fff 'De WERKelijkheid van morgen' Uitgelicht Uit onderzoek van het directoraat Personeel van Rabobank Nederland zijn zeven megatrends naar voren gekomen die werk en werken ingrijpend zullen veranderen Nederland wordt digitaler, grenzelozer, pluriformer, onzekerder, verantwoorde- lijker, vitaler en ondernemender. Een en ander is neergeslagen in het boek 'De WERKelijkheid van morgen', dat uitgebreid binnen de organisatie is besproken. Zeer prikkelend voor de Rabobank is bijvoorbeeld de trend 'ondernemen der'. Van werknemers wordt immers steeds meer verwacht dat ze ondernemen der worden. Voor de medewerker de uit daging verantwoordelijkheid en initiatief te nemen, bevlogen en creatief te zijn. Voor veel leidinggevenden tijd om de stap te zetten naar meer ruimte geven en de mogelijkheden daarvoor te creëren. Ver trouwen lijkt het toverwoord. Vertrouwen in de kennis, de vaardigheden, de betrok kenheid en het inzicht van medewerkers. En niet langer beoordelen op hun 'face time' oftewel zichtbaarheid in de organi satie, maar op resultaat. De 'nieuwe' ma nager besteedt zijn/haar tijd in hoofdzaak aan het stimuleren, informeren en coachen van de medewerkers. Ondernemerschap stimuleert het tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Dat medewerkers minder tijd op kantoor besteden, betekent wel dat hun betrokkenheid steeds belangrijker wordt. Veel organisaties gaan nu nog uit van het model 'tevreden medewerkers tevreden klanten betere (financiële) prestaties'. Dus wordt de tevredenheid van medewer kers vaak periodiek gemeten. Maar in toenemende mate wijst de literatuur op het belang van 'betrokkenheid' (om vijf uur de telefoon nog opnemen) versus het 'verstandshuwelijk' van tevreden mede werkers ('ik wil om vijf uur de trein ha len). Wat meten wij in onze 'medewerker- tevredenheidsonderzoeken'? Tevreden heid, betrokkenheid of misschien wel bevlogenheid? Waarop beoordelen en be lonen wij managers: of hun medewerkers tevreden of betrokken zijn? Allemaal vra gen die het directoraat Personeel deden besluiten de implicaties van de zeven trends breed ter discussie te stellen. De trends zijn gedeeld en besproken bin nen de Rabobank Groep maar ook met klanten en relaties door de externe publi catie van het boek 'De WERKelijkheid van morgen'. Daarin staan onder meer 111 vragen die de trends voor het perso neelsbeleid oproepen. Samen met de Al gemene Werkgevers Vereniging Neder land (AWVN) werd in februari 2006 een landelijk congres georganiseerd over de trends. Verder zijn over de trends presen taties gehouden voor grote (koepelorga nisaties, zoals NUON, DSM, KPN, SNS Reaal, Schuitema en Ahold, en binnen de vakbonden CNV, FNV en de Unie. Aan gesloten banken vragen regelmatig om presentaties over de trends als aftrap voor hun beleidscyclus of in seminars voor klanten en prospects. Steeds met het resultaat: een nuttige en stimulerende blik op de toekomst. Ruim 2.000 exemplaren van het boek zijn toegestuurd aan de leidinggevenden van de aangesloten banken en Rabobank Nederland, aan de ondernemingsraden en aan de HR-managers. In een groot aantal bijeenkomsten is met honderden verte genwoordigers van deze groepen de ver binding gelegd tussen de trends en het nieuwe Strategisch Kader van de Rabo bank. Daarbij lag de focus op de gevol gen van de trends voor het personeels beleid in de organisatie. De deelnemers toonden een hoge betrokkenheid bij onderwerpen als: werken tot 65 jaar of misschien langer, diversiteit en soort zoekt soort, talentontwikkeling, mobili teit en productiviteit. De uitkomsten van deze discussies en de resultaten worden verwerkt in een geactualiseerde visie op het personeelsbeleid voor de Rabobank. Deze zal eind 2006 verschijnen en ook weer breed in de organisatie aan de orde worden gesteld. Het boek 'De WERKelijkheid van mor gen' is aan de tweede druk toe. De inte resse voor de toekomst is duidelijk, zeker binnen de Rabobankorganisatie. Van een personeelsafdeling mag worden verwacht dat deze alle betrokkenen helpt naar de toekomst te kijken. Veranderingen op dat vlak kosten tijd, nieuwe wegen moeten tijdig worden ingeslagen. Het is zeer positief dat managers, medewerkers, HRM-adviseurs en vertegenwoordigers van ondernemingsraden en vakbonden zo intensief betrokken willen zijn bij de ontwikkeling van de HRM visie van de Rabobank. Ook voor bestuurders en toe zichthouders van de aangesloten banken is het een materie om goed van op de hoogte te zijn en te blijven. Medewerkers B B 15e jaargang 20061 06 Betrokkenheid versus verstandshuwelijk De discussie landelijk voeden Gevolgen voor het personeelsbeleid Saliha Bochhah en Hans van der Heijden Functie Beleidsmedewerkers directoraat Personeel Rabobank Nederland e mail j.p.m.wit@rn.rabobank.nl Tijdig nieuwe wegen inslaan De auteursopbrengsten van 'De WERKelijkheid van morgenworden gedoneerd aan de Stichting Lezen en Schrijven, die zich bekommert om het lot van de laaggeletterden in Nederland. Het boek was geno mineerd voor de LTP - Van den Berghprijs voor het beste boek op het gebied van HRM in het Neder landse taalgebied.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 22