DE RAIFFEISE N-B ODE.
67
Aangenomen wordt, dat men de jaarlijksche controle der
;ekjes reeds heeft verricht en de cijfers daarin voorkomende
:eft vastgelegd.
Heeft men daartoe de z.g. contrölestaten gebruikt, dan is
;t doelmatig, het uittreksel hiermede te vergelijken. Men
;ve zich bij de beschouwing van het cijfer der spaar-
dden rekenschap, waaraan een eventueele voor- of achteruit
ing der spaargelden sinds de vorige balans toe te schrijven
Bovendien doet men goed (aan de hand van het uittreksel
dit gemakkelijk te doen) eens na te gaan of er onder de
;deponeerde bedragen groote saldi zijn. Dit is noodig om
ch, gezien het saldo bij de Centrale Bank, af te vragen wat
gevolgen zijn van een eventueel opvragen van één of meer-
ere van die groote posten.
Groote sommen lijken soms heel aardig, maar zij kunnen
.jen zeker gevaar voor de liquiditeit opleveren, wanneer men
liet voldoende rekening houdt met mogelijke opvraging.
J Overwogen kan worden of het geen aanbeveling ver-
,lient, de grootere sommen alléén voor een zekeren termijn
..•ast aan te nemen of daarvoor mindere rente te vergoeden,
wanneer men daartoe niet bereid is. Voor de bedragen, welke
,:ekening-couranthouders tegoed hebben van de bank, moeten
[eteekende saldobiljetten aanwezig zijn.
Ook hier bestede men zijn aandacht aan de grootere saldi.
Ontmoet men vervolgens het bedrag der .Reserve", dan
in dit aanleiding zijn zich te bezinnen en zich af te vragen
f men in het verleden wel voldoende aandacht aan de reserve-
Drming heeft besteed. Men drukke het bedrag van de reserve
:ns uit in een percentage van het bedrag der uitstaande voor-
hotten -j- het opgenomen bedrag der credieten, bepale
;t risico eens daarop en stelle dan vast of men tevreden kan
jn.
Valt de winst voorts nog mede, is deze bijv. meer dan
m de balanstelling, dan is er een pakkend slot aan de balans
gemaakt en is tevens de balanscontróle geëindigd,
j Wanneer men, de controle van de balans eens zoo opvat, als
jovenuiteengezet, dan heeft de boerenleenbank weer eens in
[iet middelpunt der belangstelling gestaan. Alles wat goed was
Jbeft men kunnen waardeerenvoor wat minder goed ver
zorgd bleek kan men maatregelen nemen, zoo noodig in over-
Jg met de Centrale Bank.
f Een dergelijke controle kan niet steeds in één of twee ver
gaderingen afloopen. Men neme er echter den tijd voor en zal
[lan met voldoening op den verrichten arbeid terugzien.
i»
DE COUPONBELASTING,
t Nu 2s Februari a.s. de inwerkingtreding der wet op de
touponbelasting zal plaats hebben, meenen wij, dat het wen-
chelijk is omtrent deze nieuwe belasting eenige inlichtingen
verstrekken.
Het voornaamste is wel, dat de belasting 2% bedraagt en
ordt geheven van
A. de opbrengst van binnenlandsche effecten;
B. de opbrengst van buitenlandsche effecten, toekomende
m binnen het Rijk wonende personen of binnen het Rijk
:vestigde rechtspersonen.
Voor de heffing worden de effecten gescheiden in binnen-
ndsche en buitenlandsche; onder de buitenlandsche effecten
dien alle effecten, die niet onder de binnenlandsche effecten
innen worden gerangschikt. Wat onder binnenlandsche ef-
cten is te verstaan wordt nader omschreven in art. 2. der
et, zijnde effecten ten laste van den Staat, ten laste van pro-
nciën, gemeenten, lichamen, als bedoeld in art. 130 letter
i der gemeente-wet, waterschappen, veenschappen, veenpol-
trs en andere binnen het Rijk gevestigde rechtspersonen aks
.tiede certificaten van buitenlandsche effecten, afgegeven door
Jnnen het Rijk gevestigde administratie-kantoren.
