MESTVARKENCREDIETEN dat het voor velen een moeilijke opgaaf was om een definitief antwoord te geven. Toegegeven moet worden, dat de materie vrij vaag is, dat er een zeker technisch inzicht wordt verlangd en dat men vooral aangaande de resultaten heel moeilijk feitelijke gegevens kan verstrekken. Ongetwijfeld zijn er ook antwoorden, die te welwillend bevestigend werden gegeven, zodat de gevolgtrekkingen met een korreltje zout moeten worden genomen. Niettemin willen wij deze gaarne als volgt om schrijven 1. Het algemeen oordeel valt ten gunste van de gevoerde advertentiecampagne uit. Gezien het gering aantal „blanco" stemmen heeft men in het algemeen een positief inzicht. Het aantal antwoorden „ja" is het grootst, waar de wijze van adverteren wordt onderzocht. 2. Van de antwoorden zijn er 75 die adver teren een juiste vorm van propaganda achten. Deels wordt hiermede individueel of plaatselijk adverteren bedoeld, doch de bevestiging vindt men ook in de 72 die een herhaling van de advertentiecampagne wensen. 3. De technische zijde van de advertentie campagne vindt het gunstigste oordeel. Dit betreft dan de vragen aangaande de spreiding van de advertenties, de opstelling ervan en het gebruikte vignet. Toch werd herhaalde malen de wens uitgespro ken om de annonces vetter en meer in het oog lopend te plaatsen, terwijl ook in de spreiding leemten werden aangeduid. 4. De vragen, die op directe resultaten waren gericht, vallen uiteraard niet zeer bevesti gend uit. Vaak wordt gewezen op uitbreiding van de cliëntenkring, zonder dat men het adver teren als directe oorzaak kan aanwijzen. In enkele gevallen zijn de resultaten zeer bevredi gend. 5. De vraag of er in het werkgebied van de bank aandacht werd geschonken aan de advertenties, leverde slechts 57 bevestigende antwoorden op. Dit is teleurstellend, want al w :rat er geen direct resultaat verlangd, de aan dacht vraagt men zeker en deze zou dus slecnts ten dele zijn gewekt. Er is ook gevraagd naar een bepaalde voorkeur voor andere propagandamiddelen en deze ant woorden geven tezamen met de algemene op merkingen een schat van gegevens aangaande de heersende meningen en wensen. Deze zijn alle moeilijk samen te vatten, doch vaak wil men liever de kracht zoeken in folders, circulaires en dergelijke drukwerken. Verder wordt vooral van propagandistische waarde geacht de service van de bank, de persoonlijke hulpvaardigheid van de kassier, kortom, al het goede, dat van het werk van de bank kan uitgaan. Herhaaldelijk wordt ook gewezen op het persoonlijk contact en het overwicht van bestuur, raad van toezicht en kassier. Overigens worden verschillende midde len belangrijker geacht dan adverteren, zoals lezing en film, raambiljetten, kalendertjes, spaar- busjes, besprekingen, jeugdsparen, zakagenda's en gerichte reclame. Het individueel adverteren, dat sommigen pre fereren, kan ongetwijfeld zijn nut hebben, doch dan dreigt direct het grote gevaar van onder linge naijver, temeer, daar dergelijke adver tenties niet tot het werkgebied van een bepaalde bank kunnen worden beperkt. Toch wordt een meer rendabele vormgeving van de propaganda overwogen, waarbij naast het adverteren vooral een grote plaats zal worden ingeruimd aan de plaatselijke activiteit. Voor de organisatie van een dergelijke nieuwe campagne is ook de enquête van veel nut geweest. Door de Centrale Bank is in verband met diverse credietaanvragen van boeren, die enige biggen wensen te mesten, naar een regeling gezocht, waarbij ook de kleine mesters op eenvoudige wijze door de bij haar aangesloten boerenleen- hanken aan crediet voor dit doel kunnen orden geholpen. De Centrale Bank is er daarbij uiteraard van uitgegaan, dat een regeling alleen behoefde te worden gezocht voor die boeren, die, alhoewel soliede en betrouwbare (dus credietwaardige) lieden, moeilijk in staat zijn een bedrijfscrediet te verkrijgen, omdat zij de normale zekerheid niet of bezwaarlijk kunr.en stellen. Indien de boerenleenbank, 11a ingewonnen ad vies van de veeafzetvereniging, welke het mest- varken uiteindelijk zal afnemen, van oordeel is, dat de aanvrager tot deze categorie behoort en 14

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1949 | | pagina 14