'Duurzaam ondernemen zit in de genen van de Rabobank' Rondetafelgesprek Tijdens het rondetafelgesprek in Eetvilla van den Brink in Soest legt gespreksleider Peter Rikhof, onder meer oud-hoofdredacteur van Management Team, het vuur na aan de sche nen van directievoorzitters Wim Bens (Rabo bank Bernheze Maasland), Huib van der Burg (Rabobank Groningen) en Gerard Appelman (Rabobank Hoeksche Waard). Onderwerp: maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid praktiseren op lokaal niveau. Organisatie Tekst Leo Alexander Schlangen B& B 16e jaargang 2007 02 De Rabobank heeft een mooi, officieel state ment omtrent maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar wat verstaan jullie zelf onder dit begrip? Wim Bens: 'Voor mij betekent duurzaam ondernemen het onderhouden van een langetermijnrelatie met klanten, medewer kers, leden en het werkgebied van de bank. De relatie moet bovendien transpa rant zijn, zodat alle partijen weten wat je doet en waarom.' Huib van der Burg: 'Ik probeer me zo goed mogelijk bewust te zijn van de maatschappij waarin ik leef en van de planeet waarop ik woon. Niet alleen den ken aan de profits, maar ook aan de men sen en de gemeenschap.' Gerard Appelman: 'Ik probeer te voelen en uit te dragen dat ik als mens verant woordelijk ben voor alles wat er om me heen gebeurt.' Maatschappelijk verantwoord ondernemen is op dit moment een hot item. Wanneer zijn jullie er actief mee begonnen? Wim Bens: 'In 2003 werden wij Coöpera- tiebank van het jaar. Vanaf dat moment zijn wij er bij ons weer de nadruk op gaan leggen. Ik zeg bewust 'weer', omdat dit thema vóór die tijd ook al een issue was. De Rabobank onderneemt al hon derd jaar op een maatschappelijk verant woorde manier. En zal dat de komende honderd jaar blijven doen. We hebben de laatste jaren vooral de puntjes op de i gezet.' Gerard Appelman: 'Maatschappelijk ver antwoord ondernemen zit in de genen van de Rabobank. We zijn het in de jaren zeventig wat uit het oog verloren. In de jaren negentig, toen de coöperatiediscus sie fel oplaaide, kwamen we erachter dat het doodzonde zou zijn als we onze intrinsieke zorg voor de maatschappij zouden verliezen. Ik zie net als Wim de ontwikkeling van de laatste jaren vooral als een aanscherping van wat we al deden.' Het aspect groen ondernemen krijgt veel aan dacht binnen de Rabobank. Maar hoe zit het met sociaal ondernemen? Huib van der Burg: 'De Rabobank in de stad Groningen besteedt jaarlijks twee procent van de nettowinst aan doelen met een maatschappelijk karakter, met een maximum van 5.000 per goed doel. Onze leden bepalen welke doelen voldoen aan de criteria. De doelen zijn zeer uiteen lopend, van nieuwe kleding voor de red dingsbrigade tot tandems voor een ver pleegtehuis, waardoor ouderen samen met een verzorger een fietstochtje kunnen maken. Wat mij betreft mogen we in 2007 nog een stapje verder gaan.' Gerard Appelman: 'Wij stellen jaarlijks 220.000 beschikbaar aan culturele, maatschappelijke doelen die tegelijkertijd een economische stimulans geven aan de gemeenschap. Met een maximum bedrag van 40.000 per goed doel. Zo steunden we het behoud van een veerpontje, maar ook een onderzoek naar de toekomst van de agrarische sector. We houden onze rol tamelijk low profile - we vinden het niet meer dan logisch.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 6