Verslag Complexere, veelal grotere lokale banken vereisen een andere besturing. Dat mag echter niet ten koste gaan van de rol die leden binnen de organisatie spelen. Ronald Korpershoek en Frans Kloosterman willen de kracht van leden(raden) binnen de Rabobank organisatie juist versterken. Op 26 maart werden over dit thema kennis en ervaringen uitgewisseld. jbJL Leden aan het woord B&B 16e jaargang 2007 01 De verborgen kracht van leden Door Frank van Empel De ledenraad leeft. De 85 banken met een ledenraad hebben samen circa 3.200 ledenraadsleden. Daarvan zijn er 1.400 geênqueteerd. De respons bedroeg 70%. Dat is veel. Enkele conclusies: Drie kwart van de ondervraagden ziet het als kerntaak een brugfunctie te vormen tus sen de leden van hun bank en de bank zelf. De helft van de ledenraadsleden beschouwt het meedenken over en inspraak hebben in het beleid van de bank als een kerntaak. Slechts 5% vindt dat van het goedkeuren van de jaarreke ning. Viervijfde (79%) vindt de ledenraad een effectief middel voor het uitoefenen van ledeninvloed, en 78% meent dat de ledenraad alle ruimte krijgt om mee te denken. De resultaten werden op 26 maart gepre senteerd tijdens een bijeenkomst over ledenraden, waarbij zo'n 120 bestuurders en commissarissen aanwezig waren. 'Er gaat kracht uit van de ledenraad,' zegt manager coöperatieve en bestuurlijke the ma's Ronald Korpershoek. 'De vertegen woordigers van de leden in de ledenraad zijn de ogen, oren en het geweten van de bank. De vraag is: hoe kunnen we die kracht richten en vormen? Heel belang rijk is dat we ledenraadsleden bewust maken van hun kracht en stimuleren om gebruik te maken van de geboden ruimte. Vanuit de aangesloten banken gezien, gaat het er vooral om de kracht van de leden te benutten. Leden beschikken over een enorme hoeveelheid kennis en erva ring. Als we erin slagen daarvan een frac tie te benutten, zijn we spekkoper.' Instituties als directie, bestuur, raad van commissarissen, algemene ledenvergade ring en ledenraad hebben elk hun eigen, specifieke rol. De ledenraad neemt in dit krachtenveld een bijzondere plaats in. Om een zo hoog mogelijke klantwaarde te halen uit de coöperatieve organisatie structuur, is het volgens Korpershoek belangrijk dat 'leden in een zo vroeg mogelijk stadium van het besluitvor mingsproces hun beelden kunnen inbren gen. De snelste en efficiëntste weg is die via de ledenraad. Korpershoek: 'De kracht van ons nieuwe besturingsmodel zit hem in de dialoog. Er is geen blauwdruk voor hoe je zo'n dialoog organiseert. Dat pro beren we nu uit te vinden.' Dichtbij de klant en betrokken. Dat waren altijd de onderscheidende kenmer ken van Rabobank. Plus het feit dat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 6