srniiiiLMMiit:\ mopmdkide Persoonlijk gerichte reclame. Eén onzer boeren leenbanken zond aan ongeveer 30 adressen in zijn werkgebied een persoonlijk gericht schrijven ter aanbeveling van de rekening-courant. Er waren twee reflec tanten, zodat het succes niet direct overweldi gend was. Doch een eerste contact werd gelegd, en de kassier blijft op dit punt actief, zodat verder resultaat toch niet kan uitblijven. X ie uwe schoolspaarbanken. Er is een levendig contact met tal van banken, die de stichting van een afdeling schoolspaarbank overwegen. Velen hunner zul len in September a.s. het werk beginnen. Enkele banken richtten zich direct daarvoor in. Het zijn de banken te de Meern, Avenhorn, Ameland, Hoedekenskerke en Zijdewind. Het is begrijpelijk, dat men bij de opzet van de schoolspaarbank in de eerste plaats denkt aan het belang van de bank en aan de betekenis, die het sparen door de schooljeugd kan hebben voor de toekomst van de spaarbank. Het is daardoor ook vergeeflijk, dat, zoals wij bij een bepaalde gelegenheid ondervonden, de kassier zijn oog strak gericht hield op de omzetcijfers van de schoolspaarbank en de zegelafname per leerling. Begrijpelijk, vergeeflijk, maar niet geheel juist!" Men kan de schoolspaarbank alleen dan in de juiste positie plaatsen, wanneer men terdege be seft, dat ze niet alleen een functie heeft in dc ontwikkelingslijn van de boerenleenbank, doch dat ze tevens een sociale en paedagogische taak heeft. Vooral, indien men doordrongen is van de opvoedkundige waarde van het sparen door de jeugd, dan heeft men een basis, waar bank en school elkander heel gemakkelijk kunnen ontmoeten en verstaan. Een verstandhouding, die in het onderhavige geval beslist goed moet zijn. Men kan uitgaan van de mening, dat de doel stelling van de coöperatieve boerenleenbanken van voldoende sociale betekenis is om op grond hiervan de medewerking van de school te ver krijgen. Hoe sterk dit motief ook is, beter is het, de belangen van het schoolkind in het mid delpunt te plaatsen, zodat men zich minstens de belangstelling van het onderwijzend perso neel kan verzekeren. Een belangstelling, die tot daadwerkelijke medewerking kan worden. Waarin ligt 1111 de opvoedkundige waarde van het schoolsparen Naar onze mening is dat in de eerste plaats de wilsvorming. Bij de opzet wordt de kinderen duidelijk gemaakt, dat ze voor een bepaald doel moeten gaan sparen. Dat doel behoeft niet ver te liggen, doch moet in tegendeel binnen de kinderlijke gedachtensfeer blijven om van betekenis te kunnen zijn, b.v. een voetbal, een horloge of een fiets. Een ideaal, dat binnen afzienbare tijd bereikbaar moet zijn. Verwacht wordt, dat de doelstelling zo sterk spreekt, dat deze gedurende de spaar periode voortdurend de achtergrond vormt en de wilskracht oproept om het sparen voort te zetten. Elet kind kan dus leren sparen om deze kunst later te verstaan, wanneer het doel veel verder weg ligt. Doch de wil is nog zwak en de verleidingen voor een directe besteding van het geld zijn sterk, zodat er vaak een grote mate van zelf beheersing wordt gevraagd. Het is daarom no dig dat het kind soms gesteund en aangemoe digd wordt in zijn wil om te sparen en dit is mede een taak van de ..spaaropvoeding". Want men dient wel degelijk in het oog te houden, dat het zwichten voor kleine verleidingen, zoals snoep en ijsco, in de grond van de zaak even ernstig is als het feit, dat volwassenen hun kooplust niet kunnen bedwingen. Het schoolsparen kan de kinderen leren met geld omgaan en dit naar waarde leren schatten. Men moet daarom ook bewondering hebben voor de kinderen, die wekelijks trouw hun dub beltje of soms meer afdragen, indien dat dub beltje ook werkelijk bespaard is. Want wat leert de praktijk vaak? Er wordt thuis gevraagd naar het geld voor schoolmelk. schoolreisje en daarbij komt dan ook de school spaarbank. Dit dubbeltje, automatisch door de ouders afgegeven aan het kind, heeft natuurlijk veel minder waarde dan het dubbeltje, dat op een eigen zakgeldje wordt bespaard of dat met een boodschap of een goed rapport werd ver diend en ook naar de spaarbank werd gebracht. Dus hulde aan de trouwe kleine spaarder, voor al als hij het zelf heeft verdiend en niet aan Leren met geld omgaan 15

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1949 | | pagina 15