Het bezit van een eigen huis en bouwkassen reu, aangezien het tekort aan dollars de import van landbouwproducten die voor een groot deel uit de dollargebieclen worden betrokken) be perkt. Een dergelijke uitbreiding der productie vindt zijn beste stimulans in lonende prijzen. Ook de noodzaak voor ons land om te expor teren, dringt in de richting van vergrote pro ductie van agrarische voortbrengselen. En ook hier geldt, dat de beste manier om dit te berei ken is: betaling van lonende prijzen. Ook voor de prijzen der agrarische exportproducten mag de verwachting worden uitgesproken, dat deze voorshands wel lonend zullen blijven, ook al zouden zij op de buitenlandse exportmarkten beneden een lonend peil dalen. In het algemeen mag gezegd worden, dat de boeren momenteel geen redenen hebben om de toekomst met zorg tegemoet te zien. 1 lier moet echter een voorwaarde gesteld worden en wel deze, dat de boeren hun bedrijf op econo mische en doeltreffende wijze moeten voeren. Als voorts de Benelux verwezenlijkt wordt en als geen beperkende bepalingen worden gemaakt voor de invoer van Nederlandse landbouwpro ducten in België, zal onze landbouw zeker van de Belgische markt profiteren. Wat de rentevoet betreft, meent de inleider op grond van verschillende feiten met vrij grote zekerheid te mogen verwachten, dat deze een stijging zal ondergaan. Omtrent het tijdstip, waarop een renteverhoging zich zal manifes teren, is niets met zekerheid te zeggen. Een stijging van de rente zal nog wel even op zich kunnen laten wachten. Zal de toekomst de zo vurig gewenste belasting sverlaging brengen? Gaat men de overheidsuit gaven na, dan zal voorlopig op een enigszins belangrijke verlaging van de belasting niet be hoeven te worden gerekend. Een toename van het nationale inkomen door vergroting van de productie zou, bij overigens lijvende overheidsuitgaven, belastingver laging toelaten. Nu is het Nederlandse nationale inkomen wel bezig groter te worden, maar waarschijnlijk zal dit in een steeds langzamer wordend tempo gebeuren en dus moet hiervan voor de nabije toekomst niet te veel worden ver wacht. Een andere vraag is of het niet mogelijk is het systeem der belastingen zodanig te veranderen, dat de bezwaren, die uit de hoge belastingen voortvloeien (het remmen van ondernemings geest en werklust), enigszins worden verlicht. De regering is inderdaad in deze richting bezig door verlaging van inkomsten- en onderne mingsbelasting voor te stellen. Hiertegenover zullen dan echter de indirecte belastingen moe ten worden verhoogd, welke verhoging echter slechts tot een zekere grens zal kunnen gaan, aangezien anders niet alleen ontevredenheid zal worden gewekt bij grote groepen der bevolking, maar ook de deur zal worden opengezet voor eisen tot loonsverhoging. De algemene indruk', die deze blik in de toe komst achterlaat, is van gemengde aard. Licht en donker wisselen elkaar af. liet belasting perspectief is vrij somber, maar het renteper spectief is, althans voor de boerenleenbanken, niet ongunstig. Bepaald gunstig is het perspec tief van de agrarische prijzen, maar hier staat weer tegenover een zeer waarschijnlijke daling van de waarde van de gulden, die, al zal zij ver - moedelijk beperkt blijven/uit het oogpunt van de banken (en niet alleen uit dit oogpunt) min der wenselijk is. De in Nederlands economische toekomst ge worpen blik heeft nog niet gerust op problemen als betalingsbalans, bevolkingstoename en in- dustralisatie. Alle problemen echter, die Nederland in de toe komst worstelend zal hebben op te lossen, zullen gemakkelijker worden opgelost naarmate het Nederlandse volk harder zal werken en meer zal produceren. De bouwkosten voor een huis zijn thans onge veer 3^2 maal zo hbog als bij het uitbreken van de laatste wereldoorlog. Wil men de huren der nieuw te bouwen wonin gen in een redelijke verhouding stellen tot de huren van de bestaande woningvoorraad, welke vooralsnog tot het peil van 1940 zijn beperkt, dan moet een aanzienlijk deel van de exploitatie kosten worden gedekt door bijdragen van de overheid. Deze bijdragen worden, zoals bekend, door de Staat aan hen, die een nieuwe woning bouwen, toegekend krachtens de financierings regelingen 1947 en 1948 in de vorm van een jaarlijks bedrag en een over tien jaar nader te berekenen bijdrage ineens (zie handboekje blz. 327352)- Hoewel deze vergoedingen het tekort in de Het bezit van een eigen huis 9

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1950 | | pagina 9