MEN GEVE AAN „PROPAGANDA" DE JUISTE PLAATS drukking te brengen. Bij de viering van het 50-jarig bestaan van de bank te Alphen a/d Rijn troffen wij het aan op alle drukwerk, zoals bonboekjes en zelfs sigarenzakjes. Geen enkel bezwaar tegen. Hoe meer, hoe liever Denkt U nog eens aan Uw briefpapier bij een nieuwe bestelling? En natuurlijk ook envelop pen, nota's, enz. enz. De boerenleenbank Wilt U een voorbeeld van in „Bolwerk" goede en praktische propa ganda? In het blad „Bol werk", uitgave van het Friese Instituut voor Landbouwcoöperatie vindt men steevast een bij drage over de boerenleenbanken van de hand van de heer J. J. Visser, voorzitter van het be stuur van de bank te Terwispel. „Bolwerk" is een goed blad, het wordt gelezen en zo kan het niet anders of er moet invloed uitgaan van deze publicaties. Schooltentoonstelling Wij maakten reeds mel ding van een gehouden tentoonstelling, opgezet door schoolkinderen te Goudswaard. De heer J. Verhagen Jzn., voor zitter van het bestuur van de bank te Oud- Beijerland schrijft hierover o.a. „Ik heb de tentoonstelling te Goudswaard be zocht en was buitengewoon tevreden over de plaats, die de inzending van de boerenleenbank daar was toebedeeld. De leerlingen gaven van het tentoongestelde uitleg aan de bezoekers en ik heb mij het nut, voordeel en belang van een relatie met de boerenleenbank door een knaapje daar laten uitleggen. Wat hij aan de hand van het tentoongestelde mij wist te vertellen was niet alleen interessant, maar bovendien, hoewel uiter aard summier, naar mijn gevoelen althans wel overtuigend." Zie, zulke dingen zijn niet van het grootste be lang, maar voor ons telt het kleinste belang ook mee. Schoolspaarbanken Nu het nieuwe schooljaar eenmaal is begonnen, is de vloed van nieuwe schoolspaarbanken ook ver minderd. De volgende banken mochten wij in de afgelopen maand noterenN.O. Polder, Kwadijk, Ter Apelkanaal, Peize, Vries, Stomp- wijk en Schoonrewoerd. Het totaal aantal schoolspaarbanken is hiermede tot 144 gestegen. Er zij aan herinnerd, dat deze jeugdige spaar ders in één groep in grootboek I bijeen zouden worden gehouden. Per 1 Januari a.s. zullen enkele eenvoudige statistische gegevens worden gevraagd. Het is volkomen duidelijk, dat in een grote or ganisatie als de onze verschillen van inzichten en meningen bestaan over diverse onderwerpen. Niettemin een gelukkig verschijnsel, want juist die verschillen geven aan het geheel een boeiende kleurmengeling, hetgeen nog niet wil zeggen, dat de gemiddelde mening de juiste is. Indien wij het onderwerp „propaganda" in dis cussie zouden brengen, dan zou blijken, dat er naast hen. die er onverschillig tegenover staan, nog velen zijn, die propaganda voor de boeren leenbanken beslist afwijzen of op zijn minst overbodig achten. Ploe komt dat? In de eerste plaats hebben sommigen een afkeer van het woord propaganda. Het heeft vrijwel dezelfde betekenis als „reclame", met dit ver schil echter, dat het laatste alleen voor het zakelijke doel „winst" wordt gebruikt. Overi gens kunnen de uitingen en de spelregels de zelfde zijn, zodat men vreest voor de bombas tische humbug, die men ten onrechte voor typische reclameverschijnselen aanziet. In dit verband wordt misschien ook wel eens gedacht aan de leugenachtige vormen van propaganda, die ons uit de oorlog zijn bijgebleven. Maar moeten dan de verwerpelijke uitwassen van reclame en propaganda voor ons een maat staf zijn om ook de goede propaganda te ver werpen? Wij keuren toch ook het renteprincipe niet af omdat er tevens woekerrente bestaat? Wij zullen alleen moeten leren om de propa ganda op de juiste en voor ons passende wijze te gebruiken. Daarom behoeven wij voor her woord als zodanig niet te vrezen en dit te ver vangen door „publiciteit", zoals dit bij sommige instellingen wel gebeurt. Wij houden het dan maar bij de uitspraak van Shakespeare„Wat zegt ons een naam?" Slechts weinigen zullen de macht van propa ganda ontkennen, doch vaak wordt als verweer aangevoerd: „Dat hebben wij niet nodig. Onze Ook het platteland is ontvankelijk voor propaganda, mits op de Juiste wijze en met mate toegepast. Propaganda bij de geboorte van de bank 12

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1949 | | pagina 16