Morren maar!
Uitgelicht
Wet- en regelgeving, voor veel banken zijn
ze een doorn in het oog. Een deel van de
regelgeving is wetgeving of opgelegd door
toezichthoudende instanties en dus ver
plicht. Maar Rabobank Nederland en lokale
banken hebben in de loop der jaren ook
volop eigen regels bedacht. Het Meldpunt
Onnodige Regelgeving en de daar uit voort
vloeiende quick wins moeten helpen om de
regeldruk drastisch te verminderen en
processen beter en effectiever te laten
functioneren.
Twee jaar geleden is Piet Moerland, lid
raad van bestuur Rabobank Neder
land, begonnen de aandacht te vestigen
op de noodzaak om de regeldruk te ver
minderen. Bij de externe toezichthouders,
maar bovenal ook intern. Vooral omdat
de regeldruk lokaal veel irritatie en werk
belasting met zich meebrengt. Nu lijkt
het pleidooi daarvoor breed aan te slaan.
Bestaande regels worden kritisch tegen
het licht gehouden en nieuwe regelgeving
gaat pas de organisatie in als ze door een
speciale commissie beoordeeld is op
noodzaak en efficiency. Moerland zelf en
collega Bert Bruggink hebben zitting in
deze 'goedkeuringssluis'.
Sinds begin dit jaar kan iedereen binnen
de Rabobank terecht bij het Meldpunt
Onnodige Regelgeving (MOR) met sug
gesties en ideeën om de regeldruk terug
te dringen. Nog geen twee maanden na
het begin stond de teller al op ruim 300
meldingen. Ze komen vanuit alle geledin
gen binnen de bank: van baliemedewer
ker tot directeur. Het meldpunt stuurt de
meldingen door naar de verantwoordelij
ke directoraten en zorgt ervoor dat alle
opmerkingen serieus bekeken én beant
woord worden.
Met al het speurwerk naar onnodige be
staande regeltjes en overbodige papier-
kraam is al veel boven water gekomen.
Regels die door Rabobank Nederland
opgelegd zijn aan de lokale banken, maar
ook veel regels die lokale banken zelf
hebben gemaakt veelal als een lokale ver
taling van organisatieregels. In de centra
le kringvergadering van 21 maart 2007
deed Piet Moerland dan ook een oproep
aan lokale banken om kritisch naar de ei
gen regelgeving te kijken.
Ook de 'Controle aan de Voordeur' die er
voor moet waken dat lokale banken on
nodig worden 'lastig gevallen' met de ge
volgen van (nieuwe) wetten en regels
draait volop. De commissie Wet- en Re
gelgeving, met vertegenwoordigers van de
raad van bestuur, Audit Rabobank
Groep, Juridische zaken, Toezicht en
Group Risk Management, bekijkt iedere
twee weken alle voorgestelde nieuwe en
aangepaste regels. Is het écht nodig? Wat
zijn de gevolgen lokaal? Kan de Audit
Angelique Kats
Rabobank Meppel-
Steenwijkerland
Hans Vermeulen,
Rabobank Best-Oirschot-
De Beerzen
B B 16e jaargang 2007 101
Ruim 300 meldingen
Wetten, regels, voorschriften en procedures. Niet zelden staan ze het succesvol
zaken doen en de service aan de klant meer in de weg dan wenselijk is, vindt ook
bestuursvoorzitter Bert Heemskerk. Twee collega's zijn het in elk geval met hem
eens.
'Een groep mensen uit alle geledingen van
deze bank heeft een handleiding geschreven
over hoe te handelen bij overlijden van een
rekeninghouder, omdat die van Rabobank
Nederland op bepaalde punten niet voldoet.
Die laatste voorziet bijvoorbeeld in een auto
matische incassoblokkade, ook voor de gas-,
water- en lichtrekeningen. Of in een algeme
ne debetblokkade. Voor de partner van de
overledene betekent dat een enorme romp
slomp. Wij sturen de partner een akkoordver
klaring met een overzicht van incasso's en
machtigingen, waarop hij of zij kan aangeven
welke wel en niet moeten worden voortgezet.
Zo geef je invulling aan de term "klantwaar
de". Andere kantoren in de regio gebruiken
onze handleiding nu ook.'
'Debetstanden op een beleggersrekening
worden meegenomen in het obligobeheer
van de effectendienstverlening. Zo'n
debetstand moet binnen vijf werkdagen zijn
weggewerkt. Maar vaak heeft de rekening
houder er dan nog geen benul van dat een
debetstand is ontstaan. Vaak gaat het om
kleine overstanden door afschrijving van
rente en kosten die niets te maken hebben
met effectenrisico, maar er schieten wel drie
risk-indicatoren op rood. Die zetten heel wat
mensen aan het werk: de adviseur, de local
compliance officer, de manager Particulieren
en de klant. Terwijl het vaak maar om een lut
tel bedrag gaat. Maak onderscheid tussen
overstanden op een beleggersrekening, die
via het KBF-traject kunnen lopen, en effec
tenrisico's zoals marginverplichtingen. De
bank kan zich dan concentreren op de werke
lijke risico's en de klant raakt niet geïrriteerd.'