Duurzaamheid of-hype? Redactioneel Bert Merten Professor Ruud Lubbers:'Vier het leven vreugdevol' Algemene Vergadering 2007 'Rabobank moet kostenleider zijn' B&B 16ejaargang 2007 02 Moet de Rabobank zich meer profileren met maatschap pelijk verantwoord ondernemenDeze vraag stond in een beleidsnota waarin MVO naast onze coöperatieve identi teit werd geplaatst als een afzonderlijk doel. Dat alleen al is opmerkelijk, want als de coöperatieve bank functio neert zoals bedoeld, dan is dat automatisch maatschap pelijk verantwoord. In de loop van de 110-jarige geschie denis van de bank is er een voortdurende dialoog gevoerd met de leden en heeft de bank zich gericht op de belan gen van individuele klanten en van het collectief van klan ten. Minimaal één keer per jaar wordt er aan de leden ver antwoording afgelegd over de vorderingen en resultaten. Ook duurzaamheid ligt in het wezen van onze organisatie besloten. Dat blijkt alleen al uit de statutaire bepaling dat de jaarlijkse winst wordt toegevoegd aan de reserve. Maar ook het beleid en de spelregels die de Rabobank hanteert zijn gericht op de continuïteit van de bank als bedrijf en van de relatie met de klant. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit in onze natuur. Dit is zichtbaar in onze producten, in het financieringsbeleid, in onze bedrijfsvoe ring, in ons personeelsbeleid, in de besteding van ons coö peratiefdividend en in onze campagnes. Maar de vraag die uit de beleidsnota naar voren komt is dan of de Rabobank zich daar wel voldoende mee profi leert. MVO wordt tegenwoordig afgekort en met veel nadruk in beleidsnotities opgenomen en heeft de laatste jaren het karakter van een hype gekregen. Het positieve effect daarvan is dat het bij mensen iets losmaakt en hen tot actie aanzet. Het risico is echter dat het een mode woord wordt met een sociaal gewenst gedrag zonder daadwerkelijke actie. Ook kan het leiden tot een bureau cratische invulling met veel meet- en regelwerk. Dat kan zo dominant worden dat de essentie naar de achtergrond verdwijnt en er energie wordt verspild met veel gepraat en het maken van gepolijste presentaties om aan te tonen dat we 'MVO'zijn. Dus duurzaamheid ja. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zeker. En we kunnen hier nog veel meer bereiken dan we nu al doen en veel meer betekenen voor mens en samenleving. Voortdurend moeten we onszelfde vraag stellen of dat wat economisch aantrekkelijk is, ook ethisch verantwoord is. En voortdurend moet ook de lange termijn voor onze klanten en hun leefomgeving bij de besluitvorming worden betrokken. Het platform waar op dit allemaal kan plaatsvinden, moet dan geschraagd zijn doorgezond en krachtig bedrijf. Duurzaamheid dus. Directeur Coöperatie Bestuur AB 'De Rabobank is niet te koop!', zo onderstreepte bestuursvoorzitter Bert Heemskerk op de Algemene Vergadering op 21 juni j.l. De concurrentie strijd en het thema 'Duurzaamheid'voerden de boven toon in de verschillende speeches en in de hele entourage. Conferencier Freek de Jonge zette tot slot iedereen weer met beide benen op de grond. Op de Algemene Vergadering van 21 juni j.l. was professor Ruud Lubber gastspre ker. Het thema 'Duurzaamheid' is een kolfje naar zijn hand. Een interview met een man die ecologie boven economie stelt en die kiezen voor duurzaamheid ziet als kiezen voor succes. Een toekomst vaste bank en een betere en snellere bediening van de klant tegen sterk gereduceerde kos ten. Programmamanagers Fred van Heyningen en Jan Geurts vertellen wat de doelstellingen zijn van het programma Rabobank 2010.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 3