belangrijke oorzaak tot royementen zal worden. Overigens betekenen deze royementen voor de bouwkas geen directe verliespost. Wel kan de ontevredenheid der geroyeerde bouwspaarders schade toebrengen aan de propaganda, doch an derzijds houdt de kas renteloos de beschikking over de op deze contracten gestorte spaargelden, waardoor verlenging van de wachttijd al thans voorlopig enigszins wordt tegengegaan. Aan de hand van bovenstaande vier voorbeelden hebben we getracht enig inzicht te verschaffen in het probleem van de wachttijd. Tevens bleek welke bezwaren aan het collectieve renteloze stelsel zijn verbonden. In strijd met de gevoerde propaganda zijn de volgens dit stelsel werkende bouwkassen op de duur niet in staat binnen een redelijke termijn van sparen de toegezegde hypo theken te verstrekkenbovendien ontstaat er een credietprijs (effectieve rente), welke aanzienlijk hoger is dan de geldende hypotheekrente bij de normale financiering. a). De onzekere duur van de wachttijd kan leiden tot grote verschillen in de resultaten der deel nemers onderling. In verband met de overdreven wijze, waarop de propaganda vaak werd ge voerd, zijn teleurstellingen onder de deelnemers in de nabije toekomst geenszins uitgesloten, doch eerder waarschijnlijk te achten. In dit ont wikkelingsstadium zullen de bouwkassen moeten zoeken naar nieuwe middelen om buiten de fatale kringloop te blijven van langere wacht tijden en vermindering der productie. Binnen de beslotenheid van het collectieve ren teloze stelsel is voor deze kwalen geen kruid ge wassen immers de factoren, welke hier de wachttijd bepalen, heeft men niet in de hand. De bouwkas zal moeten trachten hulp van buiten te verkrijgen; zij zal haar collectiviteit moeten doorbreken en zal gelden van buitenstaanders moeten aantrekken, z.g. „vreemd geld". Alvorens te kunnen komen tot aanduiding der mogelijkheden en moeilijkheden bij overgang naar een ander stelsel, dat aan de genoemde bezwaren tegemoet komt, zal het nuttig zijn eerst aandacht te besteden aan het renteverreke- nende stelsel. In haar richtlijnen maakte de Verzekeringskamer de bouwkassen er op attent, dat zij zich met generlei propaganda kan verenigen, welke de mogelijkheid van het verwerven van financieel voordeel door middel van renteloze leningen voorop stelt. Het renteverrekenende stelsel. Daar Nederland niet beschikt over voldoende ervaring, is het niet mogelijk een beschouwing over het renteverrekenende stelsel aan de prak tijk te toetsen. 2). De kassen, welke in het buitenland een dergelijk stelsel aanhouden, werken onder voor Neder land zo zeer afwijkende verhoudingen, dat het geen zin heeft deze hier te behandelen. Na het tot stand komen van een definitieve wettelijke regeling is evenwel te verwachten, dat nieuw op te richten kassen een renteverrekening in haar contract zullen moeten invoegen. Het is een opmerkelijk verschijnsel, dat de best opgezette renteverrekenende kassen in Nederland in de dertiger jaren geen voedingsbodem konden vin den; ze leden steeds een kwijnend bestaan en verdwenen weer spoedig na haar oprichting, terwijl de renteloze kassen in dezelfde jaren wel tot ontwikkeling kwamen. Dit feit is echter minder opmerkelijk, indien we in aanmerking nemen, dat de propaganda geen gebruik kon maken van het bijzondere reclamemiddel der renteloosheid, waaraan de renteloze kassen naar onze mening juist hun ontstaan dankten. Het renteverrekenende stelsel onderscheidt zich van het renteloze, doordat aan de sparende deelnemers rente wordt vergoed en aan de deel nemers in de leentijd rente in rekening wordt gebracht. Hierdoor kunnen de voor- en nadelen tussen de deelnemers onderling op meer bevredigende wijze worden genivelleerd dan zulks bij het ren teloze stelsel het geval istevens wordt de mo gelijkheid geopend de over het aan te trekken vreemd geld verschuldigde rente door te bereke nen aan de deelnemers in de door hen aan de kas te betalen hypotheekrente. Zolang de kas zuiver collectief werkt, kunnen althans in theorie de hypotheekrente en de 2) De in 1946 en 1947 door diverse gemeenten opge richte renteverrekenende N.V. Bouwkas Noord-Neder landse Gemeenten verkeert nog in een experimenteel beginstadium; de eerste jaren kenmerkten zicb door een overdreven propaganda; de lange looptijd der hypotheken (b.v. 30 jaar) zal leiden tot zeer lange wachttijden, tenzij de kas, die behalve de rendabele bouwkosten ook (met garantie van de gemeenten) een groot deel der onrendabele bouwkosten financiert, er op de duur in slaagt een zeer groot bedrag aan vreemd geld aan te trekken. 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 11