E HAIFFEISEN-BODE HET BEHEER EENER BOERENLEENBANK. EEN EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 4 OCTOBER 1935 KR. NIEUWE GRACHT 29 UTRECHT OFFICIÉÉL ORGAAN VAN DE COÖPERATIEVE CENTRALE RAIFFEISEN-BANK TE UTRECHT INHOUD: REDACTIONEEL GEDEELTE. Organen der Bank. ZIE MEDEDEELINGEN OP BLZ. 29. REDACTIE EN ADMINISTRATIE TELEF. 15867 VERSCHIJNT DEN EERSTEN VAN IEDERE MAAND ABONNEMENT F 0.50 PER JAAR LOSSE NUMMERS 10 CENT FRANCO PER POST Redactioneel Gedeelte. IHet beheer eener Boerenleen bank (vervolg). 2. De beteekenis van het georganiseerde landbouwcrediet in de crisis. 3. Geld- en Effectenmarkt. 4. Van de Materiaal-afdeeling. Mededeelingen. I. Het Handboekje. 2. Rekening en ver antwoording Hagelschade Oostvoorne. 3. Rekening en verantwoording Hagelschade Zelhem. c. Uit onze Boerenleenbanken. 1. Ingezonden door J. Tabor, bestuurslid Eerbeek. 2. Afscheid van den heer M. de Haan, ingezonden door Voorburg. d. Advertentiën. (Vervolg.) I. Art. 12 der Model-statuten van onze Boerenleenbanken zegt, dat de bank hare belangen regelt en bestuurt door middel van de volgende organen A het Bestuur B de Raad van Toezicht C de Algemeene Vergadering. A. HET BESTUUR. 1. Algemeene taak. Het Bestuur is belast met de algemeene leiding van zaken het treedt naar buiten op als „de bank". Het beheer, de leiding der bank berust dus bij het Be stuur. Hieraan doet niet af, dat de dagelijksche werkzaam heden gewoonlijk worden verricht door den kassier. De bevoegdheden en de verplichtingen van het Bestuur zijn vastgelegd in de statuten (artikelen 13 tot en met 19). De bestuursdaden mogen in geen geval met de statuten in strijd zijn. Zij moeten direct of indirect daaruit voort vloeien. Behalve op de zoo juist vermelde artikelen moet hierbij worden gelet op de statutaire omschrijving van het doel der bank (art. 2) en op de bepalingen aangaande het bedrijf (artikelen 35 tot en met 39). Hetgeen aan het Bestuur alleen is opgedragen, zal het mogen doen zonder andere organen daarin te kennen. Dit wil echter niet zeggen, dat het zulks altijd behoort te doen zonder andere organen erin te kennen. Is er iets zeer be langrijks, dat formeel tot de bevoegdheid van het Bestuur alleen behoort, dan zal het over het algemeen gewenscht zijn, dat het Bestuur den Raad van Toezicht en soms ook de ledenvergadering raadpleegt. Voor sommige handelingen, die in de statuten met name genoemd zijn, behoeft het Bestuur de goedkeuring van den Raad van Toezicht of de Algemeene Vergadering. Wij komen hierop nog terug. Alle handelingen waarvoor de statuten geen goed keuring van Raad van Toezicht of Algemeene Vergadering eischen, behooren tot de bevoegdheid van het Bestuur alleen, 2. Verkiesbaarheid en verkiezingen. De verkiezing van bestuursleden en plaatsvervangers geschiedt door en uit de leden in een Algemeene Ver gadering. De verkiezing kan worden gebonden aan een voordracht. Dit moet dan bij Huishoudelijk Reglement worden bepaald (een modelregeling geeft art. 17 van ons Ontwerp-Huis- houdelijk Reglement, uitgave 1925, op aanvrage ver krijgbaar). Zulk een „bindende voordracht" is een zeer goed mid del om te voorkomen, dat een deel der leden minder ge schikte personen in het Bestuur brengt. Zij moet echter tijdig worden ingevoerd. Is het eenmaal zoover, dat er een oppositie of een groep malcontenten is, dan zal het dik wijls moeilijk zijn om de bepaling betreffende de bindende voordracht in het Huishoudelijk Reglement te doen in voegen (de Algemeene Vergadering heeft natuurlijk hier over te beslissen). De verkiesbaarheid tot bestuurslid kan niet alleen wor den beperkt door een bindende voordracht, doch ook door een bepaling betreffende bloed- en aanverwantschap. In het Huishoudelijk Reglement kunnen bepalingen worden opgenomen, waarbij de verkiesbaarheid van per sonen, die in zekeren graad van bloed- of aanverwant schap tot bestuursleden, leden van den Raad van Toezicht of den kassier staan, wordt uitgesloten.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1935 | | pagina 1