nodig zijn; aan de certificaathouders wordt geen bijzondere zekerheid gegeven. De plaatsingskosten voor deze certificaten (pro- pagandakosten en acquisitieprovisie) zijn ook bier aanzienlijk en verhogen weer de crediet- prijs, hoewel aan de spaarders een matige rente wordt vergoed. Deze vorm van sparen biedt tegenover het verlies van de opvorderbaarheid aan de spaarders te weinig attractie om te kun nen verwachten, dat uitsluitend met dit middel het benodigde vreemd geld kan worden verkre gen. Het zou ten minste nodig zijn dit middel te combineren met een of meer andere vormen van vreemd geld, zoals b.v. aandelenkapitaal, obligaties en onderhandse leningen. Om de beschikbaarstelling van kapitalen, beno digd voor nieuwbouw, te vergemakkelijken, be staat - althans in theorie nog de mogelijk heid. dat de overheid garanties zou afgeven voor terugbetaling van hoofdsom en rente alsmede ter verzekering van de liquiditeit der crediet- verstrekkende instelling. Dergelijke garanties zouden, behalve aan de normale financiers (die immers het aller grootste deel van de financiering van particu liere woonhuizen in Nederland mochten verzor gen) misschien ook, zij het onder bepaalde voorwaarden, o.m. ten aanzien van de propa ganda en na de tot stand koming van een in grijpende definitieve wettelijke regeling, aan de bouwkassen kunnen worden verstrekt. Nemen we het bovenstaande in aanmerking, clan kan de voor de bouwkassen bestaande mo gelijkheid om op een haar passende wijze in voldoende mate en tegen een geschikte rente vreemd geld aan te trekken, niet optimistisch worden beoordeeld. De oorzaken, welke hebben geleid tot de slechte kansen, die we de bouw kassen op dit terrein moeten toeschrijven zijn van verschillende aard. Door aan de deelnemers binnen een redelijke termijn van sparen een langlopende onopzegbare lening toe te zeggen, wordt in de bouwkas een enorme vraag naar permanent crediet gecon centreerd. De hoge rente, welke voor het daar toe benodigde kapitaal moet worden betaald, zal leiden tot een hypotheekrente, welke hoger is dan bij de andere financiers van onroerend goed. Deze laatste binden zich niet aan enige belofte of verplichting tot het in de (verre) toekomst verstrekken van geldleningen, zij ver lenen o.m. en uitsluitend voorzover de liquidi teit zulks toestaat opzegbare hypotheken uit de haar tegen een lagere rente toevertrouwde gelden, waardoor zij in staat zijn de leningen tegen een lagere rente dan de bouwkassen dat kunnen, te verstrekken. Tn het financieringssysteem der bouwkassen wordt de meest kwetsbare plek gevormd door het z.g. dwangverband tussen hypotheekverle ning en het aangaan van een spaarcontract Leidt dit dwangverband bij het collectieve stelsel tot een praktisch onoplosbaar wachttijdpro bleem, bij het niet-collectieve stelsel ontstaat daardoor een moeilijk of in het geheel niet te bevredigen behoefte aan goedkoop permanent crediet. Tn verband met een en ander moet dit dwangverband op de duur waarschijnlijk on houdbaar worden geacht. Het is een utopie te menen, dat men ongestraft de economische orde kan doorbreken en in een sector van het economische leven de rentefactor kan negeren. Evenmin kan men ongestraft door middel van het dwangverband een credietbelofte geven zonder te zorgen voor de aanwezigheid van de middelen, waaruit dat crediet mettertijd kan worden verstrekt. Blijkens haar in 1949 verschenen jaarverslag over 1947 is cle Verzekeringskamer van mening, dat handhaving van het renteloze stelsel in de toekomst noodzakelijkerwijs aanleiding moet geven tot moeilijkheden, verband houdende met de te verwachten verlenging van de wachttijd. Ter vergroting van de mogelijkheid om vreemd geld aan te trekken en tevens ter verkrijging van een betere nivellering van de voor- en na delen tussen de deelnemers onderling, zou over gang van het renteloze naar een renteverreke- nend stelsel wel zeer gewenst zijn. Zo'n over gang brengt echter gevolgen met zich mede, welke voor het bedrijf der kas van zeer ingrij- pende betekenis zijn. Het tot nog toe met zoveel succes toegepaste propagandamiddel der rente loosheid komt te vervallen. De werkelijke hoogte van de credietprijs, welke tot nog toe werd ge camoufleerd door de renteloosheid en de 011 zekere duur van de wachttijd, zal voor de deel nemers meer zichtbaar tot uitdrukking komen in bepaalde rentepercentages. Het leidt geen twijfel, dat ten gevolge van een en ander de productie van nieuwe contracten, welke pro ductie veelal toch reeds beanstigend terugloopt, nog verder zou worden teruggebracht. Verder is het nog de vraag of een dergelijke overgang Overgang van het renteloze naar het rentever- rekenende stelsel 10

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 10