66
DE RAIFFEISEN-BODE.
Vervolgens zal hij na moeten gaan of het Bestuur de
grenzen van zijn bevoegdheid niet heeft overschreden
en o.a. in die gevallen, waarin dat volgens de statuten
noodig was, goedkeuring of machtiging van den Raad
van Toezicht, de Algemeene Vergadering of van de
Centrale Bank heeft gevraagd.
Ook moet hij nagaan of de individueele leden van het
Bestuur en de kassier hun taak behoorlijk vervullen.
Verder zal hij beslissingen hebben te nemen omtrent
het verleenen van goedkeuring:
a. voor de vaststelling van den rentevoet en provisie;
b. voor de benoeming, schorsing en ontslag van den
kassier;
c. voor het verleenen van voorschotten aan en het
aannemen als borgen van bestuursleden;
d. voo; het aankoopen, verkoopen of bezwaren van
onroerende goederen;
e. voor het aannemen van spaargelden en gelden in
loopende rekening, het opnemen van gelden bij
de Centrale Bank, boven het maximum-bedrag, bij
Huishoudelijk Reglement bepaald.
Uitspraak moet worden gedaan, wanneer een afgewezen
of ontzet lid beroep doet op den Raad en ten slotte zal
jaarlijks vóór i Mei de Rekening en Balans en elke drie
maanden de kascontrole moeten worden verricht.
Om doeltreffende controle te kunnen uitoefenen en na
te kunnen gaan of de Wet en de Statuten worden nage
leefd, zullen de leden van den Raad van Toezicht ter
dege met de verplichtingen, welke deze aan Bestuur en
kassier opleggen, op de hoogte moeten zijn.
De verplichtingen, voortvloeiende uit de Wet, zijn vele
en al wordt geacht, dat ieder burger de Wet kent, laat
deze kennis nog wel eens te wenschen over.
Daarom zijn de voornaamste wettelijke voorschriften
van direct belang voor de bank, in de statuten opgeno
men. De statuten raadplegende, zal de Raad van Toezicht
dus hebben toe te zien, dat Bestuur en kassier "het ver-'
eischte hebben nagekomen omtrent:
a. het aannemen van leden, het bijhouden van het
ledenregister;
b. de uitvoering van wettig genomen besluiten;
c. de opzegbaarheid der en de te stellen zekerheid
voor verleende voorschotten, credieten en garanties;
d. het verstrekken van opgaven van en veranderingen
in het ledenregister en het deponeeren van de Balans
bij het Handelsregister;
e. het behoorlijk bijhouden en bewaren en de controle
der boeken en bescheiden.
Het behoeft geen betoog, dat om te kunnen nagaan
of daarbij steeds oordeelkundig, met voldoende besef van
verantwoordelijkheid en in het belang der bank en hare
leden, is te werk gegaan en ook om te kunhen consta-
teeren of er geen plichten verzuimd of bevoegdheden
overschreden zijn, de Raad van Toezicht de beschikking
zal moeten hebben over de noodige gegevens.
Volgens artikel 24 lid 2 der Statuten heeft zelfs elk
lid van den Raad van Toezicht, door dezen gecom
mitteerd, te allen tijde het recht de boeken en be
scheiden der bank te onderzoeken. De notulenboeken
van het Bestuur, de schuldbekentenissen, grossen van
hypotheken en de credietformulieren, de dagboeken en
de grootboeken, enz. moeten dus op verlangen van den
Raad van Toezicht aan dezen of aan een lid, door dezen
aangewezen, worden overgelegd.
Het toezicht behoort natuurlijk op gepaste wijze, ver
standig, weldoordacht en zonder overdrijving te worden
uitgeoefend. Bij verschil van meening omtrent de juist
heid van zekere beheersdaden zal moeten worden ge
tracht door onderling overleg tot een goede oplossing in
het belang der bank te komen. Om dergelijke zaken te
bespreken, kunnen gecombineerde vergaderingen ge-
wenscht zijn, hoewel het geregeld samen-vergaderen van
Bestuur en Raad van Toezicht ons niet uit het hart ge
grepen is. Immers kan dit aanleiding geven tot vertroebe
lingen, bijv. bij het nemen van besluiten en ook oorzaak
zijn dat het toezicht minder tot zijn recht komt.
