'Hf Lokale banken levenslij r Grootbedrijf Interview Het is de uitdaging voor lokale banken om het zogeheten 'niet-complexe grootzakelijke marktsegment geheel zelfstandig te bedienen. De afdeling Grootbedrijf van Rabobank International Corporate Clients Nederland (Rl CCN) werkt dan ook nauw samen met de banken om deze ambitie te realiseren. fatttnef W» Mobiel. 1 Klantwaarde/markt B&B 16e jaargang 2007 01 Banken bedienen deze sector nu nog veelal ondersteund door het Groot bedrijf maar op 1 januari '08 moet de overgang naar complete zelfstandigheid afgerond zijn. 'In het zogeheten 'complexe' segment brengen wij specialisten en rela tiemanagers dichterbij onze klanten via negen regioteams die door het hele land werken en gebruik maken van het net werk van lokale banken. Daarmee heeft de Rabobank in dit segment qua positio nering een voorsprong op onze concurren ten', aldus Cilian Jansen Verplanke, Directeur Grootbedrijf, RI CCN. Het definiëren van niet-complexe (met 0-30 miljoen omzet) en complexe (met 30-250 miljoen omzet) klanten is een gebruikelijke afbakening op deze markt. "Natuurlijk zijn er klanten van 40 mil joen omzet die niet complex zijn en klan ten met 10 miljoen omzet die zeer com plex zijn, maar deze afbakening maakt gemiddeld toch een helder onderscheid," legt Jansen Verplanke uit. Een flink aantal grotere lokale banken is nu al uitstekend in staat om de niet-com plexe sector zelfstandig te bedienen. In 2007 ligt voor ons de focus op het identi ficeren van banken die dit nog niet kun nen, en hoe Rabobank Nederland hen daarbij kan bijstaan en ze aan de benodig de capaciteit kan helpen. "We zijn al sinds medio vorig jaar in gesprek met Directo raat MKB over hoe alle lokale banken hun eigen markt kunnen bedienen na 1 januari 2008. Voor ons is daarbij belangrijk dat de klant altijd voorop zal staan en wij die markt nooit zomaar zul len laten vallen." Maar wat is dan de waarde die Grootbe drijf aan de lokale banken toevoegt? "Wat betreft de salesforce zien wij onszelf als een verlengstuk van de lokale banken. We ondersteunen hen in het bedienen van het complexe marktsegment met behulp van onze relatiemanagers en specialisten. Wij beschikken over een prospect lijst en wij bepalen samen met de lokale bank wie daarvan de volgende klant van Rabobank wordt. Alles wat wij met onze 240 man sterke salesforce ondernemen, heeft als doel de lokale banken te ondersteunen." Volgens Jansen Verplanke is het een ijzer- sterke combinatie: het uitgebreide net werk van lokale banken enerzijds en de specialisatie en ervaring op het gebied van corporate banking van Grootbedrijf anderzijds. "Hierdoor zijn wij veel beter gepositioneerd ten opzichte van onze con currenten." En een gedecentraliseerde benadering is ook veel klantvriendelijker. "Wanneer bijvoorbeeld een bedrijfsover name ter grootte van 100 miljoen in Drachten plaatsvindt, wordt de transactie in Drachten geboekt en in Drachten afge- w

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 14