Morren maar! Uitgelicht Wet- en regelgeving, voor veel banken zijn ze een doorn in het oog. Een deel van de regelgeving is wetgeving of opgelegd door toezichthoudende instanties en dus ver plicht. Maar Rabobank Nederland en lokale banken hebben in de loop der jaren ook volop eigen regels bedacht. Het Meldpunt Onnodige Regelgeving en de daar uit voort vloeiende quick wins moeten helpen om de regeldruk drastisch te verminderen en processen beter en effectiever te laten functioneren. Twee jaar geleden is Piet Moerland, lid raad van bestuur Rabobank Neder land, begonnen de aandacht te vestigen op de noodzaak om de regeldruk te ver minderen. Bij de externe toezichthouders, maar bovenal ook intern. Vooral omdat de regeldruk lokaal veel irritatie en werk belasting met zich meebrengt. Nu lijkt het pleidooi daarvoor breed aan te slaan. Bestaande regels worden kritisch tegen het licht gehouden en nieuwe regelgeving gaat pas de organisatie in als ze door een speciale commissie beoordeeld is op noodzaak en efficiency. Moerland zelf en collega Bert Bruggink hebben zitting in deze 'goedkeuringssluis'. Sinds begin dit jaar kan iedereen binnen de Rabobank terecht bij het Meldpunt Onnodige Regelgeving (MOR) met sug gesties en ideeën om de regeldruk terug te dringen. Nog geen twee maanden na het begin stond de teller al op ruim 300 meldingen. Ze komen vanuit alle geledin gen binnen de bank: van baliemedewer ker tot directeur. Het meldpunt stuurt de meldingen door naar de verantwoordelij ke directoraten en zorgt ervoor dat alle opmerkingen serieus bekeken én beant woord worden. Met al het speurwerk naar onnodige be staande regeltjes en overbodige papier- kraam is al veel boven water gekomen. Regels die door Rabobank Nederland opgelegd zijn aan de lokale banken, maar ook veel regels die lokale banken zelf hebben gemaakt veelal als een lokale ver taling van organisatieregels. In de centra le kringvergadering van 21 maart 2007 deed Piet Moerland dan ook een oproep aan lokale banken om kritisch naar de ei gen regelgeving te kijken. Ook de 'Controle aan de Voordeur' die er voor moet waken dat lokale banken on nodig worden 'lastig gevallen' met de ge volgen van (nieuwe) wetten en regels draait volop. De commissie Wet- en Re gelgeving, met vertegenwoordigers van de raad van bestuur, Audit Rabobank Groep, Juridische zaken, Toezicht en Group Risk Management, bekijkt iedere twee weken alle voorgestelde nieuwe en aangepaste regels. Is het écht nodig? Wat zijn de gevolgen lokaal? Kan de Audit Angelique Kats Rabobank Meppel- Steenwijkerland Hans Vermeulen, Rabobank Best-Oirschot- De Beerzen B B 16e jaargang 2007 101 Ruim 300 meldingen Wetten, regels, voorschriften en procedures. Niet zelden staan ze het succesvol zaken doen en de service aan de klant meer in de weg dan wenselijk is, vindt ook bestuursvoorzitter Bert Heemskerk. Twee collega's zijn het in elk geval met hem eens. 'Een groep mensen uit alle geledingen van deze bank heeft een handleiding geschreven over hoe te handelen bij overlijden van een rekeninghouder, omdat die van Rabobank Nederland op bepaalde punten niet voldoet. Die laatste voorziet bijvoorbeeld in een auto matische incassoblokkade, ook voor de gas-, water- en lichtrekeningen. Of in een algeme ne debetblokkade. Voor de partner van de overledene betekent dat een enorme romp slomp. Wij sturen de partner een akkoordver klaring met een overzicht van incasso's en machtigingen, waarop hij of zij kan aangeven welke wel en niet moeten worden voortgezet. Zo geef je invulling aan de term "klantwaar de". Andere kantoren in de regio gebruiken onze handleiding nu ook.' 'Debetstanden op een beleggersrekening worden meegenomen in het obligobeheer van de effectendienstverlening. Zo'n debetstand moet binnen vijf werkdagen zijn weggewerkt. Maar vaak heeft de rekening houder er dan nog geen benul van dat een debetstand is ontstaan. Vaak gaat het om kleine overstanden door afschrijving van rente en kosten die niets te maken hebben met effectenrisico, maar er schieten wel drie risk-indicatoren op rood. Die zetten heel wat mensen aan het werk: de adviseur, de local compliance officer, de manager Particulieren en de klant. Terwijl het vaak maar om een lut tel bedrag gaat. Maak onderscheid tussen overstanden op een beleggersrekening, die via het KBF-traject kunnen lopen, en effec tenrisico's zoals marginverplichtingen. De bank kan zich dan concentreren op de werke lijke risico's en de klant raakt niet geïrriteerd.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 22