Wij gaan weer filmen 195° 1.608,48. Van de zijde der onderwijzers heeft de bank alle medewerking en een van hen behandelde het „schoolsparen" op een ouder avond. Giro K.V. Het aantal rekeninghouders van de giro K.V., aangesloten hij de coöperatieve boerenleenbanken, bedroeg per: 1 October 1948 1553 1 October '949 2177 19 November 1949 2284 3 Januari 1950 2377 21 Januari 1950 2484 Brochures Aan alle hoofden van scholen en cursussen op het gebied van land en tuinbouw hebben wij een brochure ,,Doel en betekenis der coöperatieve boerenleenbank" ge zonden. Thans komen vele aanvragen binnen 0111 dit werkje hij het onderwijs te gebruiken. Wij hopen, dat deze belangstelling ook hij de jongelui mag worden opgewekt, die de toekom stige leden en cliënten van deze banken vormen. Na de betrekkelijke rust van de maand Januari ligt er thans weer een flink bezet programma gereed voor propaganda-avonden in alle delen van het land. Ook het afgelopen najaar gaf een reeks van avonden te zien, waarvan het merendeel naar tevredenheid is verlopen. Langzamerhand heb ben wij de ervaring opgedaan, dat de jaarwis seling een wezenlijke scheiding brengt in het karakter dezer avonden. Vóór nieuwjaar is nl. veelal de propaganda het doel van de avond. In de eerste maanden van het jaar roept men daarentegen vaak de film te hulp ter „opluis tering" van de algemene vergadering. Zeker, ook dan wordt de propaganda beoefend en mis schien is opluistering niet het juiste woord. In feite is het evenwel zo, dat men de vergade ring meer inhoud wil geven en meer leden wil trekken door de aangekondigde attractie. Op zichzelf kunnen wij daar niets op tegen hebben, integendeel. De praktijk levert evenwel bezwa ren op. Het is nl. meermalen zo, dat het aantal aanwezige leden niet de kosten en de moeite wettigt, die er aan het propagandawerk zijn verbonden. Wij doen dit werk zo goedkoop mo gelijk en aan de banken wordt slechts een laag bedrag in rekening gebracht. Doch indien de kosten per bezoeker worden berekend, moet men toch tot een redelijke uitkomst komen om van rendabel werken te kunnen spreken. Vooral in het najaar hebben wij vaak heel mooi bezette avonden van 100 tot 200 bezoekers, serns zelfs meer. Een algemene vergadering leverde in enkele gevallen een „publiek" van ongeveer 30 personen op, terwijl dit allen leden zijn, waarvan wij mogen veronderstellen, dat zij van doel en streven van de bank op de hoogte zijn. Zonder te ontkennen, dat de leden ook het recht hebben iets meer te zien en te horen omtrent hun organisatie, moeten wij toch concluderen, dat ons propagandakruit ten dele voor niets wordt verschoten. In het algemeen geven wij de raad het aanvangs- uur van de algemene vergadering iets te ver vroegen en na sluiting van de bijeenkomst de verdere avond openbaar toegankelijk te stellen. Meermalen is gebleken, dat de leden dan ook gemakkelijker komen, omdat later de vrouwen ook aanwezig kunnen zijn. Onlangs hadden wij een avond te Hedel, die op deze wijze was opgezet. Het aantal bezoekers werd na sluiting van de vergadering verdrie voudigd en er was twee uur tijd beschikbaar om een programma af te werken, dat aller be langstelling had. In dit geval was ook een groep jongelui aanwezig, voor wie het landbouw- credietwezen van te voren was behandeld op een landbouwcursus. Aan het slot werden de nodige drukwerken uitgereikt, zodat aangenomen kan worden, dat van deze avond iets is blijven hangen. Zo zouden wij nog meer voorbeelden kunnen aanhalen, doch er is nog iets anders. Zelfs wanneer de avond algemeen en vrij toe gankelijk is, wil het bezoek toch wel eens niet vlotten. Het is soms de vraag of er voldoende aandacht is geschonken aan de aankondiging. Er worden onzerzijds raambiljetten verstrekt, maar niet altijd is dit voldoende. Uitnodigingen aan leden, spaarders en andere organisaties dienen te worden verzonden om een goed gevulde zaal te krijgen. Enige controle heeft men door de toegangsbe- t Wat te doen? 1 5

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 15