HET WEL EN WEE VAN
DE SCHOOLSPAARBANK
gekost hebben en dat ze een functie hebben.
Deze functie kunnen ze het best vervullen op
een plaats, waar veel mensen komen, ook zij, die
nog geen cliënt van de bank zijn.
Vaak namen wij deel aan
tentoonstellingen met vaste stands. Ditmaal was
er een school in Oud-Beijerland, waarvan de
leerlingen zelf een tentoonstelling gingen op
bouwen, die een uitbeelding van het bedrijfs
leven van bet eiland moest geven. Wij verstrek
ten het nodige materiaal, waardoor ook de
boerenleenbank een plaats kreeg.
Op dezelfde wijze gingen de kassiers van Wol-
dendorp en Wagenborgen te werk, die met be
scheiden middelen aan een tentoonstelling deel
namen.
Deze folder gebruikte
ook de bank te Hellendoorn. Men voegde er een
kaart aan toe met 20 vakjes en een aanmoedi
ging om bij de bank of door middel van een
spaarpot regelmatig te sparen. Daardoor kan
men controle uitoefenen op het regelmatig
sparen, het afgeven van de zegels en het zo
nodig belonen van de trouwe spaarder.
Ten einde het sparen
op de scholen zonder zegels en zonder admini
stratie te doen verlopen werd ook in het ver
leden wel gebruik gemaakt van spaarkisten,
waarin iedere leerling zijn eigen afgesloten vakje
heeft. De bank te Genemuiden gaat thans op
deze wijze te werk en ook de bank Leeuwarden
N.K. wil spaarkisten invoeren.
Wij zijn nu zover, dat 137 coöperatieve boeren
leenbanken het schoolsparen als een deel van
hun taak hebben aanvaard. Velen hebben hun
bijzondere problemen naar voren gebracht en
vaak bleek ons, dat met begrip en toewijding-
werd gestreefd naar een zo vlot mogelijk ver
loop van dit bijzondere werk. Verschillende op
merkingen van algemene aard willen wij hier
in het kort behandelen.
Aan de vóór i October 1949 werkzame school
spaarbanken werden enkele eenvoudige statis
tische gegevens gevraagd, hetgeen per drie
maanden zal worden herhaald. Dus ook de sinds
Meermalen blijkt er een
goede samenwerking te bestaan tussen banken,
die in elkanders nabijheid zijn gevestigd. Dit
komt soms tot uiting in een gezamenlijke pro
paganda, zoals bij tentoonstellingen of propa-
ganda-avonden. Wij juichen dit van harte toe.
Een andere vorm van samenwerking deed zich
te Bovenkarspel voor, waar de boerenleenbank
zich met 2 andere spaarinstellingen tot het pu
bliek wendde om het sparen in het algemeen
aan te moedigen, zulks in verband met de actie
van de Nationale Spaarraad.
In de tijd van een
maand is thans weer een groot aantal school
spaarbanken opgericht. Ook deze banken ge
lieven er rekening mede te houden, dat enkele
eenvoudige statistische gegevens zullen worden
gevraagd, waartoe de jeugdige spaarders in
grootboek I in één groep bijeen dienen te worden
gehouden.
De namen van de nieuwe schoolspaarbanken zijn
de volgende: Alkemade, Almen, Andijk, Bath-
men, Beilen, Benedenknijpe, Berkel en Roden
rijs, Borne, Dirkshorn, Donkerbroek, Gieter
veen, Haarlemmermeer, Haarzuilens, Hengelo
G., Hoogvliet, Laren N.H., Leeuwarden N.K.,
Loosdrecht, Maasland, Molenaarsgraaf, Nieuw-
Weerdinge, Norg, Numansdorp, Oldebroek,
Oude Wetering, Ovezande, Pijnacker, Raams-
donk, Sijbecarspel, Twijzel, Üffeite, Vierpol-
ders. Voorhout, Warder, Westbroek, Wezep,
Wieringerwaard, Winterswijk, Wouw, Wijbc,
Zalk, Zuidlaren en Zwartemeer.
kort werkzame en nieuw op te richten school
spaarbanken dienen hiermede rekening te
houden.
Het gaat in hoofdzaak om de begin- en eind-
saldi en mutaties in totaal, waartoe een speciaal
uittreksel (forrn. 202-S) werd verstrekt, dat
tevens de gebruikelijke jaarcijfers van het ge
wone uittreksel oplevert.
Ten einde de nodige gegevens te kunnen ver
strekken blijkt het dus noodzakelijk, dat de
schoolspaarders in grootboek in één groep
apart worden gehouden, hetgeen b.v. gemak
kelijk op kaarten kan geschieden. Men was hier
al op voorbereid door de verstrekte aanwij
zingen, zodat één onzer banken terecht opmerkt
Schooltentoonstelling
Hoort, zegt het voort I
Spaarkisten
Statistiek
Samenwerking
Nieuwe schoolspaarbanken
14