'Als je iets doet, moetje het goed doen' 18 Interview Van partnershipmodel naar directiemodel Een fusie van drie banken, een nieuwe bestuursstructuur, de invoering van een nieuw orgaan, de ledenraad. Hoe pakte Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost dat aan? 'We hebben de snelheid uit het proces gehaald en de zorgvuldigheid erin gebracht.' Een gesprek met directievoorzit ter Henk Bezemer en voorzitter van de raad van commissarissen Peter van den Bosch. té Besturen/managen Tekst: Lieke Lemmens B B 16e jaargang 2007 02 Op 15 december 2006 vond er bij de Zuid-Hollandse Rabobank Alblasser waard Noord en Oost een wijziging van de statuten plaats. De bank verruilde het partnershipmodel voor het directiemodel. De keuze voor een nieuwe bestuursstruc tuur werd al een paar jaar eerder gemaakt. In april 2004 besloten Rabo- banken Alblasserwaard Lekstreek, Gies- senlanden en Gorinchem te fuseren. Het directiemodel leek het aangewezen model om voor te kiezen. Door de steeds hogere eisen gesteld door wet- en regelgeving, de toenemende concurrentie en de steeds complexer wordende bancaire producten, was het een logische stap dat de bestuurs functie in het vervolg door professionals (in de vorm van een statutaire directie) zou worden uitgeoefend. Door de fusie nam het ledenbestand bovendien enorm toe, tot bijna 10.000 leden. De invoering van een ledenraad is dan een ideaal mid del om de betrokkenheid van al die leden bij het reilen en zeilen van de bank in stand te houden. Op de lange baan De intentie om over te gaan naar een nieuwe bestuursstructuur stond dus vast. Alleen koos de bank ervoor om dat niet op dat moment te doen. Directievoorzit ter Henk Bezemer licht toe waarom: 'We wilden de fusie zo snel mogelijk op de rit hebben, om het commerciële proces zo min mogelijk te verstoren. Dat geeft immers onzekerheid voor medewerkers en klanten.' RvC-voorzitter Peter van den Bosch valt hem bij: 'Op I januari 2005 was de fusie een feit. In die snelheid paste het niet de bestuursstructuur te wijzigen. Een goede invulling van het directiemodel vraagt tijd en aandacht.'Het feit dat het directiemodel destijds nog niet officieel was aangenomen in de algemene vergade ring van Rabobank Nederland, sterkte hen in het idee om in het (aangescherpte) partnershipmodel te fuseren en het direc tiemodel later in te voeren. De algemene ledenvergadering in 2005 stond grotendeels in het teken van de plannen om over te gaan naar een ander bestuursmodel. Het bestuur van de bank stelde in deze vergadering ook voor een voorlopige ledenraad in te stellen - welis waar zonder formele bevoegdheden - om ervaring met dit orgaan op te doen. Het voorstel vond brede steun binnen de ledenvergadering. Luxeprobleem Het bankbestuur kwam begin 2006 voor een aangename verrassing te staan. Het stuurde een brochure naar alle leden met informatie over de te vormen ledenraad, zijn takenpakket en een profielschets van de beoogde ledenraadsleden. Ruim tachtig mensen herkenden zich in de profielschets en reageerden op de oproep zich aan te melden als ledenraadslid. 'Wat ons bij/on der verraste was dat de aanmeldingen goed verspreid waren over ons werkgebied, bestaande uit meer dan twintig dorpsker nen, maar dat er ook nog eens veel zeer geschikte kandidaten bij zaten. Zo veel, dat we een selectie moesten maken.' Typisch voorbeeld van een luxeprobleem dus. Het bestuur is daarnaast actief op zoek gegaan naar die groepen die in iets mindere mate vertegenwoordigd waren, zoals jongeren, vrouwen en allochtonen. Mensen voor wie geen plek was in de ledenraad konden wel geplaatst worden in een van de klankbordgroepen. Alblasser waard Noord en Oost telt er acht. Drie met vertegenwoordigers uit het bedrijfsle ven, vier bestaande uit particulieren en een op het gebied van coöperatief dividend. De klankbordgroepen komen een aantal keer per jaar bij elkaar en bespreken onder meer de ontwikkelingen in de branche, hoe de dienstverlening van de bank daarop aan kan sluiten en hoe die ervaren wordt. In elke klankbordgroep zit een aantal leden uit de ledenraad. Op die manier kunnen zij de adviezen en aanbevelingen terugkoppe len tijdens de ledenraadsvergaderingen. 'We zijn niet de enige bank die met klank bordgroepen werkt, maar deze verbinding

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 18