CONTACT UIT DE INHOUD KR. NIEUWE GRACHT 29 UTRECHT TE IE F. 15867 Het zal wel geen betoog behoeven, dat bij een grote orga nisatie als de Centrale Bank te Utrecht met haar 731 aange sloten banken, een hechte samenwerking gebiedende eis is. Om het gehele net van spaar- en credietinstellingen te kunnen overzien, heeft de Centrale Bank een zo intensief mogelijk contact met de locale banken nodig. De middelen, om dat nauwe contact te verkrijgen, zijn velerlei. Door dagelijkse correspondentie, telefonische ge sprekken en mondelinge besprekingen, door regelmatige bezoeken van de inspecteurs, waarbij voorlichting aan be stuur, raad van toezicht en kassiers als noodzakelijk wordt aangevoeld, wordt het verband levend gehouden. Daarnaast wordt regelmatig door middel van circulaires op administratief-technisch gebied alles gedaan om de func tionarissen der banken dagelijks „bij te doen zijn. Bij de besprekingen ter inspectie blijkt telkens weer, dat er grote belangstelling bij de leden van bestuur en raad van toezicht bestaat voor de moeilijkheden in en de ontwikkeling van de organisatie. Ook het korps kassiers, dat de laatste jaren een grote verjonging heeft ondergaan (en welke verjonging nog steeds gaande is), bergt o.i. talrijke krachten, die vol problemen zitten en behoefte aan voorlichting hebben. (Wij verwijzen in dit verband naar de mededeling elders in dit blad inzake het verschijnen van de „Handleiding") Met betrekking tot het bovenstaande willen wij gaarne nog een enkel woord zeggen over een middel tot het leggen van contact, dat tevens een instructief doel heeft. Men heeft namelijk reeds meerdere malen geïnformeerd of er bij de Centrale Bank plannen bestonden lot het orga niseren van mondelinge en (of) schriftelijke cursussen voor kassiers en personeel der boerenleenbanken. Dit heeft reeds geleid tot het (min of meer geforceerd) samenstelllen van de Handleiding, ter eerste instructie. De overbelasting van de afdeling Inspectie, welke afdeling haar in het voortdurende contact met de praktijk der boeren leenbanken opgedane ervaring gaarne zal aanwenden bij het organiseren van een dergelijke cursus, heeft tot nu toe ver hinderd hiervoor de nodige tijd te reserveren. Toch is het zeer urgent, dat in deze iets gedaan wordt. De enkele honderden kassiers, die sedert de geldsanering in functie zijn getreden, zijn uiteraard als regel niet voldoende organisatorisch geschoold. Zij kennen meestal slechts zeer ten dele de samenhangende factoren, die de krachten van de Raiffeisenorganisatie uitmaken. De sanerings- en deblokkeringsvoorschriften, die als een lawine de betrekkelijke rust in de organisatie wegvaagden, stelden onze kassiers voor tal van problemen, die een spoe dige oplossing behoefden. Dit heeft er toe geleid, dat door een der grootste ringen van boerenleenbanken het initiatief genomen werd om drie maandelijks een vergadering van kassiers bijeen te roepen, teneinde tezamen met enkele afgevaardigden van de Cen trale Bank de meest urgente vraagstukken onder ogen te zien. En o.i. met merkbaar succes. Een korte inleiding was in de regel voldoende om een stroom van vragen te ont- Hoe kan nauwer contact zowel tussen ac boerenleenbanken onderling als tussen deze en de Centrale Bank bevorderd worden, inzonderheid met het oog op de vele administra tieve moeilijkheden, waarmede de kassiers te kampen hebben? Op deze vraag tracht ons hoofdartikel een antwoord te geven. In aansluiting op dit artikel wordt liet een en ander verteld over de nieuwe Handleiding, welke hopelijk binnenkort door de Centrale Bank zal worden uitgegeven. De afwikkeling der geldzuivering levert nog steeds stof voor vragen en antwoorden. Enkele onderwerpen uit de praktijk: vergelijking der boekjes met de rekening en verkoop inschrijvingen grootboek. Hoezvel de door de lieer Ir. Staf gehouden rede over de Nederlandse landbouw reeds weer enige tijd oud is, achten wij deze rede van voldoende belang om se in het kort in ons blad weer te geven. Inzonderheid de banken, die hypothecaire onderpanden hebben, ressorterend onder het hypothcekkantoor Nijmegen, maken wij attent op de thans geopende mogelijkheid tot vernieuwing dier inschrijvingen. De herdenking van het vijftigjarig bestaan der Centrale Bank komt langzamerhand in zicht. Wij stellen ons voor in de komende maanden hierover het een cn ander in ons blad te vertellen. Wij besluiten met de, vaste rubrieken: V e re ui g in gs nieuws, Mededelingen cn Advertenties. i, welker beantwoording ook de luisteraars blijkbaar tot lering strekten. Wij juichen dit streven ten zeerste toe. Het is een goed geslaagde poging om met een minimaal tijdverlies een be trekkelijk groot aantal kassiers te bereiken. Dit voorbeeld verdient navolging. Vooral omdat naar onze mening schriftelijke cursussen alleen dan nut hebben, als zij worden voorafgegaan of gevolgd door mondelinge behandeling. Zolang der afdeling Inspectie de tijd ontbreekt dit monde ling onderricht aan kleine groepen (b.v. van 15 tot 20 per sonen) te geven, zouden wij aan de ringen van boeren leenbanken in overweging willen geven om, zonodig in over leg met de Kassiersvereniging, samenkomsten van kassiers te organiseren, voorlopig b.v. 2 a 3 maal per jaar. De noodzaak van dergelijke contacten klemt te meer, naar mate onze boerenleenbanken meer voor het voetlicht treden. Er worden voorbereidingen getroffen tot een behoorlijk opgezette propagandacampagne voor onze organisatie. No blesse oblige! Dat wil zeggen dat, als wij algemeen de aan dacht gaan vestigen op onze boerenleenbanken en er een gepaste reclame voor gaan maken, wij ook hebben te zorgen, dat op de administratie, de goede behandeling van bank zaken en de snelle afwerking van gegeven opdrachten niets valt aan te merken. Zorgen wij niet voor een goede service, dan zou het gevaar bestaan, dat de propaganda in haar tegendeel verkeert. En dit moet worden voorkomen!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1948 | | pagina 1