66 DE RAIFFEISEN-BODE. Vervolgens zal hij na moeten gaan of het Bestuur de grenzen van zijn bevoegdheid niet heeft overschreden en o.a. in die gevallen, waarin dat volgens de statuten noodig was, goedkeuring of machtiging van den Raad van Toezicht, de Algemeene Vergadering of van de Centrale Bank heeft gevraagd. Ook moet hij nagaan of de individueele leden van het Bestuur en de kassier hun taak behoorlijk vervullen. Verder zal hij beslissingen hebben te nemen omtrent het verleenen van goedkeuring: a. voor de vaststelling van den rentevoet en provisie; b. voor de benoeming, schorsing en ontslag van den kassier; c. voor het verleenen van voorschotten aan en het aannemen als borgen van bestuursleden; d. voo; het aankoopen, verkoopen of bezwaren van onroerende goederen; e. voor het aannemen van spaargelden en gelden in loopende rekening, het opnemen van gelden bij de Centrale Bank, boven het maximum-bedrag, bij Huishoudelijk Reglement bepaald. Uitspraak moet worden gedaan, wanneer een afgewezen of ontzet lid beroep doet op den Raad en ten slotte zal jaarlijks vóór i Mei de Rekening en Balans en elke drie maanden de kascontrole moeten worden verricht. Om doeltreffende controle te kunnen uitoefenen en na te kunnen gaan of de Wet en de Statuten worden nage leefd, zullen de leden van den Raad van Toezicht ter dege met de verplichtingen, welke deze aan Bestuur en kassier opleggen, op de hoogte moeten zijn. De verplichtingen, voortvloeiende uit de Wet, zijn vele en al wordt geacht, dat ieder burger de Wet kent, laat deze kennis nog wel eens te wenschen over. Daarom zijn de voornaamste wettelijke voorschriften van direct belang voor de bank, in de statuten opgeno men. De statuten raadplegende, zal de Raad van Toezicht dus hebben toe te zien, dat Bestuur en kassier "het ver-' eischte hebben nagekomen omtrent: a. het aannemen van leden, het bijhouden van het ledenregister; b. de uitvoering van wettig genomen besluiten; c. de opzegbaarheid der en de te stellen zekerheid voor verleende voorschotten, credieten en garanties; d. het verstrekken van opgaven van en veranderingen in het ledenregister en het deponeeren van de Balans bij het Handelsregister; e. het behoorlijk bijhouden en bewaren en de controle der boeken en bescheiden. Het behoeft geen betoog, dat om te kunnen nagaan of daarbij steeds oordeelkundig, met voldoende besef van verantwoordelijkheid en in het belang der bank en hare leden, is te werk gegaan en ook om te kunhen consta- teeren of er geen plichten verzuimd of bevoegdheden overschreden zijn, de Raad van Toezicht de beschikking zal moeten hebben over de noodige gegevens. Volgens artikel 24 lid 2 der Statuten heeft zelfs elk lid van den Raad van Toezicht, door dezen gecom mitteerd, te allen tijde het recht de boeken en be scheiden der bank te onderzoeken. De notulenboeken van het Bestuur, de schuldbekentenissen, grossen van hypotheken en de credietformulieren, de dagboeken en de grootboeken, enz. moeten dus op verlangen van den Raad van Toezicht aan dezen of aan een lid, door dezen aangewezen, worden overgelegd. Het toezicht behoort natuurlijk op gepaste wijze, ver standig, weldoordacht en zonder overdrijving te worden uitgeoefend. Bij verschil van meening omtrent de juist heid van zekere beheersdaden zal moeten worden ge tracht door onderling overleg tot een goede oplossing in het belang der bank te komen. Om dergelijke zaken te bespreken, kunnen gecombineerde vergaderingen ge- wenscht zijn, hoewel het geregeld samen-vergaderen van Bestuur en Raad van Toezicht ons niet uit het hart ge grepen is. Immers kan dit aanleiding geven tot vertroebe lingen, bijv. bij het nemen van besluiten en ook oorzaak zijn dat