelijk ons bezit aan Amerikaanse fondsen
zal verminderen door vrijwillige verkopen, want
op de uur kan een arm land, dat aanzienlijke
bedragen schuldig is aan het rijkste land ter
wereld,, niet tevens schuldeiser zijn van dit land.
De handel in Amerikaanse fondsen heeft op
onze beurs niet bijzonder veel meer te betekenen
en zij, die een belangrijke opleving van deze
handel hadden verwacht van de mogelijkheid
Amerikaanse fondsen te kunnen kopen, zijn
bedrogen uitgekomen.
De vooruitzichten op het tot stand komen van
een Europese Clearing Unie zijn de laatste tijd
wat gunstiger geworden. Op 30 Juni van dit
jaar loopt de bestaande betalingsovereenkomst
tussen de Westeuropese landen af en men hoopt
tijdig gereed te komen met een betere overeen
komst. De verbetering zou dan zijn, dat men
voortaan de vordering op het ene land zou kun
nen gebruiken om er een schuld aan een ander
land mede te voldoen. Op het ogenblik is de toe
stand nog grotendeels zo, dat men met iedei
land afzonderlijk tot een sluitende rekening
moet komen. Wil men schulden aan het ene land
kunnen vereffenen met vorderingen op een an
der land, dan zal het in de eerste plaats nodig
zijn, dat de officiële koersen, waartegen deze
schulden en vorderingen berekend worden, een
juist beeld geven van hun werkelijke waarde.
Sinds de devaluatie zijn er op dit punt onge
twijfeld vorderingen gemaakt en er bestaat ten
aanzien van de meeste valuta's niet meer zulk
een belangrijk verschil tussen de officiële koer
sen en de noteringen, die op de vrije wisselmark
ten tot stand komen. Waarschijnlijk zal Amerika
een bedrag van 600 millioen van de Marshall
hulp bestemmen als fonds voor de te vormen
Clearing Unie. Dit fonds zou dan de schokken
moeten opvangen en daardoor een onderlinge
omwisselbaarheid van de Europese valuta s mo
gelijk maken. Een dergelijke onderlinge omwis
selbaarheid zou een belangrijke bijdrage vormen
tot een uitgebreider handelsverkeer tussen de
landen van Europa. De noodzakelijkheid met
ieder land afzonderlijk een sluitende rekening te
hebben, een noodzakelijkheid, die thans nog in
vele gevallen bestaat, vormt een onoverkomelijke
hinderpaal voor een gezonder ontwikkeling.
Dat men in België belangrijke vorderingen heeft
gemaakt op de weg naar het financiëel herstel
is een dezer dagen weer gebleken, toen men de
handel in bepaalde vreemde bankbiljetten en
munten geheel heeft vrijgegeven.
Overigens mag men de betekenis van deze maat
regel niet overschatten, hij is in de eerste plaats
als symptoom van het voortgeschreden herstel
van belang. De invoer van goederen mag ook
in België niet met vreemde bankbiljetten betaald
wordende betaling van de normale goederen
beweging tussen de landen vereist ook daar nog
steeds een vergunning van de daartoe aangewe
zen autoriteiten. De handel in bankbiljetten be
tekent voornamelijk een gemak voor het vreem
delingenverkeer. Overigens kou men ook voor
de jongste maatregel in België reeds gemakke
lijk vreemde bankbiljetten kopen en verkopen op
de zwarte markten, die oogluikend werden toe
gelaten.
Datum 24 Oct.
3j4 Nederland 1950
3334% Nederland 1947 9717.«
3 °/c Nederland 1962/64
met belast, fac. 99
3 °/o Investeringscert. 98
3% Nederland 1937 9 7%
3 $-lening 1947 93"/
Dollars
234 NAV.S. 781/8
3 Indië 1937 A 951/
Nov.
23 Dec.
20 Jan. 23 Febr
23 Mrt.
23 Mei
99"/
IOO 78
987..
987,.
98 y8 98"/..
98 7«
98"/
997».
99*7
100 7. 100 7»
9917>«
98 7.
98 V 2
99 99 7s
99 7*
99 8
977..
9774
98 7, 98 y8
98 7'«
97"
94 7.
98"/,.
98U/.6 98 7.6
98 7s
98 s
3-8o
80 V i«
8o7s
81 7,s 81 7..
81
81
957..
967s
97"/967ü
96 7»
94"7.
C'9 8
19