srniiiiLMMiit:\ mopmdkide
Persoonlijk gerichte reclame. Eén onzer boeren
leenbanken zond
aan ongeveer 30 adressen in zijn werkgebied
een persoonlijk gericht schrijven ter aanbeveling
van de rekening-courant. Er waren twee reflec
tanten, zodat het succes niet direct overweldi
gend was. Doch een eerste contact werd gelegd,
en de kassier blijft op dit punt actief, zodat
verder resultaat toch niet kan uitblijven.
X ie uwe schoolspaarbanken. Er is een levendig
contact met tal
van banken, die de stichting van een afdeling
schoolspaarbank overwegen. Velen hunner zul
len in September a.s. het werk beginnen. Enkele
banken richtten zich direct daarvoor in. Het zijn
de banken te de Meern, Avenhorn, Ameland,
Hoedekenskerke en Zijdewind.
Het is begrijpelijk, dat men bij de opzet van de
schoolspaarbank in de eerste plaats denkt aan
het belang van de bank en aan de betekenis, die
het sparen door de schooljeugd kan hebben voor
de toekomst van de spaarbank. Het is daardoor
ook vergeeflijk, dat, zoals wij bij een bepaalde
gelegenheid ondervonden, de kassier zijn oog
strak gericht hield op de omzetcijfers van de
schoolspaarbank en de zegelafname per leerling.
Begrijpelijk, vergeeflijk, maar niet geheel juist!"
Men kan de schoolspaarbank alleen dan in de
juiste positie plaatsen, wanneer men terdege be
seft, dat ze niet alleen een functie heeft in dc
ontwikkelingslijn van de boerenleenbank, doch
dat ze tevens een sociale en paedagogische taak
heeft. Vooral, indien men doordrongen is van
de opvoedkundige waarde van het sparen door
de jeugd, dan heeft men een basis, waar bank
en school elkander heel gemakkelijk kunnen
ontmoeten en verstaan. Een verstandhouding,
die in het onderhavige geval beslist goed moet
zijn.
Men kan uitgaan van de mening, dat de doel
stelling van de coöperatieve boerenleenbanken
van voldoende sociale betekenis is om op grond
hiervan de medewerking van de school te ver
krijgen. Hoe sterk dit motief ook is, beter is
het, de belangen van het schoolkind in het mid
delpunt te plaatsen, zodat men zich minstens
de belangstelling van het onderwijzend perso
neel kan verzekeren. Een belangstelling, die tot
daadwerkelijke medewerking kan worden.
Waarin ligt 1111 de opvoedkundige waarde van
het schoolsparen Naar onze mening is dat in
de eerste plaats de wilsvorming. Bij de opzet
wordt de kinderen duidelijk gemaakt, dat ze
voor een bepaald doel moeten gaan sparen. Dat
doel behoeft niet ver te liggen, doch moet in
tegendeel binnen de kinderlijke gedachtensfeer
blijven om van betekenis te kunnen zijn, b.v.
een voetbal, een horloge of een fiets. Een
ideaal, dat binnen afzienbare tijd bereikbaar
moet zijn. Verwacht wordt, dat de doelstelling
zo sterk spreekt, dat deze gedurende de spaar
periode voortdurend de achtergrond vormt en
de wilskracht oproept om het sparen voort te
zetten. Elet kind kan dus leren sparen om deze
kunst later te verstaan, wanneer het doel veel
verder weg ligt.
Doch de wil is nog zwak en de verleidingen
voor een directe besteding van het geld zijn
sterk, zodat er vaak een grote mate van zelf
beheersing wordt gevraagd. Het is daarom no
dig dat het kind soms gesteund en aangemoe
digd wordt in zijn wil om te sparen en dit is
mede een taak van de ..spaaropvoeding". Want
men dient wel degelijk in het oog te houden, dat
het zwichten voor kleine verleidingen, zoals
snoep en ijsco, in de grond van de zaak even
ernstig is als het feit, dat volwassenen hun
kooplust niet kunnen bedwingen.
Het schoolsparen kan de kinderen leren met
geld omgaan en dit naar waarde leren schatten.
Men moet daarom ook bewondering hebben
voor de kinderen, die wekelijks trouw hun dub
beltje of soms meer afdragen, indien dat dub
beltje ook werkelijk bespaard is.
Want wat leert de praktijk vaak? Er wordt
thuis gevraagd naar het geld voor schoolmelk.
schoolreisje en daarbij komt dan ook de school
spaarbank. Dit dubbeltje, automatisch door de
ouders afgegeven aan het kind, heeft natuurlijk
veel minder waarde dan het dubbeltje, dat op
een eigen zakgeldje wordt bespaard of dat met
een boodschap of een goed rapport werd ver
diend en ook naar de spaarbank werd gebracht.
Dus hulde aan de trouwe kleine spaarder, voor
al als hij het zelf heeft verdiend en niet aan
Leren met geld omgaan
15