'Onafhankelijke vasthouden' 20 Q&A's over de professionalisering van bestuurders en toezichthouders Maar weinigen zijn zo goed ingevoerd en bekend in de kringen van bestuur en raad van commissarissen als Wim Huijs, coöperatie-adviseur bij Rabobank Nederland. In zijn loopbaan heeft hij zich ontwikkeld tot een autoriteit en vraagbaak op het gebied van bestuurszaken bij de aangesloten banken. Gedreven door een sterk coöperatiegevoel, onderkende Huijs tijdig het grote belang van de professionalisering van de gekozenen binnen de Rabobankorganisatie. Na 37 jaar zwaait hij af. Op de drempel nog een paar laatste vragen. Besturen/managen Fotografie Esther Pennarts e-mail huijs.w@planet.nl B B 15e jaargang 2006 06 D 'Dat mag je wel zeggen. Zij zijn een cruciale factor in ons coöperatieve bestel. Hun onafhankelijke positie ten opzichte van de Rabobank - 't is immers niet hun hoofdfunctie - en tegelijkertijd hun betrok kenheid, motivatie en deskundigheid zijn van wezenlijke betekenis voor wat ons onderscheidt van andere bankorganisaties. Het was koren op mijn molen dat ik me - zo'n zeventien jaar geleden - mocht gaan bezighouden met hun professionalisering. Ik heb het werken met en voor hen ervaren als bijzonder èn inspirerend.' 'Tijdens de Coöperatiediscussie in de tweede helft van de jaren negentig maakte de Rabobankorganisatie in mijn ogen één van de belangrijkste keuzes in haar bestaan. We besloten als coöperatie verder te gaan en klantwaarde voorop te stellen. Sinds dien is het onomstreden dè onderscheiden de kracht van onze organisatie. Die keuze heeft ook de professionalisering van bestuurders en toezichthouders in een stroomversnelling gebracht. Hun functio neren kreeg een duidelijke en eenduidige coöperatieve 'bedding'. Het was de erken ning van hun belangrijke positie.' Q 'Vanaf 1990 heb ik me, op mijn manier, sterk gemaakt om de ondersteuning van de gekozenen goed geborgd te krijgen binnen Rabobank Nederland, in de lijn èn op een goede plek. In de praktijk konden de gekozenen geen goed tegenspel meer bie den aan de benoemden, die vanwege de toenemende complexiteit een steeds ster ker stempel op de gang van zaken druk ten. Die borging was en is een absolute vereiste voor de professionalisering van deze, zo belangrijke doelgroep. Het op poten zetten van een goede informatie- en kennisvoorziening was prioriteit nummer één. De Leidraad voor bestuur en toezicht, het vakblad Bank &c Bestuurder, allerhan de cursussen.' 'Straks zijn er circa 150 Rabobanken die 'hun eigen broek ophouden'. Toch denk ik dat ook deze banken, met hun commissarissen en (gekozen) bestuurders, behoefte hebben aan een gedegen collec tief kennis- en expertisecentrum. Een cen trum dat hen, desgevraagd, van dienst kan zijn bij het goed invullen van de rollen, taken en verantwoordelijkheden van de raad van commissarissen, het bestuur en de ledenraad. Deze behoefte wordt nog versterkt door de toenemende bewustwor ding dat er met het directiemodel écht sprake is van bestuurlijke vernieuwing. Met nieuwe werkwijzen, afspraken, regels, ledeninvloed, et cetera. Ik twijfel er eigen lijk niet aan dat die 150 banken vanuit hun eigen verantwoordelijkheid Rabo bank Nederland opdragen zo'n kwalitatief hoogwaardig centrum paraat te hebben. Mijn inziens verdienen de gekozenen dit niet alleen, ze zorgen ook dat het gebeurt!' 'Uiteraard dienen aangesloten banken zelf te zorgen dat de vacatures voor geko zenen - bestuur (partnershipmodel), raad van commissarissen en ledenraad - wor den ingevuld door krachtige, geschikte kandidaten. Rabobank Nederland heeft hierbij nadrukkelijk géén sturende maar een faciliterende rol. Dit blijft beperkt tot het beschikbaar stellen van modelprofie len, procedures voor de werving en selec tie, inclusief bureaus, evenals eventuele 'best practices'.' 'Nee, het is mede de taak van Rabo bank Nederland om via introductiepro gramma's te zorgen dat gekozenen in zo kort mogelijke tijd Rabobankbestuurders of Rabobankcommissarissen worden. Dat is van groot belang voor het functioneren van de aangesloten bank èn de collectieve organen. Maar ook voor het behoud van voldoende 'coöperatief geheugen' binnen de organisatie. Wat betreft de ledenraads leden heeft Rabobank Nederland naar mijn idee een minder vergaande taak. De banken kunnen zelf zorgdragen voor de introductie en het inwerken van leden-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 20