HET WEL EN WEE VAN DE SCHOOLSPAARBANK gekost hebben en dat ze een functie hebben. Deze functie kunnen ze het best vervullen op een plaats, waar veel mensen komen, ook zij, die nog geen cliënt van de bank zijn. Vaak namen wij deel aan tentoonstellingen met vaste stands. Ditmaal was er een school in Oud-Beijerland, waarvan de leerlingen zelf een tentoonstelling gingen op bouwen, die een uitbeelding van het bedrijfs leven van bet eiland moest geven. Wij verstrek ten het nodige materiaal, waardoor ook de boerenleenbank een plaats kreeg. Op dezelfde wijze gingen de kassiers van Wol- dendorp en Wagenborgen te werk, die met be scheiden middelen aan een tentoonstelling deel namen. Deze folder gebruikte ook de bank te Hellendoorn. Men voegde er een kaart aan toe met 20 vakjes en een aanmoedi ging om bij de bank of door middel van een spaarpot regelmatig te sparen. Daardoor kan men controle uitoefenen op het regelmatig sparen, het afgeven van de zegels en het zo nodig belonen van de trouwe spaarder. Ten einde het sparen op de scholen zonder zegels en zonder admini stratie te doen verlopen werd ook in het ver leden wel gebruik gemaakt van spaarkisten, waarin iedere leerling zijn eigen afgesloten vakje heeft. De bank te Genemuiden gaat thans op deze wijze te werk en ook de bank Leeuwarden N.K. wil spaarkisten invoeren. Wij zijn nu zover, dat 137 coöperatieve boeren leenbanken het schoolsparen als een deel van hun taak hebben aanvaard. Velen hebben hun bijzondere problemen naar voren gebracht en vaak bleek ons, dat met begrip en toewijding- werd gestreefd naar een zo vlot mogelijk ver loop van dit bijzondere werk. Verschillende op merkingen van algemene aard willen wij hier in het kort behandelen. Aan de vóór i October 1949 werkzame school spaarbanken werden enkele eenvoudige statis tische gegevens gevraagd, hetgeen per drie maanden zal worden herhaald. Dus ook de sinds Meermalen blijkt er een goede samenwerking te bestaan tussen banken, die in elkanders nabijheid zijn gevestigd. Dit komt soms tot uiting in een gezamenlijke pro paganda, zoals bij tentoonstellingen of propa- ganda-avonden. Wij juichen dit van harte toe. Een andere vorm van samenwerking deed zich te Bovenkarspel voor, waar de boerenleenbank zich met 2 andere spaarinstellingen tot het pu bliek wendde om het sparen in het algemeen aan te moedigen, zulks in verband met de actie van de Nationale Spaarraad. In de tijd van een maand is thans weer een groot aantal school spaarbanken opgericht. Ook deze banken ge lieven er rekening mede te houden, dat enkele eenvoudige statistische gegevens zullen worden gevraagd, waartoe de jeugdige spaarders in grootboek I in één groep bijeen dienen te worden gehouden. De namen van de nieuwe schoolspaarbanken zijn de volgende: Alkemade, Almen, Andijk, Bath- men, Beilen, Benedenknijpe, Berkel en Roden rijs, Borne, Dirkshorn, Donkerbroek, Gieter veen, Haarlemmermeer, Haarzuilens, Hengelo G., Hoogvliet, Laren N.H., Leeuwarden N.K., Loosdrecht, Maasland, Molenaarsgraaf, Nieuw- Weerdinge, Norg, Numansdorp, Oldebroek, Oude Wetering, Ovezande, Pijnacker, Raams- donk, Sijbecarspel, Twijzel, Üffeite, Vierpol- ders. Voorhout, Warder, Westbroek, Wezep, Wieringerwaard, Winterswijk, Wouw, Wijbc, Zalk, Zuidlaren en Zwartemeer. kort werkzame en nieuw op te richten school spaarbanken dienen hiermede rekening te houden. Het gaat in hoofdzaak om de begin- en eind- saldi en mutaties in totaal, waartoe een speciaal uittreksel (forrn. 202-S) werd verstrekt, dat tevens de gebruikelijke jaarcijfers van het ge wone uittreksel oplevert. Ten einde de nodige gegevens te kunnen ver strekken blijkt het dus noodzakelijk, dat de schoolspaarders in grootboek in één groep apart worden gehouden, hetgeen b.v. gemak kelijk op kaarten kan geschieden. Men was hier al op voorbereid door de verstrekte aanwij zingen, zodat één onzer banken terecht opmerkt Schooltentoonstelling Hoort, zegt het voort I Spaarkisten Statistiek Samenwerking Nieuwe schoolspaarbanken 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1949 | | pagina 14