Rabobank Heerenveen Leden aan het woord In 2004 koos Rabobank Heerenveen onmiddellijk voor het directiemodel en daarmee voor een ledenraad. Na een jaar van pionieren is men er inmiddels wel achter dat het nog niet meevalt om een effectieve ledenraad neer te zetten. Drie leden, Hanneke Schoonhoven, MelloTenge en PieterTjassing, over goede en minder goede dingen en de wisselwerking tussen bank en ledenraad. Leden Fotografie Esther Pennarts B B 15e jaargang 2006 06 'Geen ridders zonder zwaard! HprH 'f lle drieëndertig leden van de ledenraad ijn destijds door de Rabobank zelf bena derd. 'Op zich is dat heel logisch', zegt Schoon hoven.'Idealiter is de ledenraad een afspiege ling van het klantenbestand, daar heeft de bank zelf het beste zicht op.' Een verkiezing zien ze in Heerenveen niet zo zitten. De ach terliggende gedachte is dat mensen bescha digd kunnen raken. Tjassing:'Wel hebben we afgesproken dat de ledenraad in de toekomst nauw betrokken wordt bij de selectie van nieuwe leden.'Zelf hebben de drie om ver schillende redenen 'ja'gezegd tegen het lid maatschap. Interesse, netwerken en betrok kenheid bij de bank worden het meest genoemd. Toch kwamen Schoonhoven en Tenge, anders dan Tjassing, vroeger bijna nooit op de jaarlijkse algemene ledenverga dering. Tenge: 'Dat was meer een event waar van de toegevoegde waarde, voor mijzelf in ieder geval, niet duidelijk was.' Niet goed uit de verf Het drietal is door de bank gevraagd in de zogenoemde afdelingscommissie van de ledenraad zitting te nemen. 'Het is voor de bank natuurlijk gemakkelijker met drie men sen te communiceren dan met drieëndertig', verklaart Schoonhoven het instellen van deze commissie. 'We zitten nu dus wel vaker rond de tafel, maar toch komen we soms nog steeds niet goed uit de verf.' Dat is dan meteen ook een probleem waar de hele ledenraad mee worstelt. 'Wat kan ik als ledenraadslid bijdragen en wat wordt er eigenlijk van ons verwacht', verwoordt Tenge de vraagtekens. Wel heeft de ledenraad het gevoel nu op een keerpunt te staan. Tjassing legt uit: 'Totnogtoe moesten we aan elkaar wennen. Wij aan het lidmaatschap van de ledenraad en de bank aan het feit dat ze een ledenraad heeft, zoiets moet groeien.'Langzamerhand beginnen de kaders voor de ledenraad zich af te tekenen. De vorming van de afdelingscommissie heeft in dat kaderstellende proces een duidelijke rol gespeeld. Doordat Schoonhoven, Tjassing en Tenge een directer en frequenter contact heb ben met de bank, kunnen zij deze ook aan spreken wanneer de communicatie soms faalt en krijgt de ledenraad meer profiel. Hanneke Schoonhoven en Mello Tenge

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2006 | | pagina 16