'Niet elke klant is blij met de boodschap, wel met de proactieve aandacht' B&B 16ejaargang 2007 02 Fotografie De Beeldredaktie, Eveline Jacq mate belangrijk. Goede adviezen gaven we altijd al, nu komt de focus ook op de verslaglegging te liggen.' Voortdurende zorgplicht is geen modegril, zegt hij. 'Het is, het blijft en de eisen zullen steeds scher per worden.' Commerciële kansen Volgens Veldhuizen lijkt het bij zorgplicht vooral om administratieve handelingen te gaan, maar zorgplicht biedt ook commer ciële kansen en een mogelijkheid voor de Rabobank om zich in de markt te onder scheiden. 'Elk contactmoment is een kans om de klantsituatie opnieuw in beeld te brengen en daar met onze producten en diensten op in te spelen.' Hij vindt niet dat zorgplicht ten koste gaat van de com mercie. 'We binden onze klanten er mee, het helpt om de achterdeur in het slot te gooien.' Dat zorg goed is voor de verkoop merkt hij bij de gesprekken die de bank voert in het kader van de Update OMH- C. Bij deze actie legt de Rabobank alle klanten met een OpMaat Hypotheek-C nog eens uit hoe deze beleggingshypo theek werkt en wat de risico's zijn. Daar naast toetst ze of de hypotheek nog aan sluit bij de behoeften en verwachtingen van de klant. 'Klanten waarderen de uit leg. Bovendien verkopen we in de gesprek ken de nodige producten.' 'Uit onderzoek van de Autoriteit Financi ële Markten bleek dat klanten de risico's van een beleggingshypotheek mogelijk niet goed kenden en dat de beleggingsre sultaten soms tegenvielen', licht Van der Vliet het waarom van de Update OMH-C toe. 'Daarom hebben we in 2006 alle klanten met een OMH-C schriftelijk geïn formeerd en voeren we nu met iedereen een persoonlijk gesprek. We zijn daarmee vroeg begonnen, lang voor de ophef rond beleggingsverzekeringen.' Volgens haar is de ervaring van Veldhuizen met de update- gesprekken het algemene geluid dat ban ken terugspelen. 'Niet elke klant is blij met de boodschap, wel met de proactieve aandacht. Ze vinden het fijn dat we ze nu benaderen en niet over twintig jaar met de mededeling dat het rendement niet is gehaald.' Snel been bijtrekken Van der Struis maakt de vergelijking met de NS. 'Vroeger hoorde je niks als de trein een kwartier stilstond in de wei. Tegenwoordig geeft de NS tekst en uitleg. De tevredenheid van klanten is daardoor flink toegenomen. Ze zijn niet eerder thuis, maar weten wel waar ze aan toe zijn.' Hij vindt de Update OMH-C een prachtig voorbeeld van de manier waarop de Rabobank met zorgplicht omgaat. 'We nodigen alle klanten uit om ze te informe ren in plaats van ze een brief of flyer te sturen. Het geeft aan hoe serieus we met zorg omgaan.' Een kanttekening plaatst hij ook. 'Nog niet alle banken liggen op schema met de gesprekken. Directeuren kunnen via de resultatenmonitor op het RaboWeb de voortgang van hun eigen bank volgen. In het belang van de organi satie en onze reputatie is het zaak dat achterblijvende banken het been snel bij trekken.' Veldhuizen ziet graag dat er net als voor de OMH-C, een resultaatmoni tor komt om de zorgplicht bij andere complexe producten te volgen. 'Lokale toezichthouders hebben behoefte aan betere beheerinformatie over zorgplicht. Ze hebben er weinig gevoel bij en te wei nig handvatten om goed zicht te hebben op de risico's.' Verantwoordelijkheid klant Zorgplicht geldt vooral bij complexe pro ducten waarbij de klant financiële risico's loopt. Beleggingen, hypotheken en pensi oenvoorzieningen zijn daarvan voorbeel den. Maar ook verzekeringen. Veldhuizen: 'Bij verzekeren integreren we de zorg in de reguliere gesprekken. Welke verzeke ringen heeft de klant en welke mist hij. Ook dit biedt weer commerciële kansen. En als een klant zich niet wil verzekeren, leggen we dat vast.' De vraag is waar de zorg van de bank ophoudt en de eigen verantwoordelijkheid van de klant begint. 'In de updategesprekken over de OMH-C zeggen we dat we verwachten dat de klant zijn beleggingsoverzichten contro leert en dat hij op internet de resultaten van de portefeuille kan volgen', zegt Van der Vliet. 'Die verantwoordelijkheid leg gen we duidelijk bij de klant neer.' 'Er zit zeker een grens aan zorgplicht', meent Van der Struis. 'Recente rechterlijke uit spraken geven dat duidelijk aan. Daarbij wordt nadrukkelijk naar de klant geke ken. Van een goed opgeleide, ervaren belegger bijvoorbeeld mag je de nodige kennis verwachten.' Van der Struis vindt het een taak van de overheid om de con sument financieel op te voeden. "In landen als Engeland heeft de toezichthouder de taak om mensen goed voor te lichten. Ik zou graag zien dat de Nederlandse over heid die rol ook pakt.' Dichtbij Veldhuizen ziet dat internet steeds meer bijdraagt aan het vergroten van de kennis bij klanten. 'Er komt steeds meer en gede tailleerdere informatie online beschikbaar. Daarmee krijgen klanten een beter inzicht in hun eigen financiële situatie. Dat ver groot hun kennis. En ons helpt het om makkelijker aan onze zorgplicht te vol doen.' Toch zal persoonlijk contact met de klant altijd cruciaal blijven, zegt hij. Rabobank Hilversum-Vecht en Plassen heeft met private banking-, hypotheek- en bedrijvenklanten minstens een keer per jaar persoonlijk contact. 'Juist omdat we zo dichtbij zijn, kunnen we ons in zorg plicht onderscheiden', meent Van der Struis. Of, zoals Veldhuizen het ver woordt: 'Het moet, het hoort en het loont.' Reageren? Mail naar: Fm.rn.par.mp.omh

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 25