het toezicht minder tot zijn recht komt. Ons zijn enkele gevallen bekend, waar Bestuur en Raad van Toezicht steeds gezamenlijk vergaderen en waarbij het in stemming brengen van voorstellen er niet voldoende rekening mede wordt gehouden, dat het Bestuur eerst een besluit moet nemen en dit besluit daarna ter goedkeu ring aan den Raad van Toezicht moet voordragen (indien de statuten dit voorschrijven). F.enige dagen geleden ontvingen wij nog een vraag daaromtrent. Er was een voorstel gedaan in een gecom bineerde vergadering; 9 personen waren aanwezig, n.1. 5 leden van het Bestuur en 4 leden van den Raad van Toezicht. Het voorstel werd in stemming gebracht en alle 9 personen stemden mede. Vóór het voorstel werden uitgebracht 5 stemmen, n.1. 2 van bestuursleden en 3 van leden van den Raad van Toezicht, terwijl door 3 léden van het Bestuur en 1 lid van den Raad van Toezicht werd tegengestemd. Het voorstel had dus een meerder heid, maar toch mocht het besluit niet worden uitgevoerd, omdat het niet rechtsgeldig genomen was. Het Bestuur had eerst over het voorstel moeten beslissen. In dit geval zouden er twee bestuursleden vóór en drie tegen gestemd hebben, zoodat het voorstel was verworpen en de zaak afgedaan was. De Raad van Toezicht was hier dus ten onrechte mede gaan beheeren, had zich ingelaten met een zuivere bestuursaangelegenheid. Zooals boven reeds werd gezegd, kunnen in enkele gevallen gecombineerde vergaderingen, buiten de gewone vergaderingen, van den Raad van Toezicht geewnscht zijn. Zoo is het nuttig en zelfs noodzakelijk, dat minstens eens per jaar de schuldbekentenissen, credietformulieren en andere zekerheidsstukken in een dergelijke vergade ring worden gecontroleerd en gezamenlijk wordt nagegaan of de finantiëele toestand van schuldenaren en borgen voortzetting van het bestaande voorschot of crediet wet tigen; en of de hypothecair verbonden goederen en de effecten-onderpanden voldoende overwaarde hebben. Natuurlijk ontslaat deze jaarlijksche controle het be stuur niet van zijn plicht, zich gedurende het jaar gere geld van den toestand der debiteuren en van de waarde der gestelde zekerheid op de hoogte te houden. In de gewone driemaandelijksche vergaderingen, in de statuten verplichtend voorgeschreven, zal aan de orde komen het verleenen van goedkeuring op door het bestuur genomen besluiten, welke volgens statuten of huishou delijk reglement, die toestemming behoeven. We noemden deze gevallen reeds hierboven op. Is bijv. in het huishoudelijk reglement bepaald, dat het hoogste bedrag aan een lid in voorschot of als crediet te verstrekken, f3.000.bedraagt en is door het bestuur in een bepaald geval f 4.000.toegestaan, dan zal de Raad van Toezicht daarover een beslissing hebben te nemen. Wordt de goedkeuring onthouden, zoo mag het voorschot of crediet niet verstrekt worden. Daartegenover staat, dat wanneer die aanvrage door het Bestuur werd afgewezen, de Raad van Toezicht niet kan beslissen, dat ze wel moet worden toegestaan. Acht de Raad van Toezicht echter het toestaan van aanvrage in het belang van de Bank, zoo kan hij dit ter kennis brengen van het Bestuur, dat zijn oorspronkelijke be slissing zou kunnen herzien, wanneer de Raad van Toe zicht door voldoende steekhoudende argumenten en ge fundeerde gegevens het oordeel omtrent credietgever of gestelde zekerheid ten gunste heeft gewijzigd. Ook de controle der boekhouding en van de kas zal in de driemaandelijksche vergaderingen moeten worden verricht; immers volgens artikel 24 letter e der statuten heeft de Raad van Toezicht de verplichting zich elke drie maanden te overtuigen of

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1928 | | pagina 2