t
ONORGANISATORISCH
OPTREDEN
DE RAIFFEISEN-BODE.
75
dracht. Zooals reeds opgemerkt, deze is als uitsluitende
zekerheid nimmer aanvaardbaar. Zij kan echter goede dien
sten bewijzen als gedeeltelijke dekking. Hieromtrent volgen
hieronder nog eenige nadere opmerkingen.
Een derde punt, waaromtrent eenige opmerkingen op haar
plaats zijn, betreft de mogelijkheid van het verstrekken van
zakelijke zekerheid door voorschot- of credietnemers. Zij,
die een boerderij aankoopen en daarvoor geld noodig heb
ben, kunnen gemakkelijk dekking geven in den vorm van
hypotheek op de boerderij. Aan zakelijke dekking van het
z.g. bezitscrediet (zie vorig artikel) zal in den regel dus
niets in den weg staan. Het z.g. verbeteringscrediet (waar
mede het onroerend bezit wordt verbeterd) zal veelal
kunnen worden gedekt door tweede hypotheek plus ver
panding van eenig ander bezit van den voorschotnemer, of
als deze geen ander bezit heeft dat voor verpanding in
aanmerking komt plus aanvullende borgtocht (de be
zwaren tegen borgtocht gelden niet, wanneer deze slechts
een aanvullend karakter heeft).
Het vaste bedrijfscrediet is veelal niet zoo gemakkelijk
van zakelijke zekerheid te voorzien. Het wordt besteed tot
aanschaffing van de inventaris. Deze is zelf als zekerheid
niet erg geschikt. De Bank kan haar in zekerheidsover
dracht nemen. Maar beter is het wanneer zij den voor
schotnemer verzoekt om andere zakelijke zekerheid er voor
te stellen. Misschien heeft de voorschotnemer een goede
hypothecaire vordering, en soliede polis van levensverzeke
ring, e.d., die als zekerheid kan dienen. Zoo niet, dan kan
de Bank de veestapel in zekerheidsoverdracht nemen, maar
niet zonder borgstelling erbij. De borgstelling moet op
zichzelf soliede genoeg zijn, en wanneer het vaste bedrijfs
crediet tamelijk groot is, verdient het aanbeveling om ook
van een of meer der borgen zakelijke zekerheid te ver
langen. De zekerheidsoverdracht van den veestapel is een
weinig soliede dekking. Men heeft er weinig houvast op,
want de veestapel berust onder den schuldenaar zelf. Het
vee kan in waarde sterk achteruit gaan, of door een besmet
telijke ziekte sterven. Wanneer de voorschotnemer pachter
is, is de verpachter bevoorrecht op het vee voor achter
stallige pacht, ook al is het vee eigendom van de Bank.
Dit alles neemt echter niet weg, dat de zekerheidsover
dracht toch wel eenige waarde heeft; zoowel voor meer
dere zekerheid voor de Bank als ter ontlasting van de
borgen is het dus gewenscht haar te nemen.
Het losse bedrijfscrediet is ook niet altijd even gemak
kelijk zakelijk te dekken. Is het klein, dan kan echter
zonder meer met borgstelling genoegen worden genomen
(zie boven). Is het grooter, dan kan, als de voorschot- of
credietnemer geen effecten, vorderingen, polissen, e.d., ter
beschikking kan stellen, wellicht de oplossing worden ge
vonden in een combinatie van een tweederangs zekerheid
als tweede hypotheek of zekerheidsoverdracht en borg
stelling.
Voor de practijk met al zijn schakeeringen zijn natuur
lijk geen algemeen geldende regels, waarvan niet afge
weken mag worden, vast te stellen. Maar dat is ook niet
noodig. Als men het algemeene beginsel zoo mogelijk
zakelijke zekerheid maar vast houdt en als men bij
afwijkingen van dit beginsel maar de noodige voorzichtig
heid betracht. Wanneer bij grootere posten geen zakelijke
zekerheid van den debiteur kan worden verkregen, kan
deze voorzichtigheid worden betracht in dien vorm, dat
men de borgen (of één van hen) zakelijke zekerheid laat
geven. Dan heft men althans het bezwaar tegen borgtocht,
hierboven genoemd onder 1, op. Voor de borgen is het ver-
leenen van zakelijke zekerheid minder aangenaam, maar
daar staat tegenover, dat zij zich daardoor beter realiseeren,
Wij merken hierbij op, dat wij voor de zekerheidsoverdracht
van vee, die plaats heeft tegelijk met de verleening van voorschot of
crediet, acte's verkrijgbaar stellen, volgens welke het omschrijven of
merken der dieren overbodig is. Deze acte's zijn dus gemakkelijk in
het gebruik.
Behandel de borgen zooals gij zelf aIs borg behan
deld zoudt willen worden!
Stel hen op de hoogte, wanneer het minder goed gaat
met den schuldenaar wanneer hij nalatig is met
rente-betaling, of wanneer zijn crediet „bevroren"
raakt. En laat de borgen uitstelformulieren teekenen
bij uitstel van de in de schuldbekentenis bepaalde
aflossing. Hierdoor voorkomt gij moeilijkheden
waartoe zij zich verbinden en dat de teleurstelling minder
groot zal zijn, als zij moeten betalen.
Wij sluiten deze „algemeene beschouwingen over de
zekerheid met de wellicht overbodige opmerking, dat men
te allen tijde bij de Centrale Bank advies kan bekomen over
de dekking, welke in een bepaald geval mogelijk en ge
wenscht is.
Ergens in ons land wij zullen maar niet zeggen waar
heeft de algemeene vergadering eener Boerenleenbank
een Commissie benoemd „om de Bank te behouden en
zaken te regelen", zooals in een ons toegezonden kranten
verslag staat.
Wij willen hier niet ingaan op de bijzonderheden van dit
speciale geval, maar wij meenen niet te kunnen nalaten op
te merken, dat de benoeming van een dergelijke commissie
in hooge mate onorganisatorisch is. De leden vertrouwen
het bestuur, of zij vertrouwen het bestuur niet. Is het eer
ste het geval, dan dienen zij het regelen van de zaken der
Bank ook aan het Bestuur over te laten. Het is dan geheel
overbodig om naast het Bestuur nog een commissie te zetten.
En in het tweede geval de leden stellen geen vertrouwen
in het Bestuur is de eenige juiste oplossing, dat zij het
Bestuur tot aftreden nopen en een nieuw Bestuur kiezen.
Een Bestuur, dat het vertrouwen niet meer heeft, dient niet
gehandhaafd te blijven, ook niet met een commissie naast
zich, die eens eventjes de zaken zal opknappen. Daar komt
nog bij en deze overweging geldt voor beide gevallen
dat het verkeerd is om twee kapiteins op één schip te
zetten.
Het schijnt ons derhalve gewenscht, dat, wanneer in een
andere algemeene vergadering een streven tot uiting mocht
komen om een commissie naast het Bestuur te benoemen
met een taak, die geheel of gedeeltelijk ligt op het terrein
van het Bestuur, het Bestuur hieraan weerstand biedt. Het
Bestuur heeft zeer zeker de macht om de benoeming van
een dergelijke commisie te voorkomen, want deze benoe
ming is natuurlijk geen agenda-punt. Goed beschouwd mag
het Bestuur om deze reden de benoeming niet eens toelaten.