JülJI 'Vier het leven vreugdevol' Professor Ruud Lubbers: 41 Interview Fietsen in rul zand. Zo voelde het voor oud-premier Ruud Lubbers ooit als hij probeerde belangstelling te wekken voor het klimaat. Nu reist hij rond met het Handvest van de Aarde in de binnenzak en hangt iedereen aan zijn lippen. Een interview met een man die ecolo gie boven economie stelt en die kiezen voor duurzaamheid ziet als kiezen voor succes. n Organisatie Tekst Kees van Dun B&B 16e jaargang 2007 02 De vraag aan professor Lubbers is of ecologie het pleit al gewonnen heeft van economie, zoals dat op de Earth Summit in Rio de Janeiro in 1992 al voorzichtig werd geformuleerd. Lubbers: 'Ecologie is lange termijn denken, econo mie succes op de korte termijn. Laten we de lange termijn niet uit het oog verliezen als we met de korte termijn bezig zijn. Je mag de mogelijkheden van de generaties na ons niet verminderen. Ecologie is bre der, het heeft te maken met "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". Wat mij betreft een gouden regel, die niet alleen geldt voor onze directe medemens maar ook voor dae generaties na ons. In feite is ecologie dus belangrijker dan economie. Waarmee ik niet zeg dat economie onbelangrijk is. De boekhouding moet op orde zijn. Maar economie kent haar grenzen.' Dat de globalisering de vergroting van het milieuprobleem in de kaart speelt, gelooft Lubbers niet. 'Moderne communi catiemiddelen zijn weinig milieubelastend. Naar elkaar reizen is op zichzelf waarde vol, maar vraagt wel een prijs van het milieu. Er zit spanning in de sfeer van het transport en we moeten daar nieuwe methodes voor ontwikkelen die minder milieubelastend zijn. Het probleem is niet om met elkaar in contact te komen, maar hoe je dat doet. We moeten meer commu niceren via niet-milieubelastende metho den en milieuvriendelijker transport.' Idealisme Pakten bedrijven milieuproblemen eerst aan via public relations, later door missi- on statements en weer later met algemene standaarden, inmiddels gaan zij een slag verder. 'Ik zie dat de Rabobank aan duur zaamheid een taak heeft en de pr-fase ver voorbij is. Weg is het idealisme, het is nu goed ondernemerschap ofwel maatschap pelijk verantwoord ondernemen.' In de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 4