5 tips voor betere prestaties 'Alleen met onze mensen kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie. Als ze deskundig en gemotiveerd zijn en plezier hebben in hun werk en dat ook uitstralen, komen de resultaten vanzelf. Dan is bankieren heel simpel.' B B 16e jaargang 2007 01 Fotografie Cristian van der Meij 1 Werk als er werk is, en laat de mede werkers daar zelf over beslissen. De cao laat op het gebied van werktijden veel ruimte voor eigen invulling. Geef dus ruimte aan medewerkers om in te spelen op wat de klant wil. 2 Praat over doelen, en minder over middelen en regels. Ook hier kunnen mensen zelf, of samen, dikwijls het beste bepalen hoe zaken aangepakt moeten worden om de klant zo goed mogelijk te bedienen. 3 Gebruik de mogelijkheden van infor matietechnologie. Die maakt het mogelijk om op veel plaatsen en manieren te werken, en op flexibele tijdstippen. Denk aan telewerken, smartphones, internet en e-mall, tele- en videoconferenclng, et cetera. 4 Beloon teams en individuen op basis van bereikte resultaten. Zo'n beloning mag meermalen per jaar vastgesteld en uitbetaald worden. 5 Leer van elkaar. Oud van jong, oner varen van ervaren, man van vrouw, bank van bank en alles natuurlijk ook omgekeerd. van 34 naar 31 procent. We hadden wel 40 procent kunnen kopen, maar daar verdien ik niks aan.' 'Je hebt gelijk,' zegt Datema. 'Maar we willen wel marktleider blijven. Daarom moeten we er zeker ook voor zorgen dat we processen efficiënter inrichten. En bijvoorbeeld de regelgeving vereenvoudigen. Want daarover klagen banken steen en been.' Voortman: 'Veel mensen verschuilen zich achter regelgeving. Onzin. Wij scoren commercieel goed én we zijn in control. We hebben een bedrijfsportefeuille met veel grootzakelijke klanten en een hoog risicoprofiel. Goede mensen zetten daar een eigen ont wikkeld kredietbeheersysteem bovenop. Vorig jaar hebben we slechts anderhalve ton afgeboekt. Het was de eerste keer in vijf jaar.' Dat zijn bank een bancaire pro ductiviteit van 1,61 heeft, komt volgens Voortman omdat de bank het commerci eel zeer goed doet. 'Natuurlijk letten wij ook op de kosten en proberen we zo effi ciënt mogelijk te werken. Maar we willen vooral zoveel mogelijk opbrengsten halen. Actief in de markt bezig zijn, netwerken, klanten overtuigen van onze meerwaarde, cross-sellen - dat is de kracht van ons lokaal ondernemerschap. Dat is veel leu ker dan met de kaasschaaf nog eens langs de kosten gaan.' Toch is er volgens Datema ook nog veel te besparen. 'De fusies tot een aantal van 150 banken liggen grotendeels achter ons. Nu is het tijd om te verzilveren, om dus in aantal arbeidsplaatsen terug te gaan. Dat is een van de onderwerpen in de gesprekken die ik met banken aanga.' Rabobank Nederland kan banken helpen hun prestaties te verbeteren, aldus Date ma. 'We kunnen cijfers analyseren, de markt in beeld brengen, quick wins aan leveren om slimmer en efficiënter te wer ken. Veel is mogelijk, maar de directie moet wel willen. Zij zijn de ondernemers, zij moeten zelf inzien dat het roer om moet.' Daarmee komt het gesprek weer terug bij het leiderschap. Datema: 'Als directeur moet je mensen de ruimte geven om te ondernemen en zor gen dat ze zich ontwikkelen.' Daarmee is Voortman het van harte eens. 'Alleen met onze mensen kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie. Als ze deskundig en gemotiveerd zijn en plezier hebben in hun werk en dat ook uitstra len, komen de resultaten vanzelf. Dan is bankieren heel simpel.' In Rijssen-Enter hebben de veranderingen overduidelijk effect gesorteerd: anno 2006 is Rabobank Rijssen-Enter een van de best presterende Rabobanken in Nederland. De bancaire productiviteit is 1,61 (1,10 in 1994) en de baten-lastenverhouding 1,75 (1,24 in 1994). En volgens Voort man kan het nog beter, want de doelstel ling voor de bancaire productiviteit voor 2007 ligt op 1,64. Het ligt dus voor de hand om andere banken naar Rijssen te sturen om te kij ken hoe het moet. 'Ik heb hier diverse banken op bezoek gehad met de vraag om ze het kunstje te leren,' zegt Voort man. 'Maar zo werkt het niet. Ik kan ver tellen hoe wij het doen, maar het gaat er niet om hoe wij onze systemen hebben ingericht of hoe onze werkwijze is. Het gaat om het lokale ondernemerschap en hoe dat in de praktijk wordt gebracht.' Datema: 'Banken kunnen natuurlijk des ondanks veel van elkaar leren. We gaan kijken of we ze gestructureerd met elkaar in contact kunnen brengen. Eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn; bankdirecteu ren zouden elkaar als ondernemers uit zichzelf moeten opzoeken om hun eigen prestaties te verbeteren. Dat is de ultieme vorm van een coöperatie.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2007 | | pagina 11