Voor binnenlandsche effecten wordt onder de opbrengst
'trstaan al die revenuen die niet worden getroffen door de
lividend en tantièmebelasting.
H.11. Kassiers worden beleefd en dringend verzocht
m de hoofden der grootboekrekeningen steeds te ver
melden de juiste en volledige namen en adressen, als
mede de juiste boekjesnummers.
Daardoor worden vele onaangenaamheden en veel
correspondentie bij het versenden der controle-biljetten
door de afdeeling Inspectie vermeden.
De heffing der belasting dezer coupons geschiedt aan de
bron, derhalve bij den schuldenaar, die binnen een bepaalden
termijn nadat de opbrengst der effecten vorderbaar is gewor
den aangifte moet doen en de opgelegde aanslag moet voldoen.
De schuldenaar is bevoegd de belasting op zijne crediteuren
(dat zijn dus: de effectenbezitters) te verhalen. Dit verhaal
geschiedt eenvoudig door inhouding van 2% op het coupon
bedrag. Onze banken zullen dus van de toepassing der coupon
belasting op binnenlandsche effecten weinig of geen admini
stratieve last hebben.
Voor de buitenlandsche effecten is deze materie echter ge
heel anders geregeld. De belasting moet worden voldaan hetzij
door de zegeling eener coupon-nota, het zij door het doen van
aangifte.
De meest voorkomende wijzen van de betaling der belasting
zal zijn door zegeling van coupon-nota's.
De zegeling dezer nota's moet geschieden door dengene bij
wien de opbrengst van buitenlandsche effecten betaalbaar is
gesteld of door de gene tot wiens gewoon beroep het verzil
veren van coupons behoort. In het algemeen kan worden ge
zegd, dat onze Banken tot geen dezer beide groepen behooren.
Voor buitenlandsche effecten bedraagt de belasting mini
maal o. 10 en klimt tot I.met 0.10 op, boven de 1.
met 0.25 tot f 5.en daarna met 0.50. De belasting wordt
geheven over het totaal bedrag der nota, dus niet over de
waarde van elke coupon.
Indien onze Banken van leden buitenlandsche coupons ter
verzilvering ontvangen, zenden zij deze coupons onder ver
melding der namen hunner cliënten en van het aantal en soort
van de aan ieder dezer cliënten toekomende coupons aan de
Centrale, die voor de verzilvering der coupons en de betaling
der belasting zorgdraagt, en deze belasting met de aangesloten
Bank verrekent, die deze natuurlijk op haar beurt iveer aan
haar cliënt in rekening brengt.
Wij teekenen nog aan. dat voor iedere binnen Nederland
ter verzilvering aangeboden coupon de coupon-belasting ver
schuldigd is.
De belasting betaald voor coupons van eigenaars die niet
binnen ons land hunne woonplaats hebben, kan echter worden
teruggevorderd.
Ook indien de eigenaars van buitenlandsche effecten hunne
coupons in het buitenland verzilveren is de belasting verschul
digd, de rechthebbenden moeten binnen een jaar 11a afloop
van het kalenderjaar, waarin de opbrengst vorderbaar is ge
worden, aangifte doen.
Ten slotte wijzen wij er nog op, dat op niet-nakoming der
belasting zeer zware straffen zijn gesteld.
HET NIEUWE WISSELRECHT.
Op 1 Januari jl. is de nieuwe wettelijke regeling van het
Wisselrecht in werking getreden.
Hierin komt onder meer de bepaling voor, dat de houder
van een wissel zijn endossant en den trekker binnen vier
dagen kennis moet geven van de niet-acceptatie en de niet-
betaling van den wissel. Volgens de oude wet behoefde deze
kennisgeving alleen te worden gericht aan den endossant.
De kennisgeving aan den trekker wordt beschouwd als een