Gastcolumn Marlies E.C. Pernot Berichten Klantwaarde markt B&B 16e jaargang 2007 01 functie Algemeen directeur van Vereniging Eigen Huis e mail M.Pernot@veh.nl Het klimaat is hot. De kranten staan vol met onheilstijdingen over opwarming van de aarde door de uitstoot van CO2- Wat daar ook van waar is, we zullen energie moeten besparen en nieuwe energiebronnen moeten aanboren om te voorkomen dat op deze aarde het licht uit gaat. Als algemeen directeur van Vereniging Eigen Huis krijgen ook mijn leden met energiebespa rende maatregelen te maken. Per 1 januari 2008 wordt het energieprestatiecertificaat van kracht. Dat certificaat moet de verkoper kun nen tonen aan de koper bij de overdracht van een woning. Het certificaat geeft de nieuwe bewoner vooraf inzicht in het energiegebruik. Een nobel streven. Maar wat heeft de woning bezitter of-koper er aan? Wordt het certificaat een aankoopoverweging? Daar hebben we onze twijfels bij. Zal het een grote slag maken in de energiebesparing? We zullen het zien. Ingewijden sluiten niet uit dat in de nabij toe komst woningeigenaren verplicht energiebe sparende maatregelen moeten nemen om de energieprestatie van hun woning te verbeteren. En de aanpassingen gaan geld kosten. Wie gaat dat betalen? Is het billijk van eigenaar bewoners te verwachten dat ze diep in de beurs moeten tasten om topdown opgelegde maatregelen te financieren? Ik vind van niet. Ik, en met mij bijvoorbeeld voorzitter Jan Terlouw van het platform ener giebesparing in de gebouwde omgeving (PEGOM), meen dat een deel van de over drachtsbelasting daarvoor aangewend kan en moet worden. Vereniging Eigen Huis heeft de overdrachtsbelasting altijd al een onzinnige verhuisboete gevonden. En als een koper zijn zojuist aangeschafte woning op een energie zuinige manier gaat verbouwen, moet de rege ring daar iets tegenover stellen. Want woningbezitters moeten straks de maat regelen uitvoeren die in Den Haag bedacht zijn om Nederland internationaal niet uit de pas te laten lopen met allerlei milieu- en klimaatsver dragen. De markt is al heel aardig in beweging om de consument terwille te zijn - zie bijvoor beeld de Pabo Klimaat Hypotheek. Nu de over heid zelf nog. Want voor niks gaat de zon op. Ledenaanwas Ultimo maart telde de Rabobankorganisatie 1.640.707 leden: 99.000 organisaties en 1.541.707 natuurlijke personen. Uit de BAC Coöperatie (9 maart 2007) Op 9 maart vergaderde de BAC coöperatie met op de agenda onder andere de werking van het directiemodel. Over het directiemodel is eerder met enkele banken overleg geweest. Daarin is onder andere gesproken over het functioneren van de raad van commissarissen en de inrichting van de directie (collectieve verantwoordelijk heid, portefeuille verdeling e.d.) Binnenkort volgt een zelfde type bijeenkomst waarin de ledenraad (in beide bestuursmodellen) centraal staat. De resultaten van dit hele traject van bijeenkomsten worden op Governet gepubliceerd. De BAC vroeg Rabobank Nederland om de opgedane kennis en ver worven inzichten toegankelijk te maken én de onderlin ge uitwisseling van ervaringen tussen de banken te stimuleren. De ondersteuning bij de vormgeving van het directie model zal worden aangevuld op basis van de nieuwe inzichten. Op de agenda stond voorts de opzet van platforms waarop commissarissen kennis en ervaring kunnen opdoen en uitwisselen. Introductieprogramma's en ver diepingsmodules maar ook een conferentie in het najaar zijn onderdelen van dit platform. De BAC vroeg speciale aandacht voor de communicatie over deze platforms en de diverse onderdelen. De tijdsbelasting van het pro gramma kan voor de vaak al zeer drukke commissaris sen erg groot worden. De BAC kon zich in het algemeen goed vinden in de aanbevelingen van de commissie Governance Kringen en CKV. De aanbevelingen zijn in de CKV van 21 maart behandeld. Onderkend werd dat aspecten als de stem verhoudingen en de aandeelhoudersrol van de aan gesloten bank in Rabobank Nederland naar verwachting ook in het kader van de studie naar de Financiële ver houdingen aan de orde zullen komen. Het concept van de nieuwe corporate campagne is aan gepast, mede op basis van de kanttekeningen uit de vorige vergadering van de BAC Coöperatie. De BAC sprak haar vertrouwen uit in het nieuwe concept dat zich focust op de merkwaarden Toonaangevend, Betrokken in de omgeving van haar klant, en altijd Dichtbij.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 9