Berichten 17 B&B 16e jaargang 2007 01 Tekst Jasper Enklaar nels en later de ledenraad. Zij kregen de vraag voorgelegd: 'waar zouden we ons als bank voor moeten inzetten?' Dat leverde een aantal thema's op: sociale cohesie, starters op hui zenmarkt, uitvallers in het onderwijs, "ledereen weet ons wel te vinden voor spon soring", zegt Van den Nouwland. "Maar daar moetje een focus in aanbrengen. En je moet niet alleen een zak met geld bieden uit het Stimuleringsfonds, maar ook je medewerkers en de mensen in je netwerk erbij betrekken. Dan ben je daadwerkelijk zichtbaar en kun je je verbinden aan een project." Behalve voor het ROC is het stageproject ook voor de bank een succes. "We hebben ons niet gerealiseerd welke vlucht dit project ging nemen, ook niet in termen van wederkerig heid. Via het stageproject zijn we in contact gekomen met bedrijven die nog niet bij ons bankieren. Alle welzijnsorganisaties in Utrecht belden dat ze bij ons wilden komen bankie ren." In de groeiende allochtone markt is de positie van de Rabobank sterk verbeterd. De MVO-activiteiten worden met succes ingezet bij acquisitie. "Coöperatie is ook commercie", zegt Van den Nouwland dan ook. "Ondanks de bekendheid en de publiciteit bereiken we niet iedereen. We zullen dus ook gewoon koud moeten blijven acquireren. Maar 'koud' kan best een beetje lauw gewor den zijn. Want mensen zien toch je naam vaak in de krant staan en kennen het project." Het is volgens Van den Nouwland nog moeilijk te kwantificeren wat het project heeft opgele verd. "Maar ik weet wel zeker dat het leads oplevert, vooral uit allochtone hoek. Via de activiteiten van de bank kom ik met partijen in contact die ik anders nooit zou zijn tegenge komen. Het is een nieuwe vorm van netwer ken." Nu het stageproject zo'n succes is geworden, wordt het tijd om te oogsten. Ook ten aanzien van de gemeente die zo positief is over de activiteiten van de Rabobank. De bank onder steunt sportactiviteiten in de stad, sponsort culturele zaken, en is actief binnen het onder wijs. Bovendien is de Rabobank de bank van alle Utrechtse daklozen en mensen onder bewindvoering. Van den Nouwland: "Dat doen we allemaal voor de stad, maar de gemeente bankiert elders. We moeten onze bescheiden heid afwerpen en laten zien wat we doen. Dus hebben we een boekje gemaakt waarin we het collegeprogramma naast de Rabo-actvitei- ten hebben gelegd. Op de linkerpagina het collegeprogramma, op de rechterpagina onze activiteiten. Zo laten we zien waar we elkaar kunnen versterken. Daar zit natuurlijk wel een prijs aan vast: dat de gemeente bij ons gaat bankieren. Dat boekje ligt nu bij de directeur economische zaken." Toonaangevende jaarverslagen Het thema van het Jaarverslag is: Toonaangevend. Veel van onze maatschappelijk verantwoorde initiatie ven kunnen we met recht toonaangevend noemen. Ook in het afgelopen jaar werd op lokaal en nationaal niveau een groot aantal projecten gestart. Door het jaarverslag heen is een bloemlezing te vinden van deze projecten, van de introductie van Rabo Mobiel, met vaste abonnementskosten en betaalfunctie tot de lancering van de Rabo Klimaatkaart, de innovatieve financiering van een windmolenpark en een baanbre kend grootstedelijk project door Bouwfonds nabij het Centraal Station in Amsterdam, maar ook de financie ring van groenlabelkassen door Rabo Groenbank. Het volledige Maatschappelijk Jaarverslag 2006 is gepubliceerd op www.rabobankgroep.nl/mvo. Een korte compilatie is samen met zes casestudies in druk vorm uitgebracht met als titel 'De impact van MVO 2006'. In 2006 zijn flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid: bijna negen van de tien lokale banken werken met MVO-doelstellingen, de integratie van MVO in de kernactiviteiten is goed op gang gekomen en nieuwe producten zijn geïntroduceerd. Lezers wor den uitgenodigd om te reageren op het maatschap pelijk jaarverslag via jaarverslagen@rn.rabobank.nl Het Jaarverslag, de Jaarrekening en het Maatschap pelijk Jaarverslag van de Rabobank Groep 2006 zijn op internet verschenen. U kunt deze verslagen raadple gen op www.rabobankgroep.nl Rabobank krijgt Euromoney 'Deal of the year'-award Rabobank heeft een 'deal of the year' award van het blad Euromoney in de wacht gesleept voor de financiering van het bij zondere duurzame ener gieproject, het Q7 wind molenpark voor de kust van IJmuiden (zie B&B nr 6). Deze betekenisvolle award is volgens de jury enerzijds een erkenning van de baanbrekende rol van de Rabobank in duurzame financieringen en anderzijds natuurlijk een stimulans om stevig door te pakken op dit gebied. De bouw van het windmolenpark is vorig jaar zomer begonnen en zal naar verwachting begin maart 2008 zijn voltooid. Er is een totale investering van 383 miljoen mee gemoeid. Het park zal ongeveer 400 GWh per jaar produceren, genoeg om 125,000 huishoudens van energie te voorzien. Daarmee zal de uitstoot van 225,000 ton CO-> worden vermeden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 17