B B 16e jaargang 2007 02 Fotografie Herman van Heusden Hoe geloofwaardig komt jullie identiteit als duurzame bank overAndere banken benadruk ken tenslotte ook het duurzame ondernemers schap. Wim Bens: 'Banken als ABN AMRO cn ING kunnen lokaal niet brengen wat wij brengen. Ze werken met kleinere bedra gen. Zij volgen vooral een centrale koers, met steun voor grote evenementen. De Rabobank sponsort op nationaal niveau weliswaar hockey, paardensport en wiel rennen, maar is ook zeer goed lokaal ver tegenwoordigd. Zo hebben we een fonds 'Steuntje in de rug' waarmee een mede werkers op de kantoren zelf een bepaald evenement kan sponsoren.' In hoeverre bevorderen jullie het maatschappe lijk verantwoord ondernemen van medewer kers? Wim Bens: 'We hoeven als bank niet altijd de portemonnee te trekken. Vorige jaar klopte het abdij van Berne bij ons aan. De Norbertijnen vroegen of wij een project van hen in India wilden steunen. We zijn met z'n allen zelf aan de slag gegaan om geld op te halen. 'Koken voor India' bij voorbeeld, en 'Lopen voor India'. Mede werkers deden dat ook in hun vrije tijd. Kortom, samen als coöperatie ook eens wat anders doen dan achteroverleunen en het coöperatieve dividend aanwenden.' Huib van der Burg: 'Je kunt als bank niet maatschappelijk verantwoord onderne men als je medewerkers niet van het belang ervan doordrongen zijn. Wij zijn daar vorig jaar eigenlijk pas écht mee begonnen. Ik luister met rode oortjes naar Wim, die al in 2003 met dit proces is begonnen. Ik draag uit hoofde van mijn functie de boodschap uit, de ledenraad inmiddels ook. Maar het is voor mijn gevoel nog iets te veel een preek vanaf de kansel. Het moet nog meer gaan leven binnen mijn eigen organisatie. Leuk detail: je merkt meteen dat het onderwerp aanslaat. Andere bedrijven, zoals bijvoor beeld de Nederlandse Gasunie, nodigden mij al uit voor een presentatie.' Hoe duurzaam zijn jullie op de werkvloer? Gerard Appelman: 'Wij zitten in een gloednieuw pand. Een juweeltje van duur zaamheid. Er is voor de bouw bijvoor beeld beton gerecycled, we kunnen regen water hergebruiken, er zijn state-of-the- art technieken op het gebied van energie besparing toegepast et cetera. Ook bij de inrichting zijn we grondig te werk gegaan. Vroeger hadden we wel 800 printers staan, nu acht. Het bevordert lichaamsbe weging. Er is ook een centrale koffieruim te gecreëerd, waardoor medewerkers van verschillende afdelingen makkelijker met elkaar in contact komen. En in de kantine serveert men louter ecologische produc ten.' Wim Bens: 'Dat is het voordeel van nieuwbouw; je kunt het van a tot z duur zaam aanpakken. Wij kregen in 2005 een nieuw pand en dat voldoet aan de streng ste energienormen.' Al Gore blijkt zelf meer energie te verspillen dan een heel dorp. Rijden jullie energiezuinige auto's? Wim Bens: 'Nee, nog niet. De volgende wordt het wel.' Gerard Appelman: 'Ik ben me ervan bewust dat ik het goede voorbeeld moet geven. De volgende auto zal er een zijn met het door de Rabobank gestimuleerde ABC-label. Als ik me niet vergis heeft de Rabobank in 2006 op die manier 1100 ton C02 minder de lucht in laten gaan.' Huib van der Burg: 'We moeten er geen halszaak van maken. We maken stapjes. Ik eet gezond, draai spaarlampen in. En die auto komt er ook. Kortom, ik ben me terdege bewust van de noodzaak.' Als bankier heb je bepaalde middelen in handen om een klant te dwingen duurzamer te opere ren. Doen jullie dat? Wim Bens: 'We gaan er een stuk professi oneler mee om dan tien jaar geleden. Wij hebben veel agrarische klanten. Die waren toen niet blij met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Inmiddels heb ben de meeste bedrijven een enorme stap gemaakt. Ik vind het belangrijk dat we met zulke ondernemers in gesprek blijven. Je kunt resoluut de deur dichtgooien, maar dan kun je geen invloed meer uitoe fenen. Het is een moeilijke balans, dat wel.' Gerard Appelman: 'Ondernemers hebben een eigen verantwoordelijkheid. De maat schappelijke druk wordt steeds groter. In de nijverheid en handel bijvoorbeeld wordt steeds vaker de vraag gesteld waar een ondernemer zijn producten vandaan haalt. Als bank kun je daar op wijzen.' Huib van der Burg: 'Ik vind dat een bank niet de aangewezen instantie is om morele beslissingen te nemen. We kunnen rich ting geven, een bewustwordingsproces aanzwengelen.' Maar draai je een ondernemer dan ook daad werkelijk de duimschroeven aan? Huib van der Burg: 'Als een bedrijf vol doet aan de criteria, dan krijgt het een lening. Als er illegale praktijken plaatsvin den is dat een zaak van de politie.' Gerard Appelman: 'Er bestaat bij de Rabobank op centraal niveau een ethische commissie waaraan je dergelijke dilem ma's en vraagstukken kunt voorleggen.' Huib van der Burg: 'Prima dat er zoiets is. Maar ik vind dat een bank ook met zich zelf in discussie moet gaan, en tevens moet aftasten wat de gemeenschap ethisch verantwoord vindt.' Dus jullie financieren een coffeeshop? Wim Bens: 'Nee.' Huib van der Burg: "Nee, maar bijvoor beeld wel weer de persoon, die een vast inkomen haalt uit zo'n coffeeshop". Gerard Appelmans: 'Nee.' Waarom de een wel en de ander niet? Gerard Appelman: 'Dat verschilt lokaal. Wim en ik zitten meer op het platteland, terwijl Huib in de stad Groningen zit. Daar denkt men anders over dit soort zaken dan in een dorp.' Wim Bens: 'Ik vind dat je als lokale Rabobank goed moet weten waar de acceptatiegrenzen liggen in jouw gemeen schap. Dat is voor mij de kern.' Je zou ook meer kunnen stimuleren, bijvoor beeld door een ondernemer die uitblinkt in duurzaamheid gunstige voorwaarden te bieden. Wim Bens: 'Uitblinken zal zich vertalen in de tarieven. Bij de woningfinanciering zien wij de KlimaatHypotheek als mooi voorbeeld.' Gerard Appelman: 'We zouden dat best nog wat meer mogen doen. Stimuleren werkt beter dan afstraffen.' Huib van der Burg: 'Ik weet niet of dat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 7