De betekenis van ons vignet Affiches Men zal intussen hebben bemerkt, dat aan alle banken minstens twee exem plaren zijn gezonden van het raambiljet of affiche met het opschrift „Alle bankzaken coöperatief". Er is nog een aantal dezer biljetten over, zodat men desgewenst aanvulling kan krij gen, waartoe bestelling bij de materiaal-afdeling kan worden gedaan. Wij moeten wel dringend verzoeken de affiches goed te gebruiken en overal te doen ophangen, waar er een nuttige mogelijkheid is te vinden, vooral op plaatsen, waar veel mensen uit het werkgebied der bank komen. Hoewel de affiche werd bedoeld als versterking van de serie adver tenties, die nog komen moet, is er geen bezwaar tegen de biljetten thans al een plaatsje te geven en wel zodanig, dat ze voorlopig kunnen blijven hangen. Tentoonstelling Elet bestuur van de Coöp. Boerenleenbank te Aalten is tevreden over de deelname aan de „Almi". Deze tentoonstelling is druk bezocht geweest en de stand van de bank had behoorlijk belangstelling. De kassier schrijft o.a.„Of wij van onze deel name enig zichtbaar resultaat kunnen verwach ten is moeilijk te zeggen. Wel hebben wij ge legenheid gehad met diverse personen over de omvang, de wijze van werken en de betekenis van de landbouwcredietcoöperatie te spreken en het kan zeer zeker van belang worden geacht.dat hierop eens weer in het bijzonder de aandacht is gevestigd. Dit laatste is voor onze bank moge lijk van te meer betekenis geweest, nu zoals IT weet, ook een andere bankinstelling met een stand heeft deelgenomen". Ook de Coöp. Boerenleenbank te Deil heeft tot haar tevredenheid deelgenomen aan een tentoon stelling. De kassier deelt in dit verband mede: „Onze indruk is, dat het plaatsen van dergelijke stands op tentoonstellingen, enz. zeer nuttig is, want er zijn nog heel veel mensen, welke met het werk van de boerenleenbanken niet voldoen de bekend zijn. Wij kunnen zeker resultaat van deze deelname verwachten". Nieuwe schoolspaarhanken Zoals wij al ver wachtten geeft de maand September bijzonder veel activiteit te zien, wat het oprichten van schoolspaarhanken betreft, zodat de lijst met de volgende bank- namen werd uitgebreidEnkhuizen, Ameide, Almelo, Boijl, Eibergen, 's Gravemoer, llage- stein, Hazerswoude, Heemstede, Marrum Fr., Monnikendam, Rheden, Texel, Waddinxveen, Oud-Beyerland, Wanswerd, Ridderkerk, St. Maartensdijk, Hoogezand, Exloo, Tietjerk, As sendelft, Genderen, Meeuwen, Ouderkerk a/d Amstel, 2e Exloërmond, Zunderdorp, Ooster- meer, Lexmond, Hasselt en Brakel. Uit een telling blijkt ons, dat er thans bijna ioo banken zich bezig houden met het school- sparen of in sommige gevallen een eenvoudige jeugdspaarbank zijn begonnen. Tn de werkwijze is wel enige variatie gekomen en de omvang is ook sterk verschillend, doch heel belangrijk is, dat een flink aantal banken in staat is de spaar actie onder de jeugd op vrij gemakkelijke wijze op te vangen en tevens een basis te scheppen voor de toekomstige ontwikkeling van de spaar bank. Het wordt nu straks een kwestie van vol houden en stimuleren en daarbij hopen wij dan ook nog enige steun te kunnen geven. Wij moeten het gebru opdat het zijn waa Er was eens een man, die aan de westkust van Amerika schelpen viste en met zijn bootje ook schelpen over de zee vervoerde. Totdat het ver voer van petroleum belangrijker werd en de man vaten begon te laden en de olie in een tanker te vervoeren. Toen zijn belangstelling zich op de bron van de olie begon te richten, werden de eerste stenen gelegd voor een wereldmaat schappij, waarvan thans ieder kind de naam kan noemen, wanneer het de afbeelding van een schelp ziet. Misschien zijn wij niet geheel histo risch juist, maar zo ongeveer is de geschiedenis van het handelsmerk van de „Shell". iken en weer gebruiken, rde moge verwerven. En zo zijn er talloze merken, die vaak een inte ressante geschiedenis achter zich hebben. Maar niet de geschiedenis maakt dat merk belangrijk dan wel de telkens herhaalde afbeelding ervan, waardoor het zo bekend wordt, dat voor ieder, die het ziet de associatie wordt opgeroepen, die juist wordt nagestreefd. Men denkt onbewust direct aan het lichaam of de maatschappij, die zich in dat merk aankon digt, waardoor als het ware een sterk verkorte reclame wordt gemaakt. In sommige gevallen roepen enkele letters het beeld op van een veel langere handelsnaam. 11

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1949 | | pagina 11