8 Kloosterman:'de ledenraad is de beste plek om de betrokkenheid van de leden nog wat meer gestalte te geven. Niet het vergaderen van de afdeling moet de boventoon voeren, maar de dialoog.' AXÊL B&B 16e jaargang 2007 01 leden. De leden van een ledenraad komen minimaal eenmaal per jaar bij elkaar. Uit de enquête blijkt 66% van de ledenraads leden echter 4-6 keer per jaar vergadert. De ledenraad is het platform voor de dia loog. Maar ook zal energie gestoken moe ten worden in het levend houden van de afdelingen. Hier wordt een toelichting op het beleid en de resultaten gegeven en worden de leden van de ledenraad geko zen. Kloosterman: 'Maar het is ook de beste plek om de betrokkenheid van de leden nog wat meer gestalte te geven. Niet het vergaderen van de afdeling moet de boventoon voeren, maar de dialoog.' Waarmee we terug zijn bij het begin. Hoe organiseer je zo'n dialoog? En wat is het eigenlijk? Het blijkt een gespreksmethode met een rijke traditie te zijn, die teruggaat tot de Griekse wijsgeer Socrates. Een Socratisch gesprek, ofwel dialoog, is meer dan een vrijblijvend gesprek, of een dis cussie waarbij mensen elkaar proberen te overtuigen van het eigen gelijk. De deel nemers aan een dialoog laten hun per soonlijke overtuigingen bewust (even) varen en proberen zich te verplaatsen in de eigenheid van de ander(en), als onder deel van een gezamenlijk zoek- en leer proces. Het is het 'samen zoeken naar iets wat je bindt'. Het is het ontvankelijk zijn voor anderen, met het oogmerk om dat gene wat je bindt verder te ontwikkelen. Er zijn geen vaste regels voor het organi seren van een dialoog. De essentie is: van elkaar leren in een continu, creatief pro ces. De dialoog past bij een besluitvor mingsmodel dat uitgaat van de gelijk waardigheid van individuen en waarbij niet wordt beslist volgens het democrati sche beginsel 'one man one vote', maar volgens het sociocratische 'consentbegin sel'. Dit beginsel houdt in dat een besluit genomen is, wanneer geen van de aanwe zigen meer beargumenteerde bezwaren maakt. Er wordt dus net zolang gepraat totdat niemand (meer) tegen het betref fende besluit, voorstel of standpunt is. Korpershoek: 'Van zo'n eensgezinde opstelling van alle Iedenvertegenwoordi- gers gaat op zich al een enorm effect uit. De professionele bestuurders kunnen er niet omheen. Dat is het minste wat je ervan kunt zeggen. Hoe deze discussie verder uitkristalliseert is nog niet te zeg gen. Elke ledenraad zal voor zichzelf moeten uitmaken hoe zo optimaal moge lijk gebruik gemaakt kan worden van de geboden vrijheid.' besturing: 'een slagvaardig bestuur, des kundig toezicht en effectieve ledenin vloed'. Korpershoek: 'Naar analogie van corporate governance bij de commerciële banken hebben wij het dan over coöpera tieve governance, ofwel: coöperatief bestuur. Daarvoor is het beter dat we de bestuurstaken beleggen bij een professio nele directie, bestaande uit minimaal twee personen, waarop namens de leden wordt toegezien door een raad van commissaris sen. Een besturingsmodel dat de meeste andere Nederlandse ondernemingen ook kennen.' De effectieve invloed van leden wordt in dit zogeheten directiemodel geborgd via de ledenraad. 'Menig lokale bank heeft tussen de 5.000 en de 10.000 leden,' zegt Frans Kloosterman. 'Daarvan kwamen er soms ruim 500 op een algemene leden- veragdering. Dialoog met de ledenis dan lastig te realiseren.' Sinds 2004 komt, onder meer als gevolg van de invoering van het directiemodel, de getrapte vertegenwoordiging op. Bij een ledenraad is het ledenbestand opge deeld in een aantal 'afdelingen'. Het is de bedoeling dat deze uit hun midden leden raadsleden verkiezen om zo te komen tot een goede mix.' De verkiezing van de ledenraadsleden vindt plaats op voor dracht van het bestuur of directie door de

Rabobank Bronnenarchief

T05 | 2007 | | pagina 8