DE ZEGELACTIE VAN DE NATIONALE SPAARRAAD
en men kan van de medewerking van de Cen
trale Bank verzekerd zijn.
Een besliste waarschuwing moet gegeven wor
den aan hen, die het eens willen proberen, doch
eigenlijk al een halve teleurstelling verwachten.
Doe het niet, begin niet met halve gevoelens,
want heus, het is geen kip, die gouden eieren
legt. Een succesvol schoolspaarsysteem vraagt
arbeid, toewijding en stug volhouden. Als men
dat beseft, dan is er resultaat te verwachten in
de toekomst, dan geeft men de jeugd een steun
en dan heeft het schoolsparen betekenis. Vol
doening is dan het loon, dat gereed ligt. Maar
nogmaals: geen half werk. Beter niet begonnen,
dan een teleurstelling na een half jaar.
Een andere vraag is hiermede al half beant
woord, uk: ,,Ts het schoolsparen voor de meeste
banken wel geschikt?" Als eerste voorwaarde
zou moeten worden gesteld, dat alle normale
zaken correct behandeld dienen te worden en de
administratie in orde dient te zijn, alvorens een
nieuwe taak werd aanvaard. Verder hangt het
antwoord niet alleen af van de personeelsbezet
ting en de hoeveelheid dagelijks werk, die de
bank heeft, maar ook van de plaatselijke om
standigheden. Zo is de afstand van de bank
naar de scholen vaak een bezwaar of het perso
neel van de scholen kan een beletsel vormen.
Ook' kunnen bepaalde verhoudingen ter plaatse
dit werk remmen en zelfs werd al opgemerkt,
dat het schoolsparen niet past in de sfeer van
het platteland. Het laatste kan misschien een
enkele keer het geval zijn, doch wij menen, dat
de boerenleenbank voldoende bekend en ver
trouwd is, dat ook haar uitingen in dit geval
aanvaard en zelfs gewaardeerd zullen worden.
Zo kan de opsomming van bezwaren doorgaan.
Voetangels en klemmen, ook op dit pad. Men
zal ze zelf dienen te beoordelen en zo nodig op
moeten ruimen. Want laten wij niet te veel
moeilijkheden zien. Vaak doemen ze pas op, als
ze gewenst worden.
Ten slotte werd ook een licht verwijt vernomen,
dat de gang van zaken zo gemakkelijk wordt
voorgesteld. Inderdaad, het papier is geduldig
om een schema op te nemen, de practijk brengt
de moeilijkheden. Maar wij hebben steeds tot
weloverwogen handelen gemaand en bijtijds op
de lasten gewezen. Welke die zijn, zal men ten
dele zelf moeten ervaren. Laat ook in dit geval
een gewaarschuwd man voor twee tellen.
Welnu, wanneer men dan overtuigd is van eigen
goede wil en kunnen, dan roepen wij U een
hartelijk welkom toe in de gelederen van de
„schoolspaarbanken". Velen zullen in de komen
de weken daartoe gerekend kunnen worden. En
gezamenlijk zullen wij trachten dit voor ons
betrekkelijk nieuwe terrein te ontdekken en de
ervaringen zullen een wegwijzer zijn voor hen,
die nakomen.
Bij het verschijnen van dit artikel zullen onze
banken misschien liet eerste materiaal reeds heb
ben ontvangen, waarmede de zegelverzamelactie
van de Nationale Spaarraad ter aanmoediging
van het jeugdsparen wordt begonnen. Er be
hoeft geen opinie-onderzoek te worden gehou
den om te weten, dat het oordeel over een der
gelijke actie niet overal gelijk zal zijn, doch een
beoordeling is momenteel van minder belang,
liet is evenwel dringend noodzakelijk om de
practische zijde van de actie te bezien, daar het
al of niet slagen ervan in direct verband staat
met het werk onzer banken. Het eerste ver
schijnen van de „Spaarpost" luidt ongetwijfeld
een periode in, waarbij het sparen meer aan
dacht zal hebben dan voorheen, althans wordt
het onder de aandacht gebracht. Daarop volgt
dan de stimulans van de actie met de verzamel-
zegels, die psychologische waarden in zich heeft
en zeker op het juiste moment wordt begonnen.
Immers is de jeugd weer terug op school 11a
genoten vacantie en accepteert graag iedere af
leiding, die zich voordoet. Deze afleiding is
bovendien afgestemd op de lust tot verzamelen,
die vooral de jongens sterk eigen is. Die ver-
zamellust wordt aangewakkerd door pers en
radio en er is aanleiding toe, dat dit verzamelen
zich toespitst tot een hobby of een rage, zoals
dit vroeger het geval was met lucifermerken,
sigarenbandjes e.d. Zeer waarschijnlijk zal het
platteland evenwel minder snel en minder sterk
reageren en zal de stadsjeugd eerder warm
lopen.
Een sterke rem op de ontwikkeling tot een rage
zou kunnen zijn, dat de zegels periodiek, in de
tijd van een jaar, worden verstrekt, waardoor
de belangstelling vanzelf verflauwt, mogelijk
zelfs nog vóór het eind van de actie. Ook wordt
het element „verzamelen" belangrijk verzwakt,
doordat ieder persoonlijk initiatief vrijwel over-
10