DE RAIFFEISEN-BODE. Er is tusschen het vaste lasten ontwerp en de andere maatregelen een markant verschil. Het vaste lasten ontwerp geeft een algemeene, automatische rente-verlaging (voor zoover de rente hooger is dan 4of 5% terwijl de andere maatregelen slechts bescherming tegen executie of verlaging van lasten geven in individueele gevallen. Alleen op verzoek van den betrokkene geeft de rechter hem, volgens die andere maatregelen, bescherming tegen executie of ver laging van lasten. Dit is een bepaling, die niet uitmunt door scherpte zij laat den rechter een zeer groote speelruimte. 94 De bedoeling van de crisishypotheekaflossingswet is óók het voorkomen van onredelijke executie's. Niet alleen echter in den landbouw, maar, zooals wij reeds zagen, over de geheele linie. In zoover heeft de crisishypotheekaflossings- wet een ruimer strekking dan het hypotheekcommissiebesluit en de landbouwcrisishypotheekwet. Maar anderzijds is haar strekking weer veel enger. Zij beschermt namelijk alleen die hypothecaire schuldenaren tegen executie, die de regeering heeft gekenmerkt als „trouwe" schuldenaren. Zij beschermt alleen die schuldenaren, die bij zijn met hun hypotheek rente en die op de eerste hypotheek ten minste 1 per jaar hebben afgelost, indien aflossing voorgeschreven is. Het spreekt van zelf, dat dergelijke debiteuren slechts in uit zonderingsgevallen met executie bedreigd zullen worden, zoodat de werking van de crisishypotheekaflossingswet niet zeer uitgebreid zal zijn. De bedoeling van nummer vier van het\wartet, van het uaste lasten ontwerp, is een algemeene verlaging van lasten. Wat het crediet betreft en alleen in zoover boezemt het vaste lasten ontwerp ons hier belang in wat het crediet betreft tracht het ontwerp deze lastenverlaging te bereiken door als maximum-rente voor eerste hypotheken vast te stellen 4% en als maximumrente voor tweede hypotheken 5% Om U den algemeenen aard der maatregelen nader aan te duiden, moet ik U nog wijzen op twee eigenschappen, die zij alle gemeen hebben. De eerste is: het tijdelijk karakter er van. Het hypotheekcommissiebesluit zal, zooals gezegd, vervallen bij de inwerkingtreding der landbouwcrisishypo theekwet. Deze wet en de twee andere bevatten alle de be paling, dat vóór 1 Januari 1941 aan de Staten-Generaal een voorstel van wet zal worden gedaan, waarbij de intrekking der wet zal worden geregeld. Laten wij hopen, Mijne Heeren, dat deze bepaling niet zal behoeven te worden gewijzigd. Een tweede karaktertrek, en een zeer belangrijke, van alle vier de maatregelen is, dat zij de hoofdsommen onaan getast laten. Terecht heeft de regeering weerstand geboden aan den aandrang van hen, die een vermindering der hoofd sommen eischten. De weergave van de algemeene bedoeling en aard der maatregelen, heeft ons reeds van zelf verzeild doen raken in de behandeling van de derde vraag, die wij ons zoo juist stelden: wat is de hoofdinhoud der maatregelen? Uit de bespreking van aard en bedoeling is U reeds een en ander omtrent den inhoud gebleken. Wat drie van de vier maat regelen betreft, is dit, voor het algemeen oriënteerende doel van deze inleiding, reeds bijna voldoende. Omtrent den inhoud van het hypotheekcommissiebesluit, de crisishypo theekaflossingswet en het vaste lasten ontwerp behoeft weinig meer te worden gezegd. Langer zullen wij echter stil moeten staan bij de landbouwcrisishypotheekwet. Alvorens den inhoud der verschillende maatregelen aan een korte beschouwing te onderwerpen, wil ik één bepa ling noemen, die zij alle, behalve het hypotheekcommissie besluit, gemeen hebben. Deze bepaling is voor veel Boeren leenbanken van vrij groot practisch belang. Zij houdt in, dat crediethypotheken gevestigd ten behoeve van Banken, van de werking der wettelijke voorschriften worden uitgezon derd. Zij, die in plaats van een gewone hypotheek een crediethypotheek op hun onroerend goed hebben genomen, kunnen, wat die crediethypotheek betreft, dus niet van een der drie wetten profiteeren. En de Bank, te wier behoeve de crediethypotheek is gevestigd, blijft geheel vrij om te executeeren als de schuldenaar niet aan zijn verplichtingen voldoet. Wat nu den inhoud van het vaste lasten ontwerp betreft, voor ons is alleen van belang de reeds vermelde rente verlaging. De overige inhoudbetreffende verlaging van rente van pandbrieven, verlaging van gemeentelijke lasten op onroerend goed, verlaging van huren heeft op de Boerenleenbanken geen betrekking. Hoe belangrijk hij ook is, wij kunnen die verdere inhoud hier buiten beschouwnig laten. Bijna even koit kan ik zijn over den inhoud van het hypotheekcommissiebesluit. Immers ik meen te mogen aan nemen, dat U hiervan voldoende op de hoogte is. Het is U allen bekend, hoe de regeering door middel van het hypo theekcommissiebesluit de landbouwsteun heeft gemaakt tot middel om zeggenschap te krijgen over executie van lande lijke eigendommen. Wanneer een hypothecaire crediteur executeert tegen den zin van de hypotheekcommissie, zijn de koopers uitgesloten van alle landbouwsteun. Dit is geen executie-verbod, maar het komt er toch zéér dicht bij. Of het staatsrechtelijk juist was om den landbouwsteun (die naar mijn meening beter prijsregeling voor den landbouw kan worden genoemd) voor belemmering van executie's te gebruiken laten wij deze vraag, Mijne Heeren, maar laten rusten; zij is voor de makers van het hypotheekcommissiebesluit eenigszins pijnlijk. De crisishypotheekaflossingswet, die in Februari van dit jaar in werking is getreden, behoeft ons ook niet lang op te houden. Uit wat ik straks reeds mededeelde is de hoofd inhoud U wel reeds eenigszins gebleken. Deze wet houdt in, dat een hypothecaire debiteur, die door een hypotheek houder met executie wordt bedreigd, aan den rechter uitstel van executie kan verzoeken, voor ten hoogste een jaar, mits hij bij is met de rente, en mits hij op de eerste hypotheek ten minste 1 aflossing per jaar heeft betaald, als aflossing is voorgeschreven. De rechter staat het gevraagde uitstel toe, wanneer de schuldenaar aannemelijk maakt, dat hij ten gevolge van de huidige tijdsomstandigheden niet in staat is om de hoofdsom af te lossen, tenzij het belang van den hypothecairen crediteur bij executie zwaarder weegt dan het belang van den schuldenaar bij uitstel er van, of wanneer er andere omstandigheden zijn, die inwilliging van het ver zoek onredelijk maken. En nu, Mijne Heeren, verzoek ik Uw aandacht voor de landbouwcrisishypotheekwet, want deze wet is voor het landbouwcrediet belangrijker dan de drie andere wettelijke maatregelen te zamen. Het systeem van de landbouwcrisishypotheekwet is het volgende. Een hypotheekboer kan zich tot den rechter wenden met tweeërlei verzoek: hetzij om vermindering te verkrijgen van rente of periodieke aflossing, hetzij om uitstel van algeheele aflossing eener schuld te verkrijgen. Hij kan het verzoek instellen, wanneer hij hetzij wegens niet-betaling van rente of aflossing, hetzij wegens niet-betaling van de hoofdsom, met executie is bedreigd. Ook kan hij het verzoek instellen, wanneer zijn borg tot betaling is aangesproken. Laten wij ons nu eerst bezig houden met het verzoek tot vermindering van rente of periodieke aflossing. De rechter zal hierop de schuldeischers hooren. Hij zal het verzoek in willigen, wanneer de schuldenaar aannemelijk maakt, dat hij uitsluitend of nagenoeg uitsluitend tengevolge van de crisis niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, mits redelijke zekerheid bestaat, dat hij wel aan de verminderde verplich tingen zal voldoen en tenzij de rechter van oordeel is, dat de schuldeischers door inwilliging van het verzoek meer worden benadeeld dan de schuldenaar door afwijzing, of wanneer er andere omstandigheden zijn, die inwilliging van het verzoek onredelijk maken. Tot hoever nu, Mijne Heeren, zal de rechter de rente en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1936 | | pagina 4