Ons zijn enkele gevallen bekend, waar Bestuur en Raad
van Toezicht steeds gezamenlijk vergaderen en waarbij
het in stemming brengen van voorstellen er niet voldoende
rekening mede wordt gehouden, dat het Bestuur eerst een
besluit moet nemen en dit besluit daarna ter goedkeu
ring aan den Raad van Toezicht moet voordragen (indien
de statuten dit voorschrijven).
F.enige dagen geleden ontvingen wij nog een vraag
daaromtrent. Er was een voorstel gedaan in een gecom
bineerde vergadering; 9 personen waren aanwezig, n.1.
5 leden van het Bestuur en 4 leden van den Raad van
Toezicht. Het voorstel werd in stemming gebracht en alle
9 personen stemden mede. Vóór het voorstel werden
uitgebracht 5 stemmen, n.1. 2 van bestuursleden en 3 van
leden van den Raad van Toezicht, terwijl door 3 léden
van het Bestuur en 1 lid van den Raad van Toezicht
werd tegengestemd. Het voorstel had dus een meerder
heid, maar toch mocht het besluit niet worden uitgevoerd,
omdat het niet rechtsgeldig genomen was. Het Bestuur
had eerst over het voorstel moeten beslissen. In dit geval
zouden er twee bestuursleden vóór en drie tegen gestemd
hebben, zoodat het voorstel was verworpen en de zaak
afgedaan was. De Raad van Toezicht was hier dus
ten onrechte mede gaan beheeren, had zich ingelaten met
een zuivere bestuursaangelegenheid.
Zooals boven reeds werd gezegd, kunnen in enkele
gevallen gecombineerde vergaderingen, buiten de gewone
vergaderingen, van den Raad van Toezicht geewnscht zijn.
Zoo is het nuttig en zelfs noodzakelijk, dat minstens
eens per jaar de schuldbekentenissen, credietformulieren
en andere zekerheidsstukken in een dergelijke vergade
ring worden gecontroleerd en gezamenlijk wordt nagegaan
of de finantiëele toestand van schuldenaren en borgen
voortzetting van het bestaande voorschot of crediet wet
tigen; en of de hypothecair verbonden goederen en de
effecten-onderpanden voldoende overwaarde hebben.
Natuurlijk ontslaat deze jaarlijksche controle het be
stuur niet van zijn plicht, zich gedurende het jaar gere
geld van den toestand der debiteuren en van de waarde
der gestelde zekerheid op de hoogte te houden.
In de gewone driemaandelijksche vergaderingen, in de
statuten verplichtend voorgeschreven, zal aan de orde
komen het verleenen van goedkeuring op door het bestuur
genomen besluiten, welke volgens statuten of huishou
delijk reglement, die toestemming behoeven. We noemden
deze gevallen reeds hierboven op.
Is bijv. in het huishoudelijk reglement bepaald, dat het
hoogste bedrag aan een lid in voorschot of als crediet te
verstrekken, f3.000.bedraagt en is door het bestuur
in een bepaald geval f 4.000.toegestaan, dan zal de
Raad van Toezicht daarover een beslissing hebben te
nemen. Wordt de goedkeuring onthouden, zoo mag het
voorschot of crediet niet verstrekt worden.
Daartegenover staat, dat wanneer die aanvrage door
het Bestuur werd afgewezen, de Raad van Toezicht niet
kan beslissen, dat ze wel moet worden toegestaan. Acht
de Raad van Toezicht echter het toestaan van aanvrage
in het belang van de Bank, zoo kan hij dit ter kennis
brengen van het Bestuur, dat zijn oorspronkelijke be
slissing zou kunnen herzien, wanneer de Raad van Toe
zicht door voldoende steekhoudende argumenten en ge
fundeerde gegevens het oordeel omtrent credietgever of
gestelde zekerheid ten gunste heeft gewijzigd.
Ook de controle der boekhouding en van de kas zal
in de driemaandelijksche vergaderingen moeten worden
verricht; immers volgens artikel 24 letter e der statuten
heeft de Raad van Toezicht de verplichting zich elke drie
maanden te overtuigen of