Rabobank 2010 Interview Fred van Heyningen Jan Geurts Een toekomstvaste bank en een betere en snellere bediening van de klant tegen sterk gereduceerde kosten. Dat is kortweg de kern doelstelling van het programma Rabobank 2010. Fred van Heyningen en Jan Geurts over de bank van de toekomst. Besturen/managen Tekst Willem Nijeboer B&B 16ejaargang 2007 02 Functie Directievoorzitter Rabobank Westland en voorzitter van de Stuurgroep Rabobank 2010. Functie Programmamanager Rabobank 2010 l^lanten stellen steeds meer eisen aan Vhun bank', begint Fred van Heynin gen over het waarom van Rabobank 2010. 'Snelheid, gemak, op het moment en op de manier die hun uitkomt. Internet heeft de transparantie van de markt sterk vergroot, waardoor de prijsbewustheid van de consument fors is toegenomen. In veel gevallen is de klant nog wel bereid om iets meer te betalen voor het persoon lijke contact en de goede naam van de Rabobank, maar steeds vaker haken klan ten op een prijsverschil van 0,2 procent al af. Daarbij komt dat de concurrentie tus sen de banken de laatste tijd sterk is toe genomen en nog verder zal toenemen.' Geurts vult aan: 'Het meest wezenlijke ele ment van de toenemende concurrentie is dat de winstmarges krapper worden. Die ontwikkeling is structureel. Structurele en substantiële margeverkrapping kun je alleen opvangen door de kosten te verla gen. We staan dus voor de opgave slag vaardiger te worden en tegelijkertijd de kosten te verlagen.' Van Heyningen: 'We zijn voor het heden goed geoutilleerd, maar de veranderende klant stelt andere eisen aan de bank. Het is een belangrijke uitdaging om de klant in de nabije toekomst op elk moment en op elke plaats de mogelijkheid te bieden zijn product te kopen. Persoonlijke advi sering, telefonisch contact, internet; het moet allemaal naadloos op elkaar aan sluiten. Dat maakt dus onderdeel uit van de visie. Het is aardig de processen voor nu te optimaliseren, maar dat is onvol doende als je in de toekomst op een ande re manier gaat verkopen.' Geurts: 'Rabobank Nederland en de loka le banken kijken op dezelfde manier naar de ontwikkelingen en de vraag van ons allemaal is: wat gaan we doen, hoe gaan we het doen en hoe pakken we het aan?

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 12