'Coöperatief leiderschap bepalend voo marktleiderschap' Bert Mertens: Interview Aan de basis van het duurzaam succes van de Rabobankorganisatie ligt coöperatief leiderschap. Om te blijven floreren als 'die andere bank' kunnen we absoluut niet zonder. In het jaarplan 2006 werd dit ook met zoveel woor den gesteld. Bert Mertens is ervan overtuigd dat een coöperatie eisen stelt aan het leiderschap. Over de inhoud en betekenis van coöperatief leider schap heeft hij uitgesproken ideeën. Hij trekt het begrip naar de voorgrond, waar het hoort. Besturen/managen B&B 15e jaargang 2006 06 Bert Mertens functie Directeur Coöperatie Bestuur Rabobank Nederland e mail H.H.J.Mertens@rn.rabobank.nl /^^ok in de hitte van de strijd met de terechte aandacht voor de commer ciële en financiële prestatie mogen we nooit uit het oog verliezen waarvoor de organisatie op aarde is', zo stelt Mertens. 'Wij zijn er voor de klanten, niet voor onszelf, niet voor aandeelhouders. De klantenvraag, het klantenbelang dient het vertrekpunt te zijn van onze creativiteit, van onze innovatie en van onze plannen en formules.' Vooral nu sprake is van snelle functiewisselingen door opschaling en een beperking van de zittingsduur, is volgens Mertens het risico aanwezig dat het coöperatief geheugen snel korter wordt. Voor hem is het verleden een belangrijk oriëntatiepunt voor een organi satie. 'Het kan met een organisatie precies zo gaan als met een mens met geheugen verlies, die ziet geen toekomst meer. Omdat de toekomst een lang verleden heeft, is aandacht voor de waarden en normen die ten grondslag liggen aan onze organisatie van levensbelang.' Identificatie met de organisatie Waarin verschilt coöperatief leiderschap van leiderschap in andere ondernemin gen? Mertens: 'Laten we vooropstellen dat leiders in onze organisatie tenminste over dezelfde kwaliteiten dienen te beschikken als leiders in andere organisa ties. Dan doel ik onder andere op het kunnen ontwikkelen van een visie en deze overtuigend kunnen overbrengen, koersvastheid maar ook vakbekwaam heid. Maar ons leiderschap vraagt meer. Een ledengestuurde coöperatie werkt fun damenteel anders dan een beursgedreven naamloze vennootschap. Dat betekent dat de leiding zich moet willen en kun nen identificeren met het wezen van onze organisatie. Dat blijkt uit de waardering voor de invloed en zeggenschap van de leden, zichtbaar door het voortdurend uitnodigen en uitdagen van de leden om te reageren op beleid en uitvoering. Op de tweede plaats dient zichtbaar te zijn dat de leider consequent vertrekt vanuit het klantenbelang. Met dat belang voor ogen wordt gestuurd naar een superieure kwaliteit van dienstverlening en tegelij kertijd naar een zeer kostenefficiënte organisatie. Wordt dat laatste immers niet gerealiseerd dan wordt of de klanten winst onthouden of de continuïteit onvoldoende geborgd.' In dit verband merkt Mertens op dat ook in de huidige tijd meer gelet zou moeten worden op één van de uitgangspunten van Raiffei- sen: kosteloos beheer en eenvoud van inrichting. In staat tot luisteren en communiceren Zijn er ook nog bijzondere persoonlijke eigenschappen vereist? 'Ja', zegt Mertens, 'als creatie van klantwaarde het doel is, dan vraagt dat in ieder geval dat je goed kunt luisteren. Dat geldt zeker niet alleen voor medewerkers met klantencontact, maar zeker ook voor hen die leiding geven. De behoefte van de klant kan niet goed genoeg gelezen worden als je geen oprechte belangstelling voor de ander hebt. Die belangstelling zal niet alleen blijken uit een goed klantencontact, maar ook uit hoe iemand omgaat met mede werkers, familie, buren, et cetera. Op de tweede plaats moet een coöpera tief leider een visie helder en overtuigend kunnen overbrengen. Als de leider de leden serieus neemt en hen niet weet te overtuigen, zal hij zich afvragen of hij wel voldoende duidelijk is geweest. Blijft er onbegrip of weerstand bestaan, dan zal hij of zij zich afvragen of de idee- en of voorstellen wel kloppen. In veel andere type organisaties gaat het vaak om de overtuigingskracht van het winst cijfer of de hiërarchische positie.' Hart, hoofd en handen 'In onze organisatie', vervolgt Mertens, 'dienen de leiders zich ook verbonden te voelen met de gemeenschap of samen leving waarin zij werken. Als persoon moeten zij willen investeren in de voor uitgang of verbetering van de samenle ving. Dat zit in het hart en niet alleen in

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 8