'Wat betreft de salesforce zien wij onszelf als een verlengstuk van de lokale banken' ilian Jansen Verplanke B B 16e jaargang 2007 01 Fotografie De Beeldredaktie, Maarten Hartman concurrenten maar ook voor Rabobank. "Dit nieuwe businessmodel is op 1 janu ari 2006 in gebruik genomen. En dit is de eerste keer dat wij op zo'n gefocuste wijze deze markt bewerken." Het nieuwe businessmodel zal worden geëvalueerd op de bijeenkomst van de CKV in oktober. De resultaten zijn nu al erg positief en het is de verwachting dat deze trend zich zal voortzetten. "Ik ben ervan overtuigd dat wij door moeten zet ten en al het potentieel uit de markt moeten halen. In 2006 hebben wij de kosten van 76% van de banken al terug verdiend. De klanttevredenheid, mede werkerstevredenheid en de kwaliteit van de resultaten van de regioteams worden nu onderzocht. Een ander belangrijk element van de regioteams is dat alle mensen die er wer ken gecertificeerd zijn voor dit complexe marktsegment en op meerdere vlakken over bewezen kennis beschikken. "Wij weten precies wat voor expertise we in huis hebben en waar de leemtes liggen. Daarnaast verzorgen wij voor onze medewerkers maatwerk-opleidingen tot bijvoorbeeld corpora te banker, wat ook goed is voor de lokale banken." zozeer een kwestie van retail- tegenover wholesalesystemen van Rabobank Inter national, maar juist wat het best werkt met de beschikbare mogelijkheden. Bovendien dient dit aspect voor de klant 'onzichtbaar' te blijven. "We proberen alles wat we doen in de complexe markt bij de lokale banken te boeken. Mocht de klant te complex zijn voor de lokale systemen, dan migreren wij geselecteerde klanten naar het Wholesalesysteem. Ik heb het hier over een aantal van hooguit een paar honderd." Jansen Verplanke heeft niets dan lof voor de Wholesale Customer Relationship Management Portal, RADAR, zijnde "een Theorie tegenover praktijk De interactie tussen Grootbedrijf en de lokale banken klinkt in theoretisch opzicht ideaal, maar hoe werkt dat nu in de praktijk? "Wij werken met samenwer kingsovereenkomsten waarin de verant woordelijkheden van de lokale banken en de regioteams op hoofdlijnen worden vastgelegd. Met elk van de 188 banken hebben wij afzonderlijk gesprekken gevoerd over hun specifieke markt. In samenwerking met deze banken kijken wij naar de prospects in de complexe markt, hoe de regioteams deze prospects gaan benaderen en van welke klanten de lokale bank wenst dat wij het strategische relatiemanagement overnemen. In dat geval dragen de banken deze activiteit over aan de regioteams, en verdelen wij samen met een relatiebeheerder van de bank het operationele en strategische relatiemanagement richting betreffende klanten. Op dit moment regisseren wij er op die wijze zo'n 400. Het probleem is het vinden van een balans. Als je te veel regieklanten hebt, is er geen tijd om acquisities te doen. Daarom ben ik van mening dat de regioteams enkel en alleen kunnen functioneren als een verlengstuk van de lokale banken." Vanuit systeemoogpunt gezien is het niet fantastisch systeem dat momenteel naar de regioteams wordt uitgerold en bij uit stek geschikt is voor het ondersteunen van hun regierol." Een systematische link tussen de lokale banken en regioteams bestaat nog niet, maar deze is wel in ont wikkeling. Hoewel een gedecentraliseerd bedrijfsmo del de beste manier is om de klant te bedienen, is het realiseren van een geza menlijke teamgeest door het delen van best practices en sales drive, een cruciale succesfactor. Gezien de geografische ver spreiding van de teams over Nederland is dit geen gemakkelijke opgave. "We heb ben een programma geïntroduceerd met de slogan 'De wil om te winnen' teneinde een cultuurverandering binnen de regiote ams te bewerkstelligen en het idee te ver sterken dat wij allemaal gezamenlijk wer ken op de Grootbedrijf-markt. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden wan neer je kennis kunt delen en van elkaar kunt leren? En het resultaat is dat we de lokale banken betere prestaties laten zien." Jansen Verplanke gelooft heilig in de kracht van de slogan. "Iets willen geeft energie. Dit is een cruciale factor gezien het feit dat de teams opereren in een zeer competitieve markt." handeld," licht Cilian toe. "De klant kan gewoonweg op zijn of haar fiets stappen, naar zijn of haar lokale bank gaan, en daar alle aspecten die met de uitvoering van de deal te maken hebben bespreken. Daarbij zijn er dan bijvoorbeeld specia listen van ons regioteam in Noord Nederland aanwezig om een dergelijk complex proces te begeleiden." De con currenten van Rabobank opereren daar entegen centraal. Het benutten van het lokale netwerk en lokale expertise en eigenaarschap in samenwerking met uit gebreide expertise van het regioteam op het gebied van de complexe markt is een nieuw concept, niet alleen voor onze

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 15