Berichten Gastcolumn Arnold Schilder 'De naleving van de Wid bij de Rabobank vertoonde tekortkomingen' Toezicht houden B B 15e jaargang 2006 06 Ledenaantal functie Directeur Toezicht, De Nederlandsche Bank e mail I a.schilder@dnb.nl Op 22 november jl. stonden er in totaal 1.634.183 leden in de boeken (1.535.409 natuurlijke personen en 98.774 organisaties). Dat betekent dat er, sinds de vorige 'Bank&Bestuurder-peildatum'20 september, 11.494 leden zijn bijgekomen. Verder waren er op 22 novem ber 3.015 lidmaatschapsaanvragen in behandeling en stonden er 4.999 aspirantleden geregistreerd. Duurzaam energieproject Een van de onderwerpen die ons het afgelopen jaar bij zowel de Rabobank als DNB flink heb ben beziggehouden is Customer Due Diligence (CDD). Meer specifiek: de Wet Identificatie bij Dienstverlening (Wid). CDD heeft betrekking op het beleid binnen instellingen voor het verkrijgen van inzicht in cliënten. De Wid is een specifiek instrument in de strijd tegen het witwassen van geld en het faciliteren van terrorismefinanciering. Vanuit haar toezicht houdende taak beoordeelt DNB de toereikend heid van de procedures en maatregelen, die zijn gericht op het tegengaan van het witwassen van geld en terrorismefinanciering door banken. In mei jl. rapporteerde DNB aan de Rabobank dat de naleving van de Wid bij de Rabobank tekortkomingen vertoonde. Mijn bespreking van deze rapportage met bestuurs voorzitter Bert Heemskerk was een levendige, waarin de emoties soms hoog opliepen. Voor alle aanwezigen was duidelijk dat het onder werp geenszins lichtvaardig werd opgepakt. Door het vele verrichte werk door de Rabobank om aan een correcte naleving van de Wid te voldoen, werd de kritische noot van DNB gezien als een zure appel. Bert Heemskerk maakte dat namens vele Rabomensen heet duidelijk. Tegelijk realiseerde DNB zich meer en meer - mede op basis van opmerkingen vanuit de Rabobank - dat de naleving van de Wid een sectorbreed probleem was. Dat kon niet alleen op bilaterale basis afgedaan worden met de verschillende instellingen. Om die reden werd besloten in NVB-verband te bespreken hoe een oplossing kon worden geboden aan de door de instellingen ervaren knelpunten. Met respect herinner ik mij het constructieve en concrete gesprek met Piet Moerland als NVB-voorzitter in juni. DNB heeft daarna medio juni 2006 een Circulaire uitgevaardigd waarin richtsnoeren, opgesteld in overleg met de NVB, zijn beschre ven. Het doel hiervan is Wid-conformiteit te bewerkstelligen. In de praktijk betekent dit nog steeds niet dat er voor elke vraag een pasklaar antwoord is, maar de ervaring leert ons dat de gezamenlijke inspanningen van DNB en de Rabobank er wel toe geleid hebben dat we samen tot een adequate werkwijze komen. Hieraan draagt zeker bij het feit dat de Rabo bank DNB raadpleegt daar waar er onduide lijkheid bestaat over toepassing van de wet in de praktijk. Regelmatig ontvangt DNB vragen van het directoraat Toezicht over bijvoorbeeld de wijze van vastlegging van identificatie gegevens, afgeleide identificatie bij rechtsper sonen of een kritische vraag ten aanzien van de toepassing van de wet door andere instel lingen. Juist doordat er begin dit jaar bij tijd en wijle forse discussies gevoerd zijn tussen DNB en Rabo, en breder in NVB-verband en met het ministerie van Financiën, is er inmiddels sprake van breed gedragen constructieve oplossingen. Deze bieden het hoofd aan een adequate toepassing van de wet in de praktijk. De door de Rabobank reeds geleverde en blijvende inspanningen op dit terrein zijn het resultaat van continue aandacht en betrokkenheid. DNB is dan ook positief over de door de Rabobank bewerkstelligde voortgang. De Rabobank participeert in de financiering (totaal 379 miljoen euro) van een windmolenpark voor de kust van IJmuiden. Het is de allereerste'non recourse' projectfinanciering voor een offshore windmolenpark wereldwijd. Het innovatieve karakter van de financie ring blijkt onder andere uit het feit dat de banken bereid zijn om al tijdens de risicovolle constructiefase te financieren op'non recourse'basis. Bij eerdere par ken lagen deze risico's volledig bij de investeerders. De Rabobank onderstreept hiermee dat zij een van de meest innovatieve banken is in deze sector. De bouw van het windmolenpark zal naar verwachting begin 2008 zijn voltooid. De geproduceerde elektriciteit is voldoende voor de elektriciteitsconsumptie van circa 125.000 Nederlandse huishoudens. Beste Private Bank van het jaar In een onderzoek van zakenblad Incompany heeft Rabobank Private Banking de titel 'beste Private Bank van het jaar' in de wacht gesleept. Aan het onderzoek deden beslissers uit het midden- en grootbedrijf mee. Rabobank Private Banking scoorde de hoogste gemid delden op de vier pijlers van het onderzoek: know how, prijs, service en resultaat. Opvallende uitschieters zijn de cijfers op de aspecten vakkennis (7,46), betrouwbaarheid (7,55), communicatie (7,35) en de mate waarin de klant zich gewaardeerd voelt (7,32). Onder het motto Aandacht+ gaat Rabobank Private Banking de klant nog centraler stellen in de communi catie. Begin december verscheen een nieuw maand blad op tabloidformaat gericht op de beleggende klanten: WijzeR, over beleggen en vermogen. Hierin geven analisten actuele informatie en worden lange termijnontwikkelingen en achtergronden vertaald naar concrete inzichten en tips die direct door de lezers kunnen worden toegepast. In de toekomst wil Rabobank Private Banking het concept WijzeR uitbreiden met onder andere een digitale nieuwsbrief, webvideo en bijeenkomsten voor beleggers.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 7