EEN ZWITSERSE JEUGDSPAARBANK Men denke maar eens aan de letter C en de let ter A, die met het &-teken verbonden, al een zeer bekend merk weergeven. 1 oen het plan opkwam om de lastige naam Coöperatieve Boerenleenbank in een kort teken samen te vatten, zonder dat er iets van de wer kelijke betekenis verloren ging, stond men voor een moeilijke opgaaf. Er zijn talloze schetsen gemaakt en gedachten naar voren gebracht. Tot dat ineens het beeld van het insigne naar voren kwam, dat ieder droeg tijdens het jubileumfeest van de Centrale Bank. In zijn eenvoud had het toch een zinnebeeldige betékenis, die mogelijk niet direct is begrepen en daarom even een verklaring behoeft. In de eivormige begrenzing worden kiem- en groeikracht uitgebeeld, terwijl het ronde schijfje in het centrum de betekenis van het geld weer geeft en wel speciaal in de landbouw, doordat ervoor en erachter een korenaar voorkomt. Het geld speelt dus in het vignet als 'het ware een verbindende rol. De letters spreken overigens voor zichzelf. Deze betekenis zal voor het pu bliek waarschijnlijk grotendeels verloren gaan, doch dat behoeft geen bezwaar te zijn. Slechts weinigen weten ook de feitelijke oorsprong van de schelp van de Shell" of het hondje van I lis Masters Voice". Wij willen ons vignet niet op één lijn plaatsen met deze merken, doch in feite wordt hetzelfde doel nagestreefd met het gebruikde snelle herkenning. Ten einde dit te bereiken, zal het vignet op alle mogelijke wijzen moeten worden gebruikt, wan neer de boerenleenbank of de Centrale Bank zich tot het publiek richten, althans wanneer zulks passend is. Op vele reclamedrukwerken werd het gebruikt, meer en meer wordt het vignet ver werkt in briefhoofden, het verschijnt binnenkort op de spaarboekjes en er wordt naar gestreefd om het ook op andere drukwerken naar voren te laten komen. Doordat aanvankelijk de tekening van het in signe als basis diende, was het vignet druktech nisch niet altijd goed te verwerken. Er zijn ech ter andere tekeningen gemaakt, waarbij een aanvulling van balkjes links en rechts is toe gepast, zodat de tekening ook gemakkelijker kan worden opgenomen in een briefhoofd. In propagandadrukwerken wordt bovendien de slaj ,rzin„De eigen bank in eigen hand" opge nomen. Binnenkort zal aan alle banken een nieuwe afdruk van het vignet in verschillende formaten worden gezonden en er zullen ook cliché's of matrijzen ter beschikking worden gesteld. Indien de toepassing algemeen wordt nagestreefd, dan bevordert dit in hoge mate de gedachte van eenheid en op den duur zullen vorm en betekenis van het vignet op de achter grond raken, doordat de snelle herkenning direct de herinnering oproept van de organisatie, die achter dit vignet staat. Het wordt daardoor een merkteken van kracht en vertrouwen. SPAARCONTACT MET DE WERKENDE JEUGD Wij hebben in het artikel over Zwitserland in ons vorige nummer gezien, dat ook hier, in het land der harde valuta, de spaarzin sterk is terug gelopen na de laatste oorlog. De ,,Neue Ziiricher Zeitung" geeft hieromtrent verschillende ver klaringen en wij willen thans hetzelfde blad aan halen om te zien hoe de „Ziiricher Kantonal- bank tracbt de spaarzin aan te wakkeren. Men richt zich daarbij speciaal tot de jeugd van 15 tot 25 jaar. Dit voorbeeld is ook voor ons van belang', want deze leeftijdsgroep omvat ook te onzent de wer kende jeugd. Het zijn juist deze jongelui, die in het bedrijfsleven gekomen, de meeste kans heb ben om wat te sparen, döch vaak ook juist zeer ontrouwe cliënten van de spaarbank blijken te zijn. Een onzer kassiers merkte eens op, dat de jeugd al gauw een spaarboekje bij de boeren leenbank heeft en zolang ze op school is, er nog wel wat bij komt. „Maar zodra ze van school is, zie je ze niet meer". Het Zwitserse blad schrijft Sparen is niet in de eerste plaats een kwestie van verstand, maar van de wil en voor alles van gewoonte. Alleen de voortdurende wilsinspan- ning of een voorzichtige opvoeding kunnen tot een welbewuste gewoonte leiden. Op grond van deze overwegingen heeft de „Ziiricher Kantonal- bank" een nieuwe gedachte vorm gegevenhet jeugdspaarboekje. Deze jeugdspaarboekjes wor den afgegeven aan personen tussen 15 en 25 jaar, die in het kanton Zürich wonen. Bij de aanvaarding van het spaarboekje heeft de jeug dige spaarder de verplichting 0111 gedurende minstens drie jaar maandelijks ten minste 10 frs. in te leggen. Het totaal der stortingen mag niet hoger zijn dan 100 frs. per maand, terwijl het maximum tegoed op ^ooo frs. is ge steld. Ind ien men zich aan deze verplichtingen houdt, dan vergoedt de bank boven de normale rente nog een vijfde deel van bet rentebedrag. o 1 2

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1949 | | pagina 12