Heffing van een
WINSTBELASTING
HET IS VAN BELANG
6o
DE RAIFFEISEN BODE
houdsters zeer bijzonder bij betrokken, daar het verbon
den onderpand door de inundatie in waarde achteruit zal
gaan. Indien door de banken aan de betrokken bedrijven
ook nog gewone voorschotten zijn verstrekt, dan hebben
zij er eveneens belang bij, dat aflossing en rente regel
matig worden betaald.
Om ter zake geheel georiënteerd te zijn en met succes
de zaken van de Boerenleenbanken te kunnen bepleiten,
is het noodig, dat wij volledig op de hoogte zijn van de be
langen der betrokken Banken.
Wij verzoeken dus nauwkeurig na te gaan, welke be
drijven in de streken der betrokken Boerenleenbanken
reeds werden geïnundeerd of zullen worden geïnundeerd
en ons binnenkort een staat toe te zenden, vermeldende de
volledige namen en adressen, de grootte der bedrijven, de
kadastrale secties en de nummers der perceelen, de grootte
der hypothecaire schuld en der andere schulden, de be
dongen aflossing en rente en de eventuëel reeds ontstane
achterstand.
Hoe vollediger gegevens wij ten aanzien van deze aan
gelegenheid bezitten, des te beter zullen de belangen der
Banken door ons bij de Regeering kunnen worden bepleit.
De Boerenleenbanken moeten er natuurlijk attent op
zijn, dat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat de schade
vergoedingen in contanten worden uitbetaald.
In de eerste plaats schijnt in afwachting van een nadere
regeling aan de bewoners van geïnundeerde bedrijven, die
thans niet in staat zijn hun bedrijf voort te zetten, een
periodieke uitkeering gedaan te worden voor levens
onderhoud.
(Wij hopen, dat de toezegging van den Minister zie
hiervoor dat bij het vaststellen van de bedrijfsschade
met hypothecaire en andere lasten rekening zal worden
gehouden, gestand wordt gedaan).
In de tweede plaats is het waarschijnlijk, dat de ver
goedingen voor overnamen van vee- en pluimveestapel, in
contanten worden uitbetaald.
We betreuren het, dat de in den beginne gevolgde
methode, n.1. dat van Regeeringswege zal worden zorg
gedragen, dat later een gelijkwaardige veestapel zal wor
den teruggegeven, verlaten is, zoodat de schadevergoeding
nu zeer waarschijnlijk in contanten zal volgen.
Heeft deze uitkeering plaats en ligt het geval zóó, dat
de Boerenleenbank indertijd een min of meer groot ge
deelte van het voor den veestapel benoodigde kapitaal
aan den betrokkene leende, dan is het niet meer dan billijk,
dat met gepaste middelen wordt getracht, de uitgekeerde
schadevergoeding aan de Boerenleenbank te doen toe
vallen.
Natuurlijk zou een cessie van de vordering op de Regee
ring een oplossing brengen.
Men versta zich hierover met de Centrale Bank.
Evenzeer is het voor de Boerenleenbanken van belang
maatregelen te nemen, opdat zij recht kunnen doen gelden
op schadevergoedingen, die door de betrokkenen worden
genoten voor geheel of gedeeltelijk geïnundeerde of voor
in verband met militaire doeleinden in gebruik genomen
landerijen en gebouwen, indien de banken indertijd onder
hypothecaire- of andere zekerheid gelden leenden aan de
betrokkenen om in het bezit van de bedoelde landerijen
te komen of te blijven.
Ook hier is cessie de aangewezen weg.
Een volgende maal hopen we nog een en ander mede
te deelen in verband met een eventuëele evacuatie.
De Regeering heeft ingediend een wetsontwerp tot hef
fing van een winstbelasting. Volgens dit ontwerp zullen
Naamlooze Vennootschappen, Coöperatieve Vereenigingen,
Commanditaire Vennootschappen op aandeelen, onderlinge
Waarborgmaatschappijen en andere vereenigingen, die een
bedrijf uitoefenen, 10 van hun winsten aan den fiscus
moeten afstaan.
De winstbelasting is bedoeld om in de plaats te treden
van de dividend- en tantièmebelasting. Deze belasting treft
alleen uitgedeelde winsten. Daar de Boerenleen
banken geen winsten uitdeelen, heeft de dividend- en
tantièmebelasting hen nimmer getroffen.
De winstbelasting zal dus voor de Boerenleenbanken een
groote verandering beteekenen, want al deelen zij geen
winsten uit, zij behalen gelukkig in den regel wel
winst. Volgens het wetsontwerp zullen zij in de toekomst
van de winsten, die zij behalen, ook al worden deze bijge
schreven bij de reserve, 10 pet. moeten afdragen aan den
fiscus.
De winstbelasting zal, volgens het ontwerp, voor het
eerst worden geheven over ons boekjaar 1939.
Het spreekt van zelf, dat het ontwerp aanleiding geeft
tot verschillende kwesties, maar wij zullen deze hier niet
bespreken. Dit zou eenigszins voorbarig zijn, want het
ontwerp is nog niet aangenomen en het is dus niet zeker,
dat het als wet in werking zal treden. Intusschen lijkt het
ons wel zeer waarschijnlijk, want de regeering heeft nu
eenmaal geld noodig. Maar het is ook mogelijk, dat het
ontwerp nog wijzigingen zal ondergaan.
Dit wetsontwerp is inmiddels nog gevolgd door een
ander ontwerp, waarbij wordt voorgesteld om 15 opcenten
te heffen ten behoeve van de Gemeenten.
Met 10 "/o zijn we er dus nog niet af. De totale belasting
zal wel 11 y2 van de winst worden.
Wij hopen later nog, wanneer er meer zekerheid be
staat, op de winstbelasting terug te komen.
dat men van elke wijziging in
Bestuur of Raad van Toezicht
terstond mededeeling doet aan
de Centrale Bank.