'De klant vraagt ons kritisch naar onszelf te kijken Piet Moerland: 10 Interview Rabobank 2010 verbetering op alle kompassen Een prima plan, dus doorgaan. Dat was de conclusie van de CKV-vergadering van woensdag 30 mei over het programma Rabobank 2010.'De CKV heeft wel gezegd: wil je er een doorkijkje bij leveren dat inzicht geeft in waar we als Rabobank naartoe gaan en wat er om ons heen gebeurt', zegt Piet Moerland, lid van de raad van bestuur van Rabobank Nederland. 'Dat doorkijkje heb ik toegezegd.' Slagkracht W Besturen/Managen Tekst Willem Nijeboer Dat doorkijkje zal een motiverende, aangescherpte versie zijn van de bestaande visie, voorspelt Moerland. 'Het doorkijkje is een logisch vervolg op drie ingezette bewegingen: op Visie 2005 Plus, op het rapport van de commissie Lokaal - Centraal en op het Strategisch Kader waarin staat dat we marktleider willen zijn in alle takken van sport, ook in de grote steden. Rabobank 2010 zal dus geen breuk opleveren met het beleid tot nu toe. We bouwen door op wat we nu hebben, maar doen er een schepje boven op omdat het onze coöperatieve opdracht is en de klant erom vraagt.' Er is een vrijwel unanieme steun voor dit gezamenlijke project van lokale banken en Rabobank Nederland, stelt Moerland vast. 'Men ziet de urgentie. De verwach tingen van lokale banken ten aanzien van het programma Rabobank 2010 zijn hoog gespannen. Een aantal banken was zelf al begonnen naar te processen te kij ken vanuit het gevoel dat stroomlijnen noodzakelijk is, om lange doorlooptijden korter te maken. Lokale banken willen meer slagkracht in de markt. Met Rabo bank 2010 werken we daar aan op een manier waar alle 150 banken straks van kunnen profiteren. De eerste resultaten van Rabobank 2010 bij de pilotbank Regio Schiphol worden op dit moment gevalideerd. De foto van deze bank toont volop verbetermogelijkheden. En deze structurele resultatenverbetering zal leiden tot een substantiële kostenreductie.' Om meer van elkaar te kunnen leren, is vorig jaar de commissie Lokaal - Collec tief ingesteld. 'We moeten niet ieder ons eigen wiel uitvinden', zegt Moerland. 'Als een bank het op een bepaald terrein erg goed doet, dan moet dat voor andere banken ter beschikking komen. Rabo bank Nederland faciliteert dat. Het pro gramma Rabobank 2010 en de commissie Lokaal - Collectief versterken elkaar. Het urgentiegevoel is zeer groot. Dat gevoel is versterkt door de structurele verkrapping van de marges die vorig jaar vooral in de hypothekenmarkt is ingezet. Daarom zijn concurrerende banken bezig met verge lijkbare programma's.' Lokaal ondernemerschap Het lokaal ondernemerschap van lokale banken staat buiten iedere discussie, bevestigt Moerland. 'Als we dit program ma goed uitvoeren, dan versterkt dat het lokaal ondernemerschap. De ontwikkelin gen in de markt laten zien dat de formule van lokaal ondernemerschap, die al hon derd jaar bestaat, nog zeker honderd jaar zal blijven bestaan. De voorkant van de bank is voluit het primaat van de lokale banken, verduidelijkt Moerland. 'Daar ligt het lokaal ondernemerschap en daar aan moet je niet willen tornen. Bij Rabo bank Nederland bestaat juist het gevoel lokaal ondernemerschap te versterken. Maar in de administratieve verwerking bijvoorbeeld zit niet zo veel toegevoegde waarde. Daarin onderscheid je je niet naar de klanten. Dat kun je net zo goed samen doen.' Dat Rabobank 2010 gevolgen krijgt voor de aard van verschillende werkzaamheden is duidelijk. In het komende halfjaar zul len we daar meer zicht op krijgen. Het gevoel bestaat, vooral bij medewerkers, dat er een substantieel verbeterpotentieel aanwezig is. Kortere doorlooptijden in de bediening naar de klant leidt ook tot meer medewerkerswaarde. Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen laten we ons te veel leiden door regels en pro cedures omdat we in control moeten zijn, vindt Moerland. 'We moeten heel veel vastleggen en bewijzen. Regels en proce dures bepalen te veel ons handelen. We moeten op zoek naar een gezonde balans tussen commerciële slagkracht en risico beheersing. De klant moet het begin en het einde van ons denken en handelen zijn. Uiteraard moeten daarbij zekere regels in acht worden genomen, maar die mogen niet overheersen, ze moeten ons helpen om de klant op een vlotte en ver antwoorde wijze van dienst te zijn!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 10