Het sparen met zegels vereenvoudigd
het kind, dat trots de klas binnenkomt met een
gulden of meer en daar zegels voor vraagt.
Tracht dit te vermijden en laat het sparen geen
wedstrijd zijn, hoogstens een wedstrijd in
trouw. Accepteer geen grote bedragen op school,
maar laat de kinderen die afzonderlijk storten
op het speciale zittingsuur voor de jeugd. Men
vermijdt dan afgunst op school en weerstand
van het onderwijzend personeel om grote bedra
gen aan te nemen.
Voor het innemen van volle spaarkaarten, het
afgeven van boekjes, enz. kan het beste een
vaste jeugdzitting worden bepaald, b.v. op een
vrije Woensdagmiddag.
Het is ook weer van opvoedkundige waarde,
indien de kinderen bovendien leren lnm zaakjes
te behartigen. Tevens leren ze de weg naar de
bank, waarmede iedere schroom, die op latere
leeftijd mocht bestaan, van te voren wordt weg
genomen.
En dan speciale jeugd spaarbankboekjes? Neen,
iedere jongen zal een echte auto prefereren
boven een speelgoedding en ieder meisje zal
haar pop wegleggen, indien ze een echte baby
mag vasthouden. Het is naar onze mening over
bodig om meubilair, omgeving en boekjes aan
te passen aan de jeugd. De kinderen vinden het
interessant en echt om normaal als spaarder te
worden behandeld en ze bezien vol trots de
mutaties en aantekeningen in hun eigen spaar
boekje. Men zal evenwel naar de nodige tact en
wijsheid moeten zoeken om met de jeugd om te
gaan, vooral, wanneer het kantoor wat vol
loopt.
Bij het schoolsparen met zegels werd tot dus
verre een min of meer administratieve methode
naar voren gebracht en in een algemene cir
culaire uitgewerkt, waarbij het werk voor een
groot deel ten laste van het onderwijzend per
soneel wordt gebracht. Dit is welbewust gedaan
om een mogelijkheid te scheppen, waarbij van
de kassier niet al te veel arbeid wordt ge
vraagd. zodat toepassing in ruimere kring mo
gelijk zou worden.
De bezwaren liggen echter voor de hand. Veelal
zijn de hoofden van scholen en onderwijzers
niet direct genegen hun dagelijks werk uit te
breiden met een spaarzegeladministratie, te
meer, daar zij al vaak enige potjes en kasjes
beheren. Een tweede bezwaar is het zegeldepot,
dat nauwkeurig moet kloppen met de afgedra
gen gelden, hetgeen een nauwgezet beheer
vraagt. De praktijk geeft echter nog wel eens
verschillen te zien. Ten slotte willen ook de
kassiers de administratie gaarne tot het hoogst
nodige beperken.
In de vorige Raiffeisen-Bode is een methode
van de bank te Amstelveen beschreven, waar
beide bezwaren kwamen te vervallen, doch
waar alle lasten van het uitreiken der zegels op
de bank rusten. Dat voorl>eeld zal slecbts in
weinige gevallen kunnen worden gevolgd. Die-
ver willen wij daarom de gulden middenweg
aantonen, die bewandeld zou kunnen worden,
indien de administratieve methode te veel weer
stand ondervindt, terwijl men toch de gedachte
van sparen n>et zegels niet wil opgeven.
Deze gulden middenweg wordt ook gevolgd
door de Spaarbank te Rotterdam en vindt al
daar toepassing op een groot aantal scholen.
Men had voor de oorlog in de praktijk grote
moeilijkheden gehad met het in depot geven van
zegels. Toen men na de oorlog het school
sparen weer nieuw leven wilde inblazen, werd
er gezocht naar een mogelijkheid, die aan de
door ons genoemde bezwaren tegemoet kwam.
De gang van zaken werd daarom als volgt ge
regeld
a. In de eerste spaarweek wordt per onder
wijzer een beurs (couvert) met zegels af
gegeven, ruim voldoende voor de verkoop
in die week. De onderwijzer verstrekt de
zegels aan de leerlingen, die in het bezit
zijn van een zegelkaart en voegt de ont
vangen gelden bij de niet verkochte res
terende zegels.
b. In de tweede spaarweek wordt de beurs
met zegels en gelden opgehaald en een
nieuwe beurs met zegels wordt afgegeven.
De regeling is uiterst eenvoudig en voldoet
volgens mededeling in Rotterdam uitstekend.
Wij zouden hier kunnen spreken van de con
tante methode, daar de verantwoording slechts
over e'en korte termijn loopt, terwijl het zegel
depot niet groter is dan de behoefte voor één
klasse voor een enkele week. Administratie bij
de school kan achterwege blijven, terwijl de
16