WETTELIJKE MAATREGELEN TEN OPZICHTE VAN HET LANDBOUWCREDIET. DE RAIFFEISEN-BODE 93 Toezicht van de Centrale Bank als leden van den Raad van Toezicht van de Grondkapitaalbank zijn aangewezen. Verkiezingen. De Heeren Dr. R. Kuperus en Th. A. Helmich worden herkozen als leden van den Raad van Toezicht. De Heer A. A. Nengerman wordt herkozen als lid van het Bestuur. De Heeren G. W. Stroink en C. S. van Beuningen wor den herkozen als plaatsvervangende bestuursleden. Mededeelingen. Daar de mededeelingen reeds zijn gedaan bij de opening en niemand het woord verlangt, sluit de Voorzitter de vergadering, de hoop uitsprekende, dat ook het volgende jaar een gunstig verslag zal kunnen worden uitgebracht. M. d. V., Geachte Vergadering, „Wettelijke maatregelen ten opzichte van het landbouw- credietzoo luidt de titel van de inleiding, die ik op verzoek van ons Bestuur thans voor U houd. Deze titel, Mijne Heeren, is te ruim. Hij omvat meer, véér meer dan ik in den korten tijd, die mij is toegemeten, behandelen kan. Hij heeft bij U, om één voorbeeld te noemen, wellicht de verwachting gewekt, dat U hier een critische ontboeze ming zoudt hooren, dat ik U zou wijzen op de principiëele bezwaren, die de reeds genomen en nog te nemen maat regelen wellicht opleveren voor het credietwezen in het algemeen en de Boerenleenbanken in het bijzonder. Maar, Mijne Heeren, deze mogelijke verwachting moet ik teleur stellen. Niet critiek, doch voorlichting is mijn taak. Ik hoop U voor te lichten omtrent de volgende onder werpen ten eerste de ontwikkeling der wetgeving in ons land ten opzichte van het crediet, en speciaal het landbouw- crediet ten tweede de inhoud der diverse maatregelen en ten derde (en dit is het voornaamste) het practische belang er van voor de Boerenleenbanken. Het geschiedkundig overzicht van de ontwikkeling der wetgeving kan kort zijn. De ontwikkeling vangt aan bij de Troonrede van 1933, waarbij Hare Majesteit de Koningin aankondigde, dat wettelijke maatregelen zouden worden getroffen ter voorkoming van onredelijke executie's. Het duurde eenigen tijd alvorens dit voornemen in werkelijk heid werd omgezet. Blijkbaar gold ook hier: gemakkelijker gezegd dan gedaan. Misschien ook bleek het gevaar van onredelijke executie s bij nader inzien niet zoo overwel digend groot. Eerst in Maart 1935 werd de eerste daadwerkelijke stap op den weg van de bemoeienis met het .landbouwcrediet gezet in den vorm van afkondiging van het U allen bekende hypotheekcommissie-besluit. Toen volgden spoedig meer dere stappen eind Mei 1935 werd het ontwerp landbouw- crisishypotheekwet ingediend; begin Juli volgde de indie ning van het vaste lasten ontwerp; in October werd het ontwerp crisishypotheekaflossingswet ingediend, en in Februari 1936 trad deze wet in werking. Hier moet het geschiedkundig overzicht ophouden, want de rest der ont wikkeling ligt nog in de toekomst. De Tweede Kamer zal dezer dagen het ontwerp landbouw-crisishypotheekwet en zeer binnenkort ook het vaste lasten ontwerp in openbare behandeling nemen. Al is voorspellen een gevaarlijk werk, het schijnt toch niet al te gevaarlijk om de verwachting uit te spreken, dat beide ontwerpen het staatsblad wel zullen bereiken. Wanneer dit zal zijn geschied, zal de wetgeving betreffende het crediet meteen tot afsluiting zijn gekomen; de regeering tenminste heeft te kennen gegeven, dat zij niet voornemens is om verdere maatregelen voor te stellen. 1Lezing, gehouden door Mr. C. Weststrate in de Algemeene Ver gadering van de Centrale Bank van 27 Mei j.1. Wij komen nu, Mijne Heeren, tot ons tweede onderwerp: de inhoud der zoo juist genoemde maatregelen. Wanneer ik wilde trachten U den volledigen inhoud weer te geven en duidelijk te maken, dan zou ik U minstens 24 uur hier in verzekerde bewaring moeten houden. Hieraan kan noch wil ik U onderwerpen. Wij zullen ons dus moeten beperken, en wel tot de volgende vragen Wat is de bedoeling en het algemeene karakter der verschillende maatregelen? Wat is de hoofdinhoud er van? en voor welke categorieën van debiteuren gelden zij? Om met het laatste te beginnen: alle maatregelen gelden voor hypothecaire debiteuren. Maar er bestaat in dit opzicht toch een belangrijk verschil tusschen het hypotheek commissiebesluit en de landbouwcrisishypotheekwet eener- zijds en de crisishypotheekaflossingswet en het vaste lasten ontwerp anderzijds. De twee laatstgenoemde maatregelen gelden voor alle hypothecaire debiteuren, de twee eerst genoemde alleen voor de hypothecaire debiteuren in land en tuinbouw, dus voor hen, die men in de wandeling hypotheekboeren pleegt te noemen. Volledigheidshalve moet hierbij worden opgemerkt, dat de landbouwcrisishypotheek wet ook een paragraaf bevat betreffende de pachtboeren, maar deze paragraaf heeft met het crediet niets te maken, zoodat wij haar verder buiten beschouwing kunnen laten. Op het oogenblik gelden voor de hypotheekboeren dus twee maatregelen het speciaal voor hen geldende hypo theekcommissiebesluit, en de algemeen geldende crisis hypotheekaflossingswet. Op het oogenblik hebben de Boerenleenbanken dus ook met deze beide maatregelen rekening te houden. Wanneer echter te zijner tijd het geheele complex van maatregelen tot stand zal zijn gekomen, zullen voor de hypotheekboeren drie wetten gelden: de speciaal voor hen gemaakte landbouwcrisishypotheekwet, en twee voor alle hypothecaire debiteuren geldende wetten: de crisishypo theekaflossingswet en de vaste lasten wet. Met de inwer kingtreding van de landbouwcrisishypotheekwet zal het hypotheekcommissiebesluit van het tooneel verdwijnen. In de nabije toekomst dus zullen de Boerenleenbanken, wat hun hypothecaire debiteuren betreft, met drie wetten te maken hebben. Tot Uw geruststelling wil ik hier terstond aan toevoegen, dat U in de praktijk van twee dezer wetten de crisishypotheekaflossingswet en de vaste lasten wet weinig zult bemerken; van de landbouwcrisishypotheekwet echter des te meer. Straks zullen wij dit nader zien. Wat is nu om over te gaan tot de eerste vraag die wij ons zoo juist stelden wat is de bedoeling en de algemeene aard der verschillende maatregelen? De bedoeling van het hypotheekcommissiebesluit is het voorkomen van onredelijke executie van hypotheekboeren. De Landbouwcrisishypotheekwet heeft hetzelfde doel, maar bovendien heeft zij, naar de regeering heeft verzekerd, een saneerende strekking. Zij heeft dus ook ten doel een sanee ring van de finantiëele positie der hypotheekboeren, die een beroep erop doen, en haar strekking is dus veel verder dan die van het hypotheekcommissiebesluit.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1936 | | pagina 3