ECONOMISCH NIEUWS
4
paald, dat de in art. 95 bedoelde schorsing slechts eindigt door een
besluit van den Raad van het Rechtsherstel, hetzij het lid uit zijn
functie te ontslaan, hetzij de schorsing op te heffen, word hierdoor
ons inziens geen inbreuk gemaakt op de bevoegdheid van de alge-
en eene vergadering een bestuurslid te allen tijde te ontslaan.
Aan de eerstvolgende algemeene vergadering kan derhalve het
voorstel worden gedaan het geschorste bestuurslid te ontslaan en
een ander in zijn plaats te benoemen.
In de agenda moet dan tevens een voordracht worden opgenomen
voor het nieuw te benoemen lid.
Machtiging van beheerders voor geldopnemingen.
Vraag: Door welke autoriteit moeten (voorloopige) beheerders
over bedrijven van N.S.B.-ers worden gemachtigd om gelden op
te nemen uit bij een bank geblokkeerd tegoed van den N.S.B.-er?
Antwoord: In de aanstelling tot beheerder over het bedrijf ligt
reeds de bevoegdheid opgesloten om binnen de grenzen van dat
beheer te beschikken over het saldotegoed bfl de Bank. Een afzon
derlijke machtiging is daarvoor derhalve niet noodig. Men dient
zich te overtuigen of de beheerder door de bevoegde autoriteit is
gpstftld.
Tot het aanstellen van een beheerder is bevoegd het Beheersinsti
tuut afdeeling beheer van den Raad voor het Rechtsherstel)
c.q. het Tribunaal, tot welks bevoegdheid de berechting van den
N,S.B.-er behoort. Zoolang niet anders is bepaald, kan gedurende
den tijd, dat de bijzonderen Staat van Beleg voortduurt de Dis
trictscommissaris van het MUitair Gezag in zeer dringende geval
len tot toet aanstellen van beheerders overgaan, terwijl ook vaak
de aangestelde beheerder weer de bevoegdheid heeft onderbetoeer-
ders (bedrijfsleiders) aan te stellen, b.v. den Provincialen Voedsel-
commissaris, welke, naar wij vernomen hebben, in verschillende
provincies is belast met het beheer over landbouwbedrijven.
Opdrachten tot overmaking van geblokkeerde gelden. -
Vraag: Indien opdracht wordt gegeven de saldi der geblokkeerde
rekening bij een bepaalde instelling te storten, wie kan daartoe
dan opdracht geven en wie is bevoegd de bank kwijting te ver-
leenen
Antwoord: Deze opdracht kan worden gegeven door het Be
heersinstituut of de eventueel door hem aangestelden beheerder.
Is een beheerder aangesteld door het Tribunaal, dan kan die de
opdracht geven.
Door de storting bij de voorgeschreven instelling is de betrokken
bank bevrijd.
Waar het beheersinstituut nog steeds niet hare werkzaamheden
heeft aangevangen en het over het algemeen niet zeer dringend
zal zijn de salditegoed bij een of meer bepaalde instellingen te
verzamelen, komt toet ons voor dat het Militair Gezag niet be
voegd is dergelijke opdrachten te geven.
Herwaarding van den goudvoorraad.
De Financiëele Koerier van 6 Juli 1945 geeft onder dit hoofd het
volgende te lezen:
De weekstaat van de Nederlandsche Bank van 2 Juli 1945 geeft
eenige zeer belangrijke mutaties te zien. De goudvoorraad is n.1.
verminderd van 931,6 millioen tot 712,9 millioen, derhalve een
daling van 218,7 millioen.
Zooals men weet, was de goudvoorraad nog vóór de bezetting
voor het overgroote deel naar het buitenland overgebracht, waar
het veilig was tegen inbeslagneming door den vijand. Het was hier
uit den aard der zaak niet bekend, welk deel van dat in het buiten
land gedeponeerde goud voor doeleinden van algemeen belang ver
bruikt was, al lag het voor de hand, dat die voorraad niet meer ge
heel intact kon zijn. Uit een toelichting, die de Nederlandsche Bank
publiceert naar aanleiding van de verlaging, die de post op de balans
van deze week te zien geeft, blijkt, dat inderdaad het goud voor een
deel door de Nederlandsche Regeering in Londen in het algemeen
belang is besteed dan wel werd gereserveerd voor den aankoop van
goederen, voor de bestrijding van loopende uitgaven en voor het
geven van onderpand ter verkrijging van een bankierscrediet in de
Vereenigde Staten tot een bedirag van 100 millioen dollars.
Het goud ter vrije beschikking van de Nederlandsche Bank be
draagt thans 239, 996 kg fijn. Voor de waardeering van dit goud kan
thans echter, zooals uit de mededeeling van de Nederlandsche Bank
verder blijkt, een andere maatstaf worden aangenomen en wel op
grond van de verandering in de omrekeningswaarde van den gulden
t.o.v. den dollar. Was de dollarkoers bij het uitbreken van den oor
log 1.88 3/8, thans is deze 2,65 en deze koers komt uit op een goud
prijs in guldens uitgedrukt van 2970 per kg fijn. Bij het uitbreken
van den oorlog was de goudvoorraad gewaardeerd op een prijs van
2009 per kg fijn, terwijl deze prijs door den bezetter op 1 Juli 1943
was verhoogd tot 2098. Op basis van den nieuwen prijs wordt de
goudvoorraad thans gewaardeerd op 712,8 millioen. Eensdeels ont
stond een winst op den resteerenden voorraad van 239, 996 kg en
wel van 872 per kg, derhalve 209,2 milioen, welke winst als een
bijzondere reserve werd opgevoerd. Aan den anderen kant ontstond
een verlies voor het verbruikte goud, welke verlies evenwel voor
rekening van den Staat komt, daar de verplichtingen van de Neder
landsche Bank geen vermindering hebben ondergaan. Uit de toe
lichting mag worden afgeleid, dat voor dit verlies een bedrag van
283 millioen aan schatkistpapier rechtstreeks bij de bank werd
geplaatst, dus in de plaats van het goud werd gegeven. Dit wil
echter niet zeggen, dat dit bedrag overeenkomt met het goudver-
lies, daar dit volgens onze berekening circa 400 milioen moet be
dragen. Het restant werd verrekend door het vervallen van den post
te goed van het Rijk, die verleden week nog 126 millioen bedroeg.
Wij brengen in herinnering, dat volgens voorloopige mededeelingen
van den vroegeren minister, dr. Huysmans, de uitgaven van de
Nederlandsche regeering in Londen omstreeks 550 millioen hebben
bedragen.
Wie kan helpen?
Verschillende van onze door oorlogsgeweld getroffen banken,
welke haar bedrijf zoo goed en zoo kwaad als dat thans nog moge
lijk is weer trachten op te bouwen, doen een beroep op onze orga
nisatie. Het gaat in hoofdzaak om kantoormeubilair, om brand
kasten, waarin kasgeld, boeken en de verdere tot de adminsitratie
eener boerenleenbanken behoorende stukken zullen kunnen worden
geborgen. Wanneer zoo goed als alles ontbreekt, is het ontzettend
moeilijk om weer op gang te komen. Laat ons trachten ook op dit
gebied elkander te helpen en indien dat eenigszins mogelijk is een
bureau, een tafel, een stoel, een kast, een brandkastje, als zonder
veel bezwaren de inhoud daarvan een ander goed plaatsje kan vin
den, beschikbaar te stellen.
Indien men in staat is aan het verzoek op de eene of andere wijze
te voldoen, zullen wij daar gaarne bericht van ontvangen onder
opgave van bijzonderheden. Over de bestemming der aangeboden
goederen en het vervoer daarvan zullen wij dan afzonderlijk over
leg plegen.
Wie kan verder helpen?
In aansluiting op bovenstaande noodkreet thans ook nog een ten
behoeve van de Centrale Bank zelf.
Zooals in het vorige nummer van de Raiffeisen-Bode reeds werd
medegedeeld heeft de afdeeling Inspectie bij de uitoefening van haar
werkzaamheden ten zeerste te kampen met het ontbreken van be
hoorlijke en voldoende vervoermiddelen.
Onze vraag is nu deze: Zijn er ook functionarissen of leden van
onze boerenleenbanken, die in het bezit zijn van motorrijtuigen en
die deze aan de Centrale Bank in bruikleen willen afstaan, vanzelf
sprekend tegen behoorlijke vergoeding?
Zij, die ons in dit opzicht zouden kunnen helpen, verzoeken wij be
leefd daarvan aan ons mededeeling te willen doen onder zoo volle
dig mogelijke omschrijving van het motorrijtuig, opdat wij kunnen
overwegen of we van het aanbod gebruik zullen kunnen maken.
Zonder de beschikking te hebben over voldoende vervoersmoge-
lijkheid is het uitermate moeilijk, zoo niet geheel onmogelijk, om
inzonderheid de banken in verder van Utrecht gelegen provincies te
bezoeken. En juist dit persoonlijke contact is in zooveel gevallen
na de langdurige scheiding meer dan ooit noodig.
Wie ons dus kan helpen, bewijst niet alleen de Centrale Bank,
maar ook de geheele organisatie, een zeer belangrijken dienst.
Belastingen
Den Boerenleenbanken wordt verzocht, de aangiftebiljetten ven
nootschapsbelasting 1944, vermogensbelasting 1945 en onderne
mingsbelasting 1945, voor zoover zij deze van den belastingdienst
ontvangen hebben, aan de belastingafdeeling van de Centrale Bank
ter behandeling in te zenden, opdat voorloopige aangifte kan wor
den gedaan.
Afschrift rekening Centrale Bank
Naar ons is gebleken, zijn er nog steeds verschillende boerenleen
banken, die het afschrift van hun rekening bij de Centrale Bank
niet hebben ontvangen.
Aangezien alle afschriften door de Centrale Bank verzonden zijn
en dus moet worden aangenomen, dat de niet-ontvangen afschriften
zijn zoekgeraakt, verzoeken wij de Banken, die nog geen afschrift
van hun rekening hebben ontvangen, zulks ten spoedigste aan de
Centrale Bank mede te deelen.
Zendingen onder aangeteekend couvert
Volgens mededeeling van assuradeuren is het tot nadere aankon-
diging mogelijk op beperkte schaal bank- en muntbiljetten, zilver
bons, effecten (in den ruimsten zin), coupons, enz., onder aange
teekend couvert per post te verzenden.
Toegestaan wordt de verzending van ten hoogste 1.000.per
couvert, maximum-bedrag per route op één dag 5.000.dat wil
dus zeggen, dat men ten hoogste op die wijze vyf aangeteekende
brieven per dag met een maximum-inhoud van 1.000.elk aan
ons adres zal kunnen verzenden.
In verband met de vele risico's, welke thans nog aan dergelijke
zendingen verbonden zijn, is het noodzakelijk, dat ons een paar
dagen van te voren schriftelijk wordt medegedeeld, dat er een aan-
geteekende brief zal worden verzonden, zulks onder gespecificeerde
opgave van den inhoud en vermelding van den datum van ver
zending.
Door deze regeling zijn wij dus tot onze spijt nog niet terugge
keerd tot een normaal geldverkeer. Deze wijze van verzending loont
voor bankpapier nauwelijks de moeite. Maar zij beteekent een flin-
ken stap vooruit met betrekking tot de verzending van coupons,
welke voor verzilvering thans reeds in aanmerking komen. Van
daar, dat wij de aandacht op deze regeling vestigen.