'Sociaal is succesvol' Reportage Coöperatief dividend loont. Dat bewijst Rabobank Utrecht met een project voor stageplekken in de probleemwijk Kanaleneiland. Het project geeft leerlingen de beloofde stageplekken, en levert de bank veel publiciteit, een sterk imago, enthousiaste medewerkers, nieuwe klanten en veelbelovende leads op. Maatschappij Fotografie De Beeldredaktie I Patrick van de Luijtgaarden B&B 16e jaargang 2007 01 Tijd om te oogsten \rent van dén Nouwland ind maart maakte Utrecht de kick-off mee van De Slinger. Dat is een steeds breder gesteund initiatief waarbij bedrijven, individu en en organisaties samenwerken op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid. De Utrechtse burgemeester Brouwer verricht te de aftrap van de Utrechtse Slinger. Dat gebeurde tijdens de zogenaamde Dialoogbij- eenkomst op de ROC-vestiging in de Utrecht se wijk Kanaleneiland. Die locatie was niet toevallig. Kanaleneiland is een wijk met veel problemen: hangjongeren, een hoge crimina liteit, veel schooluitval. Het ROC staat daar middenin, letterlijk en figuurlijk. Een van de organisators van de dialoogbij- eenkomst was Rabobank Utrecht eo. Ook dat was niet toevallig. "Als zo'n Slinger ook in Utrecht van start gaat, moet je daar als Rabo bank bij betrokken zijn", zegt Laurent van den Nouwland, directeur bedrijven van Rabobank Utrecht eo. "En dan moet je niet alleen met de beurs rammelen, maar daadwerkelijk een actieve rol opeisen." Probleem aangepakt Het bekendste voorbeeld daarvan is het pro ject'Geef een Kanaleneilander een stagekans'. Het probleem dat ROC-leerlingen uit Kanalen eiland moeilijk aan een stageplek kwamen heeft de Rabobank op uiterst succesvolle wijze aangepakt. Via het eigen netwerk van bedrijvenklanten en potentiële klanten ging de Rabobank op directieniveau en via de accountmanagers kwalitatief hoogwaardige stageplekken acquireren. Dankzij de actieve was ten eerste het niveau waarop relaties wer den benaderd. "Je hebt een sponsor nodig op directieniveau", zegt Van den Nouwland. "We zijn op directie- en DGA-niveau bedrijven gaan benaderen. Zo'verkochten'we stage plekken, hetzij op maatschappelijke gronden, of omdat de wijk verkleurt en bedrijven dus ook intern moeten verkleuren, of gewoon omdat ik het vroeg." Daarnaast speelt ook de bevlogenheid een rol. Daarmee begon het stageproject aanvankelijk ("Wij zagen een groot probleem en zijn vanuit persoonlijke betrokkenheid aan de slag gegaan."), maar ook in het vervolg bleek dat belangrijk. In proefsessies gingen accountmanagers met het thema aan de slag. "Zo keken we wie het leuk vond om te doen, wantje moet wel een bepaalde bevlogenheid hebben en gevoel hebben voor dit soort thema's." Als laatste succesfactor noemt Van den Nouw land een duidelijke focus in het lokale coöpe- ratie-beleid. Een paar jaar terug begon de bank met het raadplegen van de klantenpa- aanpak van de bank zijn er nu zelfs meer sta geplekken dan leerlingen. Het project is bijzonder succesvol, zowel voor de ROC-leerlingen als voor de Rabobank. Dat bleef niet onopgemerkt. In talloze interviews mocht Laurent van den Nouwland zijn project toelichten. De bank werd onderscheiden met de Human Talent Trophy en is nu genomi neerd voor deTolerantieprijs van de stad Utrecht. Verschillende ministers zijn op de hoogte van wat Rabobank Utrecht in Kana leneiland deed. In de nieuwjaarstoespraak van burgemeester Brouwer werd de bank en het project met naam en toenaam genoemd. Een aantal factoren droeg volgens Van den Nouwland bij aan het succes in Utrecht. Dat

